WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 25/2021
19-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, DS, Dacia, Pure ETCR, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Stulecie Rajdu Polski
DS4 powraca na rynek
Dacia z nowym logo
Nowa seria w motorsporcie rozpoczęta
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16
Stulecie Rajdu Polski
WYDARZENIA | Właśnie w ten weekend w Mikołajkach odbywa się 77. Rajd Polski. Ale jego historia jest o wiele dłuższa, w tym roku mija sto lat od pierwszej edycji. Przerwa w 1926 i latach 1931-36 spowodowana była kryzysem gospodarczym, zaś w 1940-47 wybuchem II Wojny Światowej. Po rocznym wznowieniu znów nastąpiła przerwa do 1954, a kolejna w latach 1981-83. Następną absencję, w 2020, wywołała epidemia koronawirusa.
Czternasta edycja, w 1947 roku, to już inna geografia Polski. Niezmiennie start z Warszawy przez Szczecin, Szklarską Porębę, Zakopane i znów meta w stolicy (2580 km).
W kolejnych latach pozostał na południu naszego kraju. Nazwa Rajd Polski została oficjalnie przyjęta w 1960 roku, stając się jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy. W 1973 roku na chwilę zaliczono go do WRC. Ostatni z sześciu epizodów z najwyższą rangą zawodów odbył się w 2017 roku. W międzyczasie rajd przeniesiono na Mazury.
Pierwszym zwycięzcą, w 1921 roku, był Tadeusz Heyne jadący samochodem marki Dodge. Póki co ostatnimi triumfatorami, w 2019, są Rosjanie Aleksey Lukyanuk i Aleksey Amautov startujący Citroenem C3 R5. Najwięcej - cztery razy - na najwyższym miejscu podium stawał Sobiesław Zasada.
Z okazji jubileuszu ukazał się album "Stulecie Rajd Polski 1921-2021" autorstwa Janusza Szymanka i Grzegorza Chmielewskiego. Wydawcą jest Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Powyższy tekst powstał na podstawie tej książki.
DS4 powraca na rynek
PREMIERA TYGODNIA | W 2009 roku Citroen powrócił do nazwy DS. Oznaczył nią nową serię samochodów, by pięć lat później wyodrębnić z nich osobną markę. Wkrótce potem gamę uzupełniły modele z dopiskiem Crossback, a w ostatnim czasie paletę silników poszerzono o elektryczne i układy hybrydowe.
W tym roku powróci do salonów nowy DS4. Będzie to druga generacja, przy czym nie zastąpi bezpośrednio poprzedniej, bo jej produkcję zakończono w 2018. Nadal jest to hatchback z segmentu C, ale zbudowany na obecnej platformie EMP2. Długość auta to 4400 mm przy rozstawie osi 2675 mm, szerokości 1866 mm i wysokości 1470 mm. Uwagę zwraca prześwit wynoszący niemal 190 mm. Bazowa pojemność to 430 litrów (390 l z napędem hybrydowym plug-in), maksymalna 1240 l.
W wyborze auta ma pomóc szeroka gama wersji i linii wyposażenia. Podstawową jest Bastille. W kolejnej Bastille+ dostępne są warianty Performance Line i Performance Line+. Ale następującą bezpośrednio po Bastille+ jest Trocadero i od niej odgałęzia się Cross Trocadero. W linii prostej kolejna to Rivoli i podporządkowana jej Cross Rivoli. Ta prawdopodobnie będzie topową, bo ostatnią jest limitowana Le Premiere.
W bazowej znajdziemy między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym centralna pomiędzy fotelami), system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (w materiałach brak informacji o funkcji wykrywania pieszych i rowerzystów, jest za to zaznaczenie o ograniczeniu działania do 85 km), alarm o niezamierzonym przekroczeniu linii wybranego pasa ruchu oraz trzy pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix (miejsce pasażera i skrajne kanapy).
