TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | 2021
Ups, wpadka Dacii i Renault w testach zderzeniowych Euro NCAP
08-12-2021 | opr. Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Na jedenaście modeli ocenionych w testach Euro NCAP na koniec 2021 roku siedem otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, a dwa kolejne o jedną mniej. Ogromnym zaskoczeniem jest bardzo niska punktacja Dacii Spring i niemal dyskwalifikacja Renault ZOE!
Na początku XXI wieku organizacja Euro NCAP podniosła swoją punktację z czterech do pięciu gwiazdek. Pierwszymi modelami samochodów, które je uzyskały były: Mercedes Klasy C i E, Renault Laguna II, Megane II i Vel Satis oraz Saab 9-3 Sport sedan.
Od tej pory nota ta stała się punktem docelowym wszystkich marek. Jednocześnie Euro NCAP podnosiło poprzeczkę, zaostrzając kryteria i dodając kolejne elementy. Pewną stagnację osiągnięto w 2016 roku, odkąd niemal wszystkie modele zdobywały komplet punktów.
Notę dwóch gwiazdek, np. Forda Mustanga w 2017 roku, uważano za poważną wpadkę producenta. Podobnie, jak i jedną dla Jeepa Wranglera (2018). Chociaż zdarzały się i "zerowe" oceny dla Fiata Punto (2017) czy Fiata Pandy (2018). Teraz do tak nisko ocenionych modeli dołączyły dwa elektryczne modele - Dacia Spring i Renault ZOE.
Powodem tak niskiej punktacji są przede wszystkim braki w wyposażeniu z zakresu systemów podnoszących bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Niemniej w przypadku ZOE specjaliści z Euro NCAP wytykają też zastąpienie w ramach faceliftingu pełnowymiarowej poduszki bocznej o mniejszej pojemności, a tym samym powierzchni ochrony.
"Renault było kiedyś synonimem bezpieczeństwa. Laguna była pierwszym samochodem, który otrzymał pięć gwiazdek w 2001 roku. Jednak te rozczarowujące wyniki dla ZOE i Dacii Spring pokazują, że bezpieczeństwo zeszło na dalszy plan w wyniku transformacji na pojazdy elektryczne. Zaledwie kilka miesięcy temu przedstawiciele Dacii twierdzili, że są zaabsorbowani ciągłym zwiększaniem ochrony i że ich samochody zawsze poprawiają bezpieczeństwo pasażerów. Oczywiście tak nie jest, te samochody nie tylko nie oferują w standardzie żadnego znaczącego bezpieczeństwa czynnego, ale także ich ochrona pasażerów jest gorsza niż w jakimkolwiek innym pojeździe, który widzieliśmy od wielu lat. Cyniczne jest oferowanie konsumentowi niedrogiego ekologicznego samochodu, jeśli wiąże się to z wyższym ryzykiem obrażeń w razie wypadku. Inne samochody, takie jak FIAT 500e, niedawno nagrodzony 5 gwiazdkami w Green NCAP, pokazują, że bezpieczeństwa nie trzeba poświęcać na rzecz czystszego środowiska"
- Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
BMW iX
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,8 pkt. (88 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 42,6 pkt. (86 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,4 pkt. (63 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych dla BMW iX
iX - potężny SUV BMW z napędem elektrycznym
AKCJE SERWISOWE | Wada siłownika klapy bagażnika BMW iX
Dacia Spring
Bezpieczeństwo dorosłych: 18,9 pkt. (49 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 27,5 pkt. (66 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 21,3 pkt. (39 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5,2 pkt. (32 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych dla Dacii Spring
Spring, pierwszy elektryk Dacii
Fiat 500e
Bezpieczeństwo dorosłych: 28,9 pkt. (76 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 39,5 pkt. (80 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,4 pkt. (67 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,8 pkt. (67 proc.)
Rodzina Fiatów 500 RED debiutuje w Polsce
Trzecia odsłona Fiata 500
AKCJE SERWISOWE | Usterka sterownika poduszki powietrznej pasażera w Fiacie 500e
Genesis G70
Bezpieczeństwo dorosłych: 34 pkt. (89 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,3 pkt. (76 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,1 pkt. (88 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych dla Genesis G70
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis G80
Genesis GV70
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,1 pkt. (89 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,8 pkt. (64 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14 pkt. (87 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych dla Genesis GV70
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Genesis GV80
Mercedes EQS
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,6 pkt. (96 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (91 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,3 pkt. (76 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,9 pkt. (80 proc.)
MG Marvel R
Bezpieczeństwo dorosłych: 30,6 pkt. (80 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 37,0 pkt. (75 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 29,8 pkt. (55 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,8 pkt. (80 proc.)
Nissan Qashqai
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,8 pkt. (91 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 44,8 pkt. (91 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (70 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,2 pkt. (95 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Nissana Qashqaia
Euro NCAP wyróżnia 5 modeli samochodów
Nowy Nissan Qashqai tylko jako hybryda
Renault ZOE
Bezpieczeństwo dorosłych: 16,4 pkt. (43 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 25,9 pkt. (52 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 22,2 pkt. (41 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 2,2 pkt. (14 proc.)
Skoda Fabia
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,4 pkt. (85 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 40,1 pkt. (81 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (70 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (71 proc.)
EURO NCAP | Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Skody Fabii
Euro NCAP wyróżnia 5 modeli samochodów
Czwarta generacja Skody Fabii
Volkswagen Caddy
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,3 pkt. (84 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 40,6 pkt. (82 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,6 pkt. (69 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,7 pkt. (79 proc.)