TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Genesis GV80 | 2021
Genesis GV80
08-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
SUV Genesis GV80 oferowany będzie w wersji pięcio- i siedmioosobowej. W trzecim rzędzie zabrakło jednak mocowań do fotelików typu Isofix, ale nie miało to wpływu na ocenę poziomu bezpieczeństwa dzieci.
GV80 to kolejny model marki Genesis, który lada dzień zadebiutuje na europejskim rynku (na razie Niemcy, Szwajcaria i Wielka Brytania). Dla odmiany, po luksusowym sedanie G80, ten jest SUV-em. I to w pełnym słowa znaczeniu - długość 4945 mm, rozstaw osi 2955 mm, zaś pojemność bagażnika zależna jest od liczby miejsc. Ale różnice nie są znaczące. Pięcioosobowa wersja dysponuje 735 l, ta z trzecim rzędem siedzeń ustępuje jej o zaledwie 8 litrów (maksymalnie 2152 i 2144 l).
W gamie jednostek napędowych silnik benzynowy 2.5 T-GDi 304 KM i 3.0 CRDi 278 KM. Oba z przekładnią automatyczną i napędem na cztery koła.
W udostępnionym materiale prasowym Genesis wymienia dwie wersje wyposażenia - Premium Line i Luxury Line. Póki co ceny znane są tylko w Wielkiej Brytanii. GV80 będzie kosztować - łącznie ze wszystkimi podatkami i opłatami oraz serwisem - od 56 815 do 62 815 funtów.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP na podkładzie Genesis GV80 obecne były:
10 poduszek powietrznych - 2 czołowe, 4 boczne (przód i tył), 2 kurtynowe, 1 chroniąca kolana kierowcy i 1 centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
Zabrakło funkcji autonomicznego hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego za samochodem podczas manewru cofania. W porówaniu do G80 nie było też aktywnej maski komory silnika.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,9 pkt. (91 proc.)
Podczas uderzenia przodem Genesis GV80 w przeszkodę mobilną (połowa szerokości auta) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu tego SUV-a zapewnia dostateczną ochronę.
Dla odmiany podczas uderzenia przodem w przeszkodę stałą (całą szerokością auta) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, zaś u pasażera (siedzącego tym razem w II rzędzie po przekątnej do kierującego) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,6 z 16 możliwych punktów.
Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok SUV-a GV80 i uderzenia auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel także była na optymalnym poziomie. W ten sam sposób oceniono również sposób zabezpieczenia głowy kierowcy i pasażera przez centralną poduszkę powietrzną.
Za wszystkie te elementy przyznano maksymalną liczbę 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył GV80 profile przednich zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy. W przypadku osób podróżujących na kanapie (II rząd) poziom zabezpieczenia oceniono na dostateczny (3,4 z 4 pkt.).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny (w sumie maksymalne 2 punkty).
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer KidFix2 R oraz podkładkę podwyższającą Nania Dream.
Zarówno podczas zderzenia czołowego z barierą mobilną, jak i w próbie uderzenia w bok Genesis G80 (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne oceny po 16 i 8 punktów.
Genesis GV80 został wyposażony w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (w wersji siedmioosobowej nie ma ich w trzecim rzędzie siedzeń) oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. W III rzędzie siedzeń - z powodu braku mocowań Isofix - ograniczono się tylko do fotelików montowanych na pas. Nie miało to jednak wpływu na ocenę.
Łączna nota to maksymalne 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36 pkt. (66 proc.)
Poziom ochrony nóg (na wysokości zderzaka) potrąconej osoby oceniono na maks. 6 pkt. Praktycznie cały przedni pas (miednica) stanowi poważne zagrożenie, stąd 1,3 z 6 pkt. Podobnie jak część maski (tors) i słupki A (głowa) - 15,6 z 24 pkt.
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
W przypadku Genesis GV80 zabrakło układu hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego podczas cofania. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w prawo w drogę z przejściem dla pieszych. Stąd też nota 6 z 9 pkt.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części przyznano 7,1 z 9 pkt., ale nie podano przyczyny obniżenia oceny.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Genesis GV80 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,8 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,4 z 6 pkt.).
W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Za obie części przyznano minimalnie obniżoną ocenę - 5,4 z 6 możliwych do uzyskania punktów.
Testowany model:
Genesis GV80 3.0 CRDi AWD
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji z silnikami 2.5 T-GDI AWD i 3.0 CRDi AWD.