W opcji do każdej wersji wyposażenia dostępna jest kamera termowizyjna z funkcją wykrywania obecności pieszych i zwierząt z przodu auta (zasięg do 200 metrów).
Paletę jednostek napędowych otwiera trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 PureTech 130 KM. Kolejne mają już po cztery cylindry - 1.6 PureTech 180 lub 225 KM oraz 1.5 BlueHDi 130 KM.
Uzupełnia ją hybryda E-Tense 225 KM (benzynowy 180 KM + elektryczny 110 KM). Bateria o pojemności 12,4 kWh pozwala na przejechanie do 55 km, ładowanie do 100 proc. przy mocy 7,4 kW/32A zajmuje 1:45. Wszystkie jednostki wyposażono w automatyczną skrzynię z ośmioma przełożeniami.
Nowy DS4 trafi do polskich salonów pod koniec roku, ale rozpoczęto już przyjmowanie zamówień. Stąd znane są ceny. Za wersję spalinową trzeba zapłacić od 114 900 do 202 900 złotych. DS4 E-Tense wyceniono w przedziale 162 900 - 223 900 zł.
Dacia z nowym logo
WYDARZENIA | Marka Dacia powstała w drugiej połowie lat 60. ubiegłego wieku w Rumunii. Niemal od początku istnienia nawiązała współpracę z Renault, którą zakończono w następnej dekadzie. Do rozmów powrócono pod koniec lat 90., ale już na zupełnie innych warunkach. Renault kupiło markę i należące do niej zaplecze techniczno-produkcyjne.
W 2005 roku zaprezentowano zupełnie nowy model Logan. Najpierw w nadwoziu sedan, później kombi (7-osobowe) i pick-up. W kolejnych latach gamę uzupełniło auto z segmentu B, minivan, kombivan i SUV.
W tym zaprezentowano już nowe generacje Logan i Sandero oraz pierwsze auto Dacii z napędem elektrycznym - Spring. Teraz przyszedł czas na zmianę logo.
Opracowany przez wewnętrzny zespół projektantów geometryczny krój czcionki ma symbolizować sekwencję ruchu mechanicznego. Oszczędne w formie litery D i C są lustrzanym odbiciem i z ich połączenia skonstruowano nowe logo marki. Wybrany kolor khaki nawiązuje do palety naturalnych barw ziemi. W identyfikacji wizualnej dopełnieniem są odcienie piasku, skały, zieleni i jasnopomarańczowego.
Zmiany następować będą sukcesywnie. Już dziś można je zobaczyć na stronach internetowych oraz broszurach i cennikach. Na początku 2022 roku rozpocznie się rebranding salonów i serwisów marki. Sześć miesięcy później nowe logo Dacii powinno pojawić się na samochodach.
Spring, pierwszy elektryk Dacii
TESTY | Popularny w Polsce SUV także na LPG
Wygodna podróż SUV-em Dacii
Nowa seria w motorsporcie rozpoczęta
SPORT | Pod nazwą Pure ETCR kryją się wyścigi samochodów turystycznych z napędem elektrycznym. W sezonie 2021 zgłosiły się trzy zespoły po dwie pary kierowców.
Romeo Ferraris M1RA reprezentują Stefano Coletti i Luca Fillipi oraz Oliver Webb i Rodrigo Baptista, Hyundai Motorsport - Jean-Karl Vernay i Augusto Farfus oraz John Fillipi i Tom Chilton, a Zengo Motorsport X Cupra - Daniel Nagy i Jordi Gene oraz Mikel Azcona i Mattias Esktrom.
Zasiadają oni - odpowiednio - za kierownicą Alfy Romeo Giullia by Romeo Ferraris, Hyundai Veloster N ETCR i Cupra E-Racer. Osiągi wszystkich aut są ujednolicone - napęd na tylną oś, moc 500 kW (680 KM) przy 960 Nm, przyspieszenie do setki w czasie 2,7 sekundy, prędkość maksymalna 267 km/h, pojemność baterii 65 kWh. Dozwolone jest czasowe pokręcenie osiągów funkcją "Power-up".
