TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Kia Niro | 2022

Kia Niro

19-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Nowa Kia Niro została oceniona w dwóch wariantach. Opcjonalny pakiet Drive Wise podniósł notę za systemy wspierające kierowcę, co dopiero przełożyło się na notę pięciu gwiazdek Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia Niro - uderzenie w bok auta

Kia Niro to średniej wielkości crossover. Auto zadebiutowało na europejskim rynku w 2016 roku, sześć lat później wprowadzono II-generację. Jej sprzedaż w Polsce rozpoczęto w minione wakacje. Według ostatniego zestawienia firmy SAMAR we wrześniu znalazła 76 nabywców, co dało 32. miejsce w TOP 50 wszystkich marek.

Obie generacje oceniono w testach zderzeniowych Euro NCAP. I każda z nich ma podwójne wyniki liczone dla wersji standard (po cztery gwiazdki) i z opcjonalnym pakietem - teraz to Drive Wise (2000 zł). Jest on dostępny tylko dla środkowej wersji L, w topowej Business Line zawarto go w cenie auta. Według polskiego cennika zawiera on systemy: monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, bezpiecznego opuszczania pojazdu dla pasażerów II rzędu i elektroniczną blokadą otwarcia tylnych drzwi.

Nowa Kia Niro oferowana jest z napędem miękkiej hybrydy i typu plug-in oraz całkowicie zelektryfikowanej. Ta ostatnia była oceniana w testach Euro NCAP (wyniki obejmują wszystkie wersje). Według specyfikacji na jej wyposażeniu znalazło się:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu (oparty na działaniu kamery).

Uzyskane wyniki zmienił pakiet Drive Wise, w którym działanie systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą oparto na układzie kamera - radar. Efekt? Zmiana noty z czterech na pięć gwiazdek.

Ocena (2022) standard:

Ocena (2022) rozszerzony pakiet bezpieczeństwa:


Bezpieczeństwo dorosłych: 34,7 pkt. (91 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego nowej Kii Niro z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej, nóg oraz stóp. U pasażera siedzącego obok tylko dolnych partii nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - odnotowano obrażenia klatki piersiowej.

W tej części testów przyznano łącznie 13,8 na maks. 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza Kii Niro II zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia Niro - ocena efektywności centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających podczas wypadku.

W tej części przyznano 15,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Niro profile przednich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę. Niżej oceniono tylne zagłówki i kanapę - noto 3,4 z 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu Kii Niro znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Stąd maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 41,2 pkt. (84 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżona ocena z 16 do 15,9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia Niro - ocena efektywności ochrony podróżujących w fotelikach dzieci

W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - odnotowano ryzyko odniesienia bardzo poważnych obrażeń głowy. Nota 6,3 z 8 pkt.

Testowany model wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych z testów tych wykluczono próbę z fotelikiem Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix montowanych za pomocą pasa bezpieczeństwa na środku kanapy Kii Niro.

Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 40,6 pkt. (75 proc.)

Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,4 pkt. (76 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) oraz miednicy (przedni pas) przyznano po maks. 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowią słupki A i podszybie - 15,6 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Kia Niro z wyposażeniem standardowym otrzymała 13 z 18 punktów, a z opcjonalnym pakietem Drive Wise ocenę podniesiono do 13,8 pkt. Lepszy rezultat - zgodnie z protokołem Euro NCAP - przyznano za dodany radar, który zapewnia lepsze działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą.

W przypadku pieszego największe zastrzeżenia do działania systemu odnosiły się do sytuacji skrętu w prawo z przecięciem przejścia. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności pieszego za cofającym pojazdem. Niro standard otrzymało 5,7 pkt., zaś Niro z Drive Wise 5,9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia Niro - ocena efektywności systemu awaryjnego hamowania przed wyjeżdżającym zza przeszkody rowerzystą

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do scenariusza z wyjazdem zza przeszkody. Kia Niro w wersji standard otrzymała 7,2 pkt. (doszło do uderzenia w tylne koło jednośladu), zaś z pakietem Drive Wise 7,9 pkt.

W tych testach uzyskane wyniki obu wersji Kii Niro przekroczyły 70 proc. maksymalnej oceny, co zgodnie z zasadami Euro NCAP pozwala przyznać notę pięciu gwiazdek.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 9,7 pkt. (60 proc.)

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,7 pkt. (79 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Kia Niro została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt. w wersji standard i 5,5 pkt. z pakietem Drive Wise).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W tej części nie specjaliści z Euro NCAP nie mieli zastrzeżeń do działania systemu automatycznego hamowania przed przeszkodą.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia Niro - ocena efektywności systemu awaryjnego hamowania przed poprzedzającym pojazdem

W przypadku Kii Niro z wyposażeniem standardowym zastrzeżenia były do niemal wszystkich scenariuszy - największe do skrętu z lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem. W próbach z wykorzystaniem pakietu Drive Wise (od strony technicznej nastąpiła rozbudowa układu kamera - radar) nie było uwag.

Wyniki standardowej wersji Kii Niro równały się 60 proc. maksymalnej oceny, co zgodnie z zasadami Euro NCAP pozwala przyznać nie więcej niż cztery gwiazdki. Z pakietem Drive Wise uzyskano 79 proc. stąd maksymalna nota końcowa.