TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Genesis G70 | 2021

Genesis G70

16-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Genesis G70 zaliczył testy związane z bezpieczeństwem dzieci, ale w używanych do prób dynamicznych egzemplarzach auta nie udało się… zamontować fotelików. Pomimo to model ten - na bazie wersji w nadwoziu shooting brake - otrzymał komplet gwiazdek Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G70 - próba uderzenia w przeszkodę stałą

Genesis to luksusowa marka wydzielona z Hyundaia. Chociaż oficjalnie zadebiutowała w Europie, to nadal w bardzo okrojonym zakresie. Nie tylko modelowym, ale i lokalizacji salonów sprzedaży. Najbliższe Polsce znajdują się w Niemczech i jest to formalnie nadal jedyny kraj w UE. Pozostałe to Rosja, Szwajcaria i Wielka Brytania.

W testach zderzeniowych Euro NCAP oceniono już dwa modele Genesis - G80 i GV80. Teraz przyszła pora na mniejsze. Na początek G70, czyli sedan z segmentu D, który po czterech latach obecności na rynku przeszedł facelifting. Przy okazji jego gama została poszerzona o wersję w nadwoziu shooting break. Wyniki opublikowanych właśnie testów Euro NCAP dotyczą ich obu.

W ofercie znajdują się warianty z napędem na tylną lub obie osie. Paletę jednostek napędowych stanowią wyłącznie silniki spalinowe. Genesis G70 dostępny jest w bazowej konfiguracji, którą można doposażyć w wybrane elementy. Według specyfikacji Euro NCAP oceniany model posiadał w standardzie:

  • dziesięć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i tyłu, kurtynowe oraz po jednej chroniącej nogi kierowcy i centralnej pomiędzy fotelami,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu,

  • aktywną pokrywę komory silnika.

Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.

Ocena (2021):


Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (89 proc.)


Podczas zderzenia przodem Genesis G70 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i dolnych partii nóg. Natomiast u siedzącego obok pasażera lewej nogi.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierownicy ponownie odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Z kolei u pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - w podobnym stopniu klatki piersiowej oraz skrajnie poważne uszkodzenie miednicy.

W tej części testów Euro NCAP przyznano ocenę cząstkową 13,5 na 16 maksymalnych do zdobycia punktów.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup (drzewo) doszło do poważniejszych uszkodzeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza G70 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i ochrony jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G70 - ocena efektywności ochrony centralnej poduszki powietrznej

W trakcie testów potwierdzono efektywność działania centralnej poduszki powietrznej.

W tej części testów przyznano 15,1 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowy. O wiele niższą ochronę stanowią te na skrajnych miejscach kanapy. Nota 3,4 z 4 pkt.

Genesis G70 po faceliftingu został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Za te elementy przyznano maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, natomiast dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio 2-3.

Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną oraz zderzenia bocznego ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to - odpowiednio - 16 i 8 punktów.

Jednak testy te zostały przeprowadzone w osobno, ponieważ w użytym G70 shooting brake wyprofilowania kanapy uniemożliwiały montaż fotelików.

Genesis G70 fl został wyposażony w wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz system mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych z prób tych wyłączono fotelik Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowany za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pozostałe zostały zaliczone bez zastrzeżeń.

Łączna nota 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,3 pkt. (76 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka Genesis G70) przyznano 5,8 z 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas) 4,7 z 6 pkt. Największego zagrożenie dla głowy potrąconej osoby (pomimo zastosowania aktywnej maski silnika) stanowi podszybie oraz słupki A. Nota w tej części to 17,1 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Genesis G70 otrzymał 13,8 z 18 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G70 - ocena działania autonomicznego hamowania awaryjnego przed przejeżdżającym w poprzek drogi rowerzystą

Eksperci z Euro NCAP największe zastrzeżenia mieli działania systemu podczas skrętu w prawo na przecięciu z przejściem dla pieszych. Nota została też obniżona za brak funkcji wykrywania obecności przechodnia podczas cofania. Stąd w tej części przyznano 5,9 z 9 pkt.

W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny niższej punktacji (7,9 z 9).


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,1 pkt. (88 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Genesis G70 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G70 - ocena działania systemu awaryjnego hamowania przed przeszkodą podczas skrętu w lewo

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Nie podano powodu obniżenia tej noty.