TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | DS 4 | 2022
DS 4
21-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Zgodnie z przyjętymi zasadami nowe DS 4 testowane było ze standardowym wyposażeniem i opcjonalnymi elementami podnoszącymi bezpieczeństwo. Wyniki końcowe obu prób różnią się jedną gwiazdką Euro NCAP.
Model „4” powrócił do oferty marki DS i testów Euro NCAP. W 2011 roku oceniano model sprzedawany jeszcze pod znaczkiem Citroena. Otrzymał wówczas notę pięć gwiazdek.
Obecny, to druga generacja, dostępna już jako oddzielna marka. Nowe DS 4 zbudowano na płycie podłogowej EMP2, które w ramach jeszcze grupy PSA współdzieli z Peugeot 308 i Oplem Astra.
Auto dostępne jest w czterech podstawowych poziomach wyposażenia - Bastille, Bastille+, Trocadero i Rivoli - i takiej samej liczbie podwersji - Bastille+ Performance Line i Performance Line+ oraz Cross Trocadero i Cross Rivoli. W gamie jednostek napędowych oferowane są zarówno silniki spalinowe, jak i hybryda typu plug-in.
Właśnie ona - oznaczona jako E-tense - trafiła do testów Euro NCAP. Według specyfikacji była wyposażona w:
w siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (do 85 km/h) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,
aktywną pokrywę maski silnika.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.
Uzyskane wyniki zmienił jednak Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa, który zawierał rozbudowane systemy:
automatyczne hamowanie awaryjne do 140 km/h,
rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych (nie brany pod uwagę w testach).
Efekt? Zmiana noty z czterech na pięć gwiazdek.
Ocena (2022) standard:
Ocena (2022) rozszerzony pakiet bezpieczeństwa:
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,6 pkt. (85 proc.)
Podczas zderzenia czołowego DS 4 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej i prawej nogi. U pasażera siedzącego obok lekkie obrażenia nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne urazy klatki piersiowej. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) ryzyko odniesienia lżejszych obrażeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 12,8 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei przy uderzeniu w słup doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej kierowcy.
Konstrukcja wnętrza nowego modelu marki DS zapewnia optymalne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających w trakcie wypadku).
W tej części przyznano 15,3 z 16 pkt.
Przy zderzeniu w tył DS 4 profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę - nota 3,5 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym DS 4 znalazła się karta ratunkowa pojazdu oraz hamulec pokolizyjny. Opcją był system powiadamiania ratunkowego eCall, stąd obniżenie oceny do 1 z 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,4 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KiDFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenie kręgów szyjnych. Stąd ocena 15,6 z 16 pkt.
W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona dzieci była na optymalnym poziomie - maks. 8 pkt.
Testowany model wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do jakości montażu fotelika Cybex Solution Z i-Fix także za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 40,5 pkt. (74 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maksymalne 6 pkt. Przedni pas na niemal całej szerokości stanowi zagrożenie na wysokości miednicy (4,1 z 6 pkt.). Z kolei dla głowy największe niebezpieczeństwo stanowią słupki A i podszybie. Aktywna maska silnika stanowi efektywne zabezpieczenie - 16,6 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach DS4 otrzymał 13,8 z 18 pkt.
W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania w sytuacji skrętu w prawo. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania - 5,7 z 9 pkt.
W odniesieniu do rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji wyjazdu zza przeszkody - 8,2 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,4 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, DS 4 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,4 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP były do wszystkich tych sytuacji.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. I właśnie do tej dodanej sytuacji były największe zastrzeżenia. Jak to reakcji na hamujący lub zwalniający pojazd.
Nota w tej części 10,4 pkt. stanowi 65 proc. oceny maksymalnej, co zgodnie z obecnym protokołem pozwala na otrzymanie czterech gwiazdek Euro NCAP.
Próby z autem wyposażonym w Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa wypadły korzystniej z uwagi na podniesienie efektywności działania systemu awaryjnego hamowania do prędkości 140 km/h. Od strony technicznej nastąpiła rozbudowa układu kamera - radar.
Zmieniło to wyniki testów we wszystkich scenariuszach, zaś uzyskane 13,2 pkt. jest już 82 proc. oceny maksymalnej, co pozwala na przyznanie pięciu gwiazdek Euro NCAP.