TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | DS 4 | 2022

DS 4

21-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Zgodnie z przyjętymi zasadami nowe DS 4 testowane było ze standardowym wyposażeniem i opcjonalnymi elementami podnoszącymi bezpieczeństwo. Wyniki końcowe obu prób różnią się jedną gwiazdką Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 4 - zderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Model „4” powrócił do oferty marki DS i testów Euro NCAP. W 2011 roku oceniano model sprzedawany jeszcze pod znaczkiem Citroena. Otrzymał wówczas notę pięć gwiazdek.

Obecny, to druga generacja, dostępna już jako oddzielna marka. Nowe DS 4 zbudowano na płycie podłogowej EMP2, które w ramach jeszcze grupy PSA współdzieli z Peugeot 308 i Oplem Astra.

Auto dostępne jest w czterech podstawowych poziomach wyposażenia - Bastille, Bastille+, Trocadero i Rivoli - i takiej samej liczbie podwersji - Bastille+ Performance Line i Performance Line+ oraz Cross Trocadero i Cross Rivoli. W gamie jednostek napędowych oferowane są zarówno silniki spalinowe, jak i hybryda typu plug-in.

Właśnie ona - oznaczona jako E-tense - trafiła do testów Euro NCAP. Według specyfikacji była wyposażona w:

  • w siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (do 85 km/h) z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,

  • aktywną pokrywę maski silnika.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Uzyskane wyniki zmienił jednak Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa, który zawierał rozbudowane systemy:

  • automatyczne hamowanie awaryjne do 140 km/h,

  • rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych (nie brany pod uwagę w testach).

Efekt? Zmiana noty z czterech na pięć gwiazdek.

Ocena (2022) standard:

Ocena (2022) rozszerzony pakiet bezpieczeństwa:


Bezpieczeństwo dorosłych: 32,6 pkt. (85 proc.)


Podczas zderzenia czołowego DS 4 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej i prawej nogi. U pasażera siedzącego obok lekkie obrażenia nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne urazy klatki piersiowej. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) ryzyko odniesienia lżejszych obrażeń klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 12,8 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei przy uderzeniu w słup doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej kierowcy.

Konstrukcja wnętrza nowego modelu marki DS zapewnia optymalne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 4 - próba oceny efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających w trakcie wypadku).

W tej części przyznano 15,3 z 16 pkt.

Przy zderzeniu w tył DS 4 profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę - nota 3,5 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym DS 4 znalazła się karta ratunkowa pojazdu oraz hamulec pokolizyjny. Opcją był system powiadamiania ratunkowego eCall, stąd obniżenie oceny do 1 z 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 42,4 pkt. (86 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KiDFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 4 - próba oceny poziomu bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenie kręgów szyjnych. Stąd ocena 15,6 z 16 pkt.

W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona dzieci była na optymalnym poziomie - maks. 8 pkt.

Testowany model wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do jakości montażu fotelika Cybex Solution Z i-Fix także za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 40,5 pkt. (74 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maksymalne 6 pkt. Przedni pas na niemal całej szerokości stanowi zagrożenie na wysokości miednicy (4,1 z 6 pkt.). Z kolei dla głowy największe niebezpieczeństwo stanowią słupki A i podszybie. Aktywna maska silnika stanowi efektywne zabezpieczenie - 16,6 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach DS4 otrzymał 13,8 z 18 pkt.

W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania w sytuacji skrętu w prawo. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania - 5,7 z 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 4 - próba oceny poziomu ochrony rowerzystów

W odniesieniu do rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji wyjazdu zza przeszkody - 8,2 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,4 pkt. (65 proc.)

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, DS 4 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,4 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

Zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP były do wszystkich tych sytuacji.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 4 - próba oceny efektywności działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. I właśnie do tej dodanej sytuacji były największe zastrzeżenia. Jak to reakcji na hamujący lub zwalniający pojazd.

Nota w tej części 10,4 pkt. stanowi 65 proc. oceny maksymalnej, co zgodnie z obecnym protokołem pozwala na otrzymanie czterech gwiazdek Euro NCAP.

Próby z autem wyposażonym w Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa wypadły korzystniej z uwagi na podniesienie efektywności działania systemu awaryjnego hamowania do prędkości 140 km/h. Od strony technicznej nastąpiła rozbudowa układu kamera - radar.

Zmieniło to wyniki testów we wszystkich scenariuszach, zaś uzyskane 13,2 pkt. jest już 82 proc. oceny maksymalnej, co pozwala na przyznanie pięciu gwiazdek Euro NCAP.