WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 22/2021

29-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Cupra, Euro NCAP, Wikpedia/Rankomat, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Pieszy, prędkość, odstęp - od czerwca zmiana przepisów

Przepisy - 1 czerwca 2021 - pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście, limit 50 km/h przez całą dobę na obszarze zabudowanym i minimalna odległość od poprzedzającego pojazdu na drogach szybkiego ruchu

PRZEPISY | Od wtorku, 1 czerwca, wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych, zrównania maksymalnej prędkości przez całą dobę oraz zakazu jazdy na tzw. zderzaku.

Dla przypomnienia - pierwszeństwo przed pojazdami (z wyjątkiem tramwaju) otrzymuje pieszy WCHODZĄCY na przejście. Nie zwalnia go to jednak z zachowania szczególnej ostrożności. W trakcie przechodzenia przez zebrę zabronione będzie korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych.

Zerknijmy przy tej okazji na statystyki wypadków z 2020 roku. Do 2318 wypadków doszło z powodu nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierującego pojazdem (2269 rannych i 169 zabitych). Wśród przyczyn wypadków spowodowanych przez pieszych na pierwszym miejscu wymienia się nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (701 zdarzeń, 508 rannych i 137 zabitych).

Druga zmiana przepisów dotyczy obszaru zabudowanego, na którym obowiązuje maksymalna prędkość 50 km/h przez całą dobę. Znika więc możliwość szybszej o 10 km/h jazdy pomiędzy 23:00 a 5:00.

W minionym roku w nocy na oświetlonych odcinkach dróg doszło do 3485 wypadków, w których 3790 osób zostało rannych i 387 zabitych.

Ostatnia zmiana wprowadza na drogach ekspresowych i autostradach obowiązek zachowania zachowania minimalnego odstępu. Musi on wynieść (w metrach) połowę prędkości jazdy. Przepis ten nie dotyczy manewru wyprzedzania.

W 2020 roku na tych drogach doszło do 687 wypadków (904 rannych, 120 zabitych). Jednymi z najczęstszych przyczyn było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu u niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Pierwszy elektryk Cupry

PREMIERA TYGODNIA | Wiosną 2019 roku na salonie samochodowym w Genewie SEAT przedstawił elektryczny concept-car el Born. Rok później potwierdzono jego produkcję, ale pod zależną marką Cupra. Auto zbudowano na płycie podłogowej MEB, z której korzysta między innymi Volkswagen ID.3. Oba opuszczają tą samą fabrykę w Zwickau. Oficjalna premiera miała miejsce pod koniec maja 2021.

Cupra Born ma 4322 mm długości przy rozstawie osi 2767 mm, 1809 mm szerokości i 1537 mm wysokości. Bazowa pojemność bagażnika to 385 litrów. Opony montowane są na 18, 19 lub 20-calowych felgach. W palecie lakierów do wyboru sześć kolorów: Aurora Blue, Geyser Silver, Glacial White, Quasar Grey, Rayleigh Red i Vapor Grey.

We wnętrzu mogą się znaleźć kubełkowe fotele, zaś tapicerka Seaqual została wykonana włókien z przetworzonych plastikowych śmieci wyłowionych z mórz i oceanów. Podobnie jak materiał Dimanica, którym pokryto boczki siedzeń i drzwi. Na liście wyposażenia znajduje się pełen pakiet współczesnych systemów wspierających kierowcę. Na przedniej szybie może się znaleźć duży obraz z wyświetlacza typu head-up.

Na początku dostępne będą dwa silniki elektryczne o mocy 150 KM (z baterią 45 kWh, zasięg 340 km) i 204 KM (58 kWh, 420 km). Ładowanie zajmie - odpowiednio - od 7:30 (AC 7,2 kW) do 0:31 (DC 100 kW) lub od 6:15 (AC 11 kW) do 0:34 (DC 100 kW). Później uzupełni je wariant e-Boost 231 KM (58 kWh, 420 km) i e-Boost & Range 231 KM (77 kWh, 540 km).

Zamówienia na Cuprę Born przyjmowane będą od III kwartału, sprzedaż rozpocznie się w listopadzie 2021. Szczegółowe konfiguracje oraz ceny nie zostały jeszcze podane.

Max Mosley (1940-2021)

Pożegnania - Max Mosley

POŻEGNANIA | W wieku 81 lat zmarł Max Mosley, brytyjski prawnik, kierowca wyścigowy i przewodniczący najważniejszych związków motorowych. Współtwórca organizacji Euro NCAP oraz propagator bezpieczeństwa na drogach całego świata. A także bohater skandalu obyczajowego, którego genezy można doszukiwać się w poglądach politycznych jego ojca.

Po ukończeniu studiów prawniczych, połowie lat 60. ubiegłego wieku, zafascynował się wyścigami samochodowymi. Szybko zasiadł za sterami bolidu Formuły 2 w barwach London Racing Team, którego jednocześnie był współwłaścicielem. W gronie bliskich współpracowników miał Franka Williamsa, późniejszego konstruktora i legendę F1.

Po kilku sukcesach na torze zrezygnował z kariery kierowcy na rzecz stworzenia nowej firmy March Engineering. Zajmował się w niej kwestiami prawnymi oraz pozyskiwaniem sponsorów. Wejście do F1 przypieczętował umowami z Firestone i STP. Po licznych wzlotach i upadkach sprzedał swoje udziały w firmie w 1977 roku.

