TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ford Mustang Mach-E | 2021
Ford Mustang Mach-E
04-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Formalnie to drugi w historii Euro NCAP test Forda Mustanga. Tym razem wersji z napędem elektrycznym Mach-E, która w porównaniu do spalinowej zdobywa komplet pięciu gwiazdek.
Chociaż Ford Mustang uważany jest za jeden z kultowych modeli w historii światowej motoryzacji, to jego oficjalny debiut na europejskim rynku nastąpił dopiero w szóstej odsłonie z 2014 roku. Tym samym mógł trafić do testów zderzeniowych Euro NCAP, w których najpierw otrzymał notę dwóch, a w poprawionej wersji trzech z pięciu gwiazdek.
Na jego bazie powstał, już w skali globalnej, crossover z napędem elektrycznym. Dla rozróżnienia otrzymał nazwę Mustang Mach-E. Do polskich salonów sprzedaży trafił na początku 2021 roku.
W ofercie znajdują się dwa podstawowe warianty - z napędem na tylną lub obie osie. Kolejny wybór to pojemność baterii - 75 lub 98 kWh. Innego rozróżnienia nie ma, jednak w specyfikacji testów Euro NCAP podawana jest wersja wyposażenia Titanium. Według niej na liście wyposażenia znalazło się:
osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz kolanowa dla kierowcy i centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
aktywna maska silnika,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego (także podczas manewru cofania) i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Wszystkie te elementy znajdują się na fabrycznym wyposażeniu.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,2 pkt. (92 proc.)
Podczas zderzenia czołowego elektrycznego Mustanga z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi. Poziom ochrony siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością Mustanga Mach-E w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej na kanapie) doszło do obrażeń klatki piersiowej.
W sumie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,8 z 16 możliwych do uzyskania punktów.
Przy zderzeniu bocznym oraz uderzeniu auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Zabezpieczenie kierującego przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było dostateczne.
Na fabrycznym wyposażeniu Forda Mustanga Mach-E znalazła się centralna poduszka powietrzna (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem się w trakcie wypadku). Test Euro NCAP potwierdził skuteczność tego zabezpieczenia.
Suma not wyniosła 15,5 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył elektrycznego Mustanga profile zagłówków i siedzeń efektywnie zabezpieczyły kręgi szyjne i głowy (3,9 z 4 pkt.).
Nowy crossover Forda został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - ocena maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,5 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelik Britax-Romer KidFix. Natomiast dla 10-letniego dziecka wymontowano z niego podkładkę podwyższającą.
Zarówno podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną, jak i bocznym (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalny. Stąd maksymalne oceny - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Mustang Mach-E wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Z powodów konstrukcyjnych wyłączono z nich Maxi-Cosi Cabrio Fix mocowany na bazie EasyFix za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy.
W trakcie przeprowadzonych prób stwierdzono krytyczne problemy z mocowaniem na skrajnych miejscach kanapy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix.
W tej części testów przyznano 11,5 z 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,3 pkt. (69 proc.)
Ochronę nóg (wysokość zderzaka) oceniono na maks. 6 punktów. Natomiast miednica (przedni pas Forda Mustanga Mach-E) stanowi poważne zagrożenie - zero punktów.
Pomimo wyposażenia auta w aktywną pokrywę silnika, ta stanowi średnią ochronę tułowia i głowy potrąconej osoby, największe zagrożenie stanowią słupki A - stąd tylko 18,7 z 24 pkt.
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Mustang z napędem elektrycznym otrzymał 12,5 z 18 pkt.
W próbach z udziałem pieszego (6 z 9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu podczas manewru cofania i skręcania w lewo z przejściem.
W przypadku rowerzysty (6,6 z 9 pkt.) specjaliści z organizacji Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas przejazdu przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Mustang Mach-E został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (zero pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,6 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Nie podano przyczyny obniżenia tej oceny o 0,4 pkt.
Testowany model:
Ford Mustang Mach-E
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji tego modelu.