TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Genesis GV70 | 2021
Genesis GV70
17-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Potężniejszy Genesis GV70, w porównaniu do modelu G70, w mniejszym stopniu chroni potrąconą osobę. Za to na odwrót w zakresie bezpieczeństwa dzieci - montaż fotelików nie wymagał przeprowadzenia osobnych prób.
Genesis GV70 to większe, bo w nadwoziu SUV, wcielenie modelu G70 (debiut w 2017 roku). Koreańska marka zdecydowała się na jego wprowadzenie dopiero na przełomie 2020/21. Obecnie dostępny jest z silnikami benzynowymi i diesla z napędem na tylną lub obie osie. W 2022 roku dołączy do nich elektryk.
Do testów Euro NCAP trafiła wersja z jednostką spalinową. Genesis oferuje do GV70 niego jedną, bazową wersję wyposażenia oraz kilka opcjonalnych pakietów. Na pokładzie ocenianego modelu znalazło się:
osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i kurtynowe oraz po jednej chroniącej nogi kierowcy i centralnej pomiędzy fotelami,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu,
aktywną pokrywę komory silnika.
Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania, która w przypadku GV70 dostępna jest opcjonalnie.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,1 pkt. (89 proc.)
W trakcie zderzenia przodem Genesis GV70 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia nóg i klatki piersiowej. Natomiast u siedzącego obok pasażera tylko nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością przodu auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) doszło do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej.
Łącznie przyznano 13 z 16 maks. do zdobycia punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza średniego SUV-a marki Genesis zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
W przeprowadzonych testach potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w efektywny sposób chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem.
W tej części przyznano maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowy. O wiele niższą ochronę stanowią te na skrajnych miejscach kanapy. Nota 3,2 z 4 pkt.
Genesis GV70 został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Za te elementy przyznano maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, natomiast dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną oraz zderzenia bocznego ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
SUV GV70 został wyposażony w wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz system mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych z prób tych wyłączono fotelik Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowany za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pozostałe zostały zaliczone bez zastrzeżeń.
Łączna nota to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,8 pkt. (64 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka Genesis GV70) przyznano maks. ocenę 6 punktów. Jednak w przypadku miednicy (przedni pas) ochrona jest "zerowa". Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby (pomimo zastosowania aktywnej maski silnika) stanowi podszybie oraz słupki A. Nota w tej części to 16,9 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Genesis GV70 otrzymał 11,9 z 18 punktów.
W przypadku pieszego specjaliści z Euro NCAP mieli największe zastrzeżenia do działania systemu w scenariuszu skrętu w prawo. Na niższą notę wpłynął jeszcze brak funkcji wykrywania obecności przechodnia za autem w trakcie manewru cofania. Stąd 5,2 na 9 pkt.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu wyjazdu jednośladu zza przeszkody i przejazdu przed maską samochodu (6,7 z 9 pkt.).
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14 pkt. (87 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Genesis GV70 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,6 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Nie podano powodu obniżenia tej noty.