Wyścigi odbędą się na różnych dystansach dopasowanych do danego toru. W pierwszym na Autodromo Vallelunga we Włoszech (19-20 czerwca) będą to dwie pętle po 1,75 i 3,2 km. Liczba przejechanych okrążeń będzie zależeć od ustalonego limitu czasu, np. 45 czy 55 minut.
Kierowcy z trzech teamów podzieleni są na grupy A i B. Zajęte miejsce tworzy parę zespołów w kolejnej rundzie, np. A1 + B1. Zwycięzcy tych rund spotkają się ze sobą w finale.
Kolejne rundy Pure ETCR zaplanowano na Motorland Aragon w Hiszpanii (9-11 lipca), Kopenhadze (6-8 sierpnia), Hungaroring (20-22 sierpnia) i Inje w Korei (15-17 października).
Finisz na A1, przetarg na S10, budowa na S16
POLSKIE DROGI | O pięć kilometrów oddanych do ruchu wydłużyła się autostrada A1 pomiędzy miejscowościami Parzniewice i Norbertów (woj. łódzkie). Kolejne cztery kilometry zostaną udostępnione na początku lipca, a pod koniec miesiąca następne dwa.
Ostatni odcinek (6,7 km) w ramach tego kontraktu będzie gotowy na koniec wakacji. Tym samym zostanie ukończona budowa 64 kilometrów A1 w województwie łódzkim. Jednocześnie do historii przejdzie biegnąca tym śladem tzw. gierkówka.
Jednak jeszcze do 1 października ruch na autostradzie odbywać się będzie po jednym pasie w obu kierunkach.
Postępy na A1 oraz obwodnice Koszalina, Sianowa, Stalowej Woli i Niska
Dziesiątki tysięcy zdjęć z fotoradarów w zaledwie miesiąc
Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów
W mijającym tygodniu GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę 8 kilometrów drogi ekspresowej S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe - Emilianowo. To pierwszy z czterech planowanych odcinków w kierunku Torunia. W ramach tego kontraktu powstanie między innymi węzeł Emilianowo, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych oraz fragment DK25 z węzłami Zielona i Brzoza.
Przetargi na kolejne odcinki Emilianowo - Solec (8 km), Solec - Toruń Zachód (22 km) i Toruń Zachód - Toruń Południe (12 km). Na całej długości powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci.
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Finisz prac na obwodnicy Wałcza i fragmencie S7
GDDKiA podsumowała inwestycje drogowe w 2019 roku
Rozpoczęto prace budowlane na odcinku S16 pomiędzy miejscowościami Borki Wielkie i Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). To pierwszy fragment tej drogi (13 km), który obejmie także obwodnicę Mrągowa (3 km) na skrzyżowaniu z DK59.
W ramach inwestycji powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz węzły Sorkwity i Bagienice. Z kolei obwodnica będzie miała przekrój jednojezdniowy po jednym pasie w każdą stronę. Całość powinna być gotowa pod koniec 2023 roku.
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 24/2021
Smartfon jak cegła
Nowy NX pierwszą hybrydą plug-in Lexusa
Ósmy sezon szkoleń AMG
Infrastruktura dla kamperów na stacjach Circle K
Remont na A4 oraz przygotowania do budowy S6 i S19
Wydanie 23/2021
Dłuższa lista proponowanych znaków drogowych
iX - potężny SUV BMW z napędem elektrycznym
Total dodaje Energies do swojej nazwy
Poznań Moto Fest zaprasza na II edycję
Druga nitka obwodnicy Wyrzyska i mostu w Sandomierzu
Wydanie 22/2021
Pieszy, prędkość, odstęp - od czerwca zmiana przepisów
Pierwszy elektryk Cupry
Max Mosley (1940-2021)
Gęstość fotoradarów w Europie
Dwie inwestycje wokół Słupska i obwodnica Chełmca