TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Genesis GV80 | 2021

Genesis GV80

08-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

SUV Genesis GV80 oferowany będzie w wersji pięcio- i siedmioosobowej. W trzecim rzędzie zabrakło jednak mocowań do fotelików typu Isofix, ale nie miało to wpływu na ocenę poziomu bezpieczeństwa dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80 - uderzenie auta w słup

GV80 to kolejny model marki Genesis, który lada dzień zadebiutuje na europejskim rynku (na razie Niemcy, Szwajcaria i Wielka Brytania). Dla odmiany, po luksusowym sedanie G80, ten jest SUV-em. I to w pełnym słowa znaczeniu - długość 4945 mm, rozstaw osi 2955 mm, zaś pojemność bagażnika zależna jest od liczby miejsc. Ale różnice nie są znaczące. Pięcioosobowa wersja dysponuje 735 l, ta z trzecim rzędem siedzeń ustępuje jej o zaledwie 8 litrów (maksymalnie 2152 i 2144 l).

W gamie jednostek napędowych silnik benzynowy 2.5 T-GDi 304 KM i 3.0 CRDi 278 KM. Oba z przekładnią automatyczną i napędem na cztery koła.

W udostępnionym materiale prasowym Genesis wymienia dwie wersje wyposażenia - Premium Line i Luxury Line. Póki co ceny znane są tylko w Wielkiej Brytanii. GV80 będzie kosztować - łącznie ze wszystkimi podatkami i opłatami oraz serwisem - od 56 815 do 62 815 funtów.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP na podkładzie Genesis GV80 obecne były:

  • 10 poduszek powietrznych - 2 czołowe, 4 boczne (przód i tył), 2 kurtynowe, 1 chroniąca kolana kierowcy i 1 centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.

Zabrakło funkcji autonomicznego hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego za samochodem podczas manewru cofania. W porówaniu do G80 nie było też aktywnej maski komory silnika.

Ocena (2021):

Bezpieczeństwo dorosłych: 34,9 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem Genesis GV80 w przeszkodę mobilną (połowa szerokości auta) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu tego SUV-a zapewnia dostateczną ochronę.

Dla odmiany podczas uderzenia przodem w przeszkodę stałą (całą szerokością auta) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, zaś u pasażera (siedzącego tym razem w II rzędzie po przekątnej do kierującego) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,6 z 16 możliwych punktów.

Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok SUV-a GV80 i uderzenia auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80 - efektywność centralnej poduszki powietrznej

Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel także była na optymalnym poziomie. W ten sam sposób oceniono również sposób zabezpieczenia głowy kierowcy i pasażera przez centralną poduszkę powietrzną.

Za wszystkie te elementy przyznano maksymalną liczbę 16 punktów.

Przy uderzeniu w tył GV80 profile przednich zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy. W przypadku osób podróżujących na kanapie (II rząd) poziom zabezpieczenia oceniono na dostateczny (3,4 z 4 pkt.).

Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny (w sumie maksymalne 2 punkty).

Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer KidFix2 R oraz podkładkę podwyższającą Nania Dream.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80 - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach samochodowych

"/>

Zarówno podczas zderzenia czołowego z barierą mobilną, jak i w próbie uderzenia w bok Genesis G80 (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne oceny po 16 i 8 punktów.

Genesis GV80 został wyposażony w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (w wersji siedmioosobowej nie ma ich w trzecim rzędzie siedzeń) oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. W III rzędzie siedzeń - z powodu braku mocowań Isofix - ograniczono się tylko do fotelików montowanych na pas. Nie miało to jednak wpływu na ocenę.

Łączna nota to maksymalne 12 punktów.

Ochrona pieszych i rowerzystów: 36 pkt. (66 proc.)

Poziom ochrony nóg (na wysokości zderzaka) potrąconej osoby oceniono na maks. 6 pkt. Praktycznie cały przedni pas (miednica) stanowi poważne zagrożenie, stąd 1,3 z 6 pkt. Podobnie jak część maski (tors) i słupki A (głowa) - 15,6 z 24 pkt.

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80 - ocena działania autonomicznego hamowania awaryjnego przed dzieckiem wychodzącym zza przeszkody

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

W przypadku Genesis GV80 zabrakło układu hamowania awaryjnego po wykryciu obecności pieszego podczas cofania. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w prawo w drogę z przejściem dla pieszych. Stąd też nota 6 z 9 pkt.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tej części przyznano 7,1 z 9 pkt., ale nie podano przyczyny obniżenia oceny.

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Genesis GV80 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,8 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,4 z 6 pkt.).

W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80 - ocena działania autonomicznego hamowania awaryjnego podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Za obie części przyznano minimalnie obniżoną ocenę - 5,4 z 6 możliwych do uzyskania punktów.

Testowany model:

Genesis GV80 3.0 CRDi AWD

Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji z silnikami 2.5 T-GDI AWD i 3.0 CRDi AWD.