TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Cupra Born | 2022

Cupra Born

27-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił pierwszy model Cupry z silnikiem elektrycznym. To także trzecie - na trzy oceniane - auto tej marki, które zdobywa komplet pięciu gwiazdek.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Cupra Born - uderzenie boczne w słup

Born, chociaż wcześniej zaprezentowany przez SEAT-a jako el-Born, to pierwszy model Cupry z napędem elektrycznym. Bazuje on na bliźniaczej konstrukcji Volkswagena ID.3, czyli hatchbacka z segmentu C.

Ten trafił już do testów zderzeniowych Euro NCAP w 2020 roku zdobywając komplet pięciu gwiazdek. Dodatkowo otrzymał Advanced Rewards za system wymiany informacji pomiędzy pojazdami o lokalnych utrudnieniach na drodze, np. o wypadku, awarii czy przejeździe służb ratunkowych. W przypadku Cupry takiej informacji - i elementu na wyposażeniu - nie ma.

Pierwszy elektryk Cupry dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia - Born i e-Boost. Różnice to przede wszystkim moc silnika i pojemność baterii, do wyboru 204 lub 231 KM z zapasem 58 kWh i 231 KM z 77 kWh. W aktualnym cenniku jest też zapowiedź najsłabszej wersji - 150 KM z 45 kWh. To będzie najtańsza pozycja - 158 600 złotych. Najmocniejszą wyceniono na 210 800 zł.

Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła wersja e-Boost 231 KM/58 kWh. Według specyfikacji była ona wyposażona w:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na miejscu pasażera i skrajnych kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika oraz funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 35,5 pkt. (93 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości auta) na manekinie kierowcy odnotowano obrażenia prawej nogi. U siedzącego obok pasażera klatki piersiowej.

Struktura przodu nadwozia samochodu (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością przodu auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - odnotowano obrażenia klatki piersiowej.

W tej części testów Euro NCAP przyznano 15,1 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup (drzewo) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Cupry Born zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i ochrony jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Cupra Born - ocena ochrony centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP wykazały efektywną ochronę centralnej poduszki powietrznej (chroni ona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem).

Łączna nota to 14,8 na maks. 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń zapewniają dobrą ochronę - 3,6 z 4 pkt.

Cupra Born została wyposażona w kartę ratunkową, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny, stąd maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2S, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Takata Maxi.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Cupra Born - ocena bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną oraz przy uderzeniu w bok auta od strony większego manekina ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne - odpowiednio - noty 16 i 8 punktów.

Testowany model Cupry Born wyposażono w wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu za pomocą pasa bezpieczeństwa bazy Maxi-Cosi EasyFix (z fotelikiem Cabrio Fix) na środkowym miejscu kanapy.

Pomimo to przyznano maksymalną notę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 39,9 pkt. (73 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka Cupry Born) i miednicy (pas przedni) potrąconej osoby przyznano maksymalne noty po 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowią słupki A - 15,7 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Cupra Born otrzymała 12,3 z 18 punktów.

W odniesieniu do pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu podczas skręcania w prawo z przecięciem przejścia dla pieszych. Notę obniżył też brak funkcji wykrywania obecności pieszego za samochodem w trakcie cofania (6 z 9 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Cupra Born - ocena bezpieczeństwa rowerzysty, potrącenie

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia dotyczyły scenariuszy wyjazdu zza przeszkody i przejazdu przed maską samochodu (6,3 z 9 pkt.).


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,8 pkt. (80 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Cupra Born została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Cupra Born - ocena autonomicznego hamowania przed przeszkodą podczas skrętu w lewo

Tutaj zastrzeżenia były do działania systemu w trakcie skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.