TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Kia Niro | 2022
Kia Niro
19-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nowa Kia Niro została oceniona w dwóch wariantach. Opcjonalny pakiet Drive Wise podniósł notę za systemy wspierające kierowcę, co dopiero przełożyło się na notę pięciu gwiazdek Euro NCAP.
Kia Niro to średniej wielkości crossover. Auto zadebiutowało na europejskim rynku w 2016 roku, sześć lat później wprowadzono II-generację. Jej sprzedaż w Polsce rozpoczęto w minione wakacje. Według ostatniego zestawienia firmy SAMAR we wrześniu znalazła 76 nabywców, co dało 32. miejsce w TOP 50 wszystkich marek.
Obie generacje oceniono w testach zderzeniowych Euro NCAP. I każda z nich ma podwójne wyniki liczone dla wersji standard (po cztery gwiazdki) i z opcjonalnym pakietem - teraz to Drive Wise (2000 zł). Jest on dostępny tylko dla środkowej wersji L, w topowej Business Line zawarto go w cenie auta. Według polskiego cennika zawiera on systemy: monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, bezpiecznego opuszczania pojazdu dla pasażerów II rzędu i elektroniczną blokadą otwarcia tylnych drzwi.
Nowa Kia Niro oferowana jest z napędem miękkiej hybrydy i typu plug-in oraz całkowicie zelektryfikowanej. Ta ostatnia była oceniana w testach Euro NCAP (wyniki obejmują wszystkie wersje). Według specyfikacji na jej wyposażeniu znalazło się:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu (oparty na działaniu kamery).
Uzyskane wyniki zmienił pakiet Drive Wise, w którym działanie systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą oparto na układzie kamera - radar. Efekt? Zmiana noty z czterech na pięć gwiazdek.
Ocena (2022) standard:
Ocena (2022) rozszerzony pakiet bezpieczeństwa:
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,7 pkt. (91 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego nowej Kii Niro z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej, nóg oraz stóp. U pasażera siedzącego obok tylko dolnych partii nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
W tej części testów przyznano łącznie 13,8 na maks. 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza Kii Niro II zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających podczas wypadku.
W tej części przyznano 15,5 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Niro profile przednich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę. Niżej oceniono tylne zagłówki i kanapę - noto 3,4 z 4 pkt.
Na fabrycznym wyposażeniu Kii Niro znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Stąd maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 41,2 pkt. (84 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżona ocena z 16 do 15,9 pkt.
W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - odnotowano ryzyko odniesienia bardzo poważnych obrażeń głowy. Nota 6,3 z 8 pkt.
Testowany model wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych z testów tych wykluczono próbę z fotelikiem Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix montowanych za pomocą pasa bezpieczeństwa na środku kanapy Kii Niro.
Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 40,6 pkt. (75 proc.)
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,4 pkt. (76 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) oraz miednicy (przedni pas) przyznano po maks. 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowią słupki A i podszybie - 15,6 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Kia Niro z wyposażeniem standardowym otrzymała 13 z 18 punktów, a z opcjonalnym pakietem Drive Wise ocenę podniesiono do 13,8 pkt. Lepszy rezultat - zgodnie z protokołem Euro NCAP - przyznano za dodany radar, który zapewnia lepsze działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą.
W przypadku pieszego największe zastrzeżenia do działania systemu odnosiły się do sytuacji skrętu w prawo z przecięciem przejścia. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności pieszego za cofającym pojazdem. Niro standard otrzymało 5,7 pkt., zaś Niro z Drive Wise 5,9 pkt.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do scenariusza z wyjazdem zza przeszkody. Kia Niro w wersji standard otrzymała 7,2 pkt. (doszło do uderzenia w tylne koło jednośladu), zaś z pakietem Drive Wise 7,9 pkt.
W tych testach uzyskane wyniki obu wersji Kii Niro przekroczyły 70 proc. maksymalnej oceny, co zgodnie z zasadami Euro NCAP pozwala przyznać notę pięciu gwiazdek.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 9,7 pkt. (60 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,7 pkt. (79 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Kia Niro została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt. w wersji standard i 5,5 pkt. z pakietem Drive Wise).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W tej części nie specjaliści z Euro NCAP nie mieli zastrzeżeń do działania systemu automatycznego hamowania przed przeszkodą.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
W przypadku Kii Niro z wyposażeniem standardowym zastrzeżenia były do niemal wszystkich scenariuszy - największe do skrętu z lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem. W próbach z wykorzystaniem pakietu Drive Wise (od strony technicznej nastąpiła rozbudowa układu kamera - radar) nie było uwag.
Wyniki standardowej wersji Kii Niro równały się 60 proc. maksymalnej oceny, co zgodnie z zasadami Euro NCAP pozwala przyznać nie więcej niż cztery gwiazdki. Z pakietem Drive Wise uzyskano 79 proc. stąd maksymalna nota końcowa.