W międzyczasie współtworzył w Formula One Constructors' Association (FOCA), w której zajmował stanowisko doradcy prawnego. W 1991 roku został wybrany na prezesa FISA, a dwa lata później przewodniczył zreorganizowanej federacji FIA. Stanowisko to zajmował do 2009 roku.

W połowie lat 90. XX wieku FIA weszło w skład tworzonej organizacji European New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Max Mosley został wybrany na jej pierwszego przewodniczącego. W kolejnych latach - do 2004 roku - udało mu się zbudować silną pozycję, która ma realny wpływ na konstruktorów i producentów samochodów w zakresie bezpieczeństwa. Po zakończeniu kadencji został doradcą organizacji Global NCAP, skupiając się na rynkach wschodzących.

W 2008 roku upubliczniono zdjęcia Maxa Mosleya w stroju nazisty podczas seks-party. Szybko powiązano to z przeszłością jego ojca Oswalda, który w latach 30. i 40. XX wieku był liderem brytyjskich faszystów. Rok później, po zakończeniu kadencji przewodniczącego FIA, wycofał się z życia publicznego.

Gęstość fotoradarów w Europie

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Sieć urządzeń do pomiarów prędkości na terenie Europy

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Rankomat przygotował zestawienie urządzeń mierzących przekroczenie prędkości na drogach poszczególnych krajów Unii Europejskiej. Najwięcej z nich działa na terenie Włoch (8107), Niemiec (3820) i Francji (3820). Na ich tle Polska - w sumie 520 stacjonarnych, odcinkowych i mobilnych fotoradarów - zajmuje 9. miejsce. Na ostatnim jest Irlandia, która… nie stosuje tego rodzaju kontroli.

Ciekawszym porównaniem jest przeliczenie liczby tych urządzeń na tysiąc kilometrów obszaru danego państwa. Pod tym względem przoduje Belgia. W kraju liczącym zaledwie 30,5 tys. km2 działa ich 919 co daje wskaźnik 30,1 na tys. km2.

Kolejne to Włochy (27 urządzeń na tys. km2), Austria (14), Cypr (11) i Niemcy (11). W tym przypadku Polska jest na 19. pozycji (1,7).

Nieco inny obraz wyłania się po dołączeniu krajów spoza UE. Rosja, ale liczona dla całego obszaru, dysponuje 11 145 urządzeniami, zaś Wielka Brytania 4013. Zestawienie obejmuje też Białoruś (559), Ukrainę (381) i Szwajcarię (286).

W tym gronie najwięcej w przeliczeniu na tysiąc km2 przypada w Wielkiej Brytanii (16,55), która w europejskim zestawieniu wysuwa się na trzecią pozycję. Następna jest Szwajcaria (wskaźnik 7 i 8. miejsce) i Białoruś (3/16).

W europejskim rankingu Polska zajmuje odpowiednio dwunastą i dwudziestą drugą pozycję.

Dwie inwestycje wokół Słupska i obwodnica Chełmca

Polskie drogi - Umowa na drugą, północną jezdnię obwodnicy Słupska, S6

POLSKIE DROGI | Zgodnie z zapowiedzią GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę drugiej jezdni S6 będącej jednocześnie dokończeniem obwodnicy Słupska.

W ramach tego kontraktu powstanie odcinek Słupsk Zachód - Słupsk Południe (2,3 km), Słupsk Południe - Słupsk Wschód (5 km) i Słupsk Wschód - Redzikowo (2,2 km). Wymienione węzły oddano do użytku w 2010 roku. Jednocześnie modernizację przejdzie południowa jezdnia, którą trzeba poszerzyć do 10 metrów. Do wybudowania jest także drugi most przez Słupię o długości 147 metrów.

Firma Strabag (128,4 mln zł) ma na to 38 miesięcy z wyłączeniem przerw zimowych (15 grudnia - 15 marca) na roboty budowlane.

Polskie drogi - Modernizacja drogi DK21 Słupsk - Ustka

To nie koniec nowych inwestycji w tym rejonie. Zakończono bowiem przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 21 pomiędzy Słupskiem a Ustką (13 km). Najniższą kwotę, 123 mln zł, zaproponowała firma Colas Polska. Przy braku odwołań i pozytywnej kontroli złożonych dokumentów umowa powinna zostać podpisana w połowie roku.

Modernizacja polegać będzie na wykonaniu nowej konstrukcji drogi, przebudowie łuków, skrzyżowań (powstaną cztery ronda) i mostu na Słupi oraz montażu sygnalizacji świetlnej. Na całej długości powstanie też ciąg rowerowo-pieszy.

Polskie drogi - Przetarg na wykonawcę obwodnicy Chełmca

Od ubiegłego roku GDDKiA prowadzi program budowy 100 obwodnic. Nie oznacza to jednak zaniechania innych, spoza tej listy. Przykładem jest ogłoszony właśnie przetarg na budowę obejścia Chełmca (woj. małopolskie) w ciągu DK28.

Docelowo droga będzie miała przekrój jednojezdniowy na długości 1,5 km, powstaną też po dwa mosty i wiadukty. Obwodnica ta powstanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-23.