TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Genesis G80 | 2021

Genesis G80

04-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Tuż przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży modeli marki Genesis w Europie limuzyna G80 zostaje oceniona w testach Euro NCAP. Otrzymuje w nich jedne z najwyższych not przyznanych w tym roku.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80 - zderzenie czołowe w przeszkodę mobilną

Po falstarcie sprzed kilku lat Genesis, już jako wyodrębniona marka z Hyundaia, powraca do Europy. Na początek do wybranych krajów - Niemiec, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. I tylko w zawężonej gamie modeli do G80 i GV80. Oba zostały właśnie ocenione przez Euro NCAP.

Genesis G80 to limuzyna w nadwoziu sedan o długości 4995 mm i rozstawie osi 3010 mm. Na rynku niemieckim auto oferowane jest z z dwoma silnikami benzynowymi 2.5 (304 KM) i 3.5 (380 KM) oraz jednym wysokoprężnym. 2.2 (210 KM). Wszystkie z napędem na tylną lub obie osie. W zapowiedziach jest też elektryk (w jego dach wkomponowano panele słoneczne).

Sprzedaż modeli Genesis rozpocznie się latem tego roku. Na razie podano ceny G80 jedynie w Wielkiej Brytanii. Z włączeniem tamtejszych opłat, podatków i pakietów serwisowych najtańszy wariant kosztuje 37 460 funtów. Do wyboru wersja wyposażenia Premium Line lub Luxury Line.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP na podkładzie Genesis G80 obecne były:

  • 10 poduszek powietrznych - 2 czołowe, 4 boczne (przód i tył), 2 kurtynowe, 1 chroniąca kolana kierowcy i 1 centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu,

  • aktywna maska silnika.

Zabrakło funkcji autonomicznego hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego za samochodem podczas manewru cofania.

Ocena (2021):

Bezpieczeństwo dorosłych: 34,9 pkt. (91 proc.)

W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (połowa szerokości auta) na manekinie kierowcy odnotowano duże przeciążenia klatki piersiowej i ryzyko odniesienia obrażeń obu nóg. U pasażera także stwierdzono uszkodzenia nóg.

Struktura przodu Genesis G80 zapewnia dostateczną ochronę.

Także w próbie zderzenia z przeszkodą stałą (całą szerokością auta) na manekinie kierowcy odnotowano duże siły oddziaływujące na klatkę piersiową. Ochrona pasażera siedzącego na kanapie (po przekątnej do kierującego) była na optymalnym poziomie.

W sumie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,8 na 16 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80 - efektywność centralnej poduszki powietrznej

Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok sedana G80 poziom ochrony kierowcy był na optymalnej poziomie. Przy uderzeniu w słup odnotowano przeciążenia klatki piersiowej.

Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na odpowiednio dobrym poziomie. W kolejnej próbie wykazano efektywne zabezpieczenie głowy kierowcy i pasażera przez centralną poduszkę powietrzną.

Łącznie przyznano 15,9 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył limuzyny Genesis G80 profile przednich zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy. W przypadku osób podróżujących na kanapie poziom zabezpieczenia określono jako dostateczny (3,1 z 4 pkt.).

Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny (w sumie maksymalne 2 punkty).

Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer KidFix2 R oraz podkładkę podwyższającą Graco Junior.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80 - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach samochodowych

Zarówno podczas zderzenia czołowego z barierą mobilną, jak i w próbie uderzenia w bok Genesis G80 (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne oceny po 16 i 8 punktów.

Limuzyna Genesis została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Do pozostałych nie było żadnych uwag.

Łączna nota to maksymalne 12 punktów.

Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,9 pkt. (77 proc.)

Poziom ochrony nóg (na wysokości zderzaka) potrąconej osoby został oceniony na maksymalne 6 punktów. Ale cały przedni pas Genesis G80 stanowi poważne zagrożenie w okolicach miednicy. Stąd zaledwie 0,1 na 6 punktów! Podobnie jak podszybie i słupki A (22 z 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

W przypadku topowej limuzyny Genesis zabrakło układu hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego podczas cofania. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w prawo w drogę z przejściem dla pieszych. Stąd też nota 6 z 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80 - ocena działania autonomicznego hamowania awaryjnego przed wyjeżdżającym zza rowerzystą

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tej części przyznano 7,8 z 9 pkt., ale nie podano przyczyny obniżenia oceny.

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,7 pkt. (91 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Genesis G80 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).

W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80 - ocena działania autonomicznego hamowania awaryjnego podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Za obie części przyznano minimalnie obniżoną ocenę - 5,8 z 6 możliwych do uzyskania punktów.

Testowany model:

Genesis G80 2.2 CRDi AWD

Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji z silnikami 2.5 T-GDI i 2.2 CRDi z napędem RWD i AWD.