WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 15/2022

09-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford, Kia, Honda, Mazda, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Ford pracuje nad „zieloną falą” dla pojazdów uprzywilejowanych

Technika - Ford testuje komunikację pomiędzy pojazdami uprzywilejowanymi a sygnalizacją świetlną

TECHNIKA | Inżynierowie Forda pracują nad zintegrowanym systemem komunikacji pomiędzy pojazdami uprzywilejowanymi, sygnalizacją świetlną i pozostałymi uczestnikami ruchu ulicznego. W przypadku poruszania się, na przykład karetki pogotowia czy straży pożarnej, z użyciem sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pokładowy moduł przekazywał by taką informację do infrastruktury drogowej. Ta zaś ustawiała by „zieloną falę” na trasie przejazdu. W efekcie skraca to czas dojazdu służb ratunkowych i poprawia bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu.

Ford przeprowadził już testy drogowe tego rozwiązania na obszarze miasta Akwizgran w Niemczech z wykorzystaniem ośmiu następujących po sobie skrzyżowań. Kolejne dwa odcinki wyznaczono poza terenem zabudowanym. Do tych prób posłużyła Kuga plug-in wyposażona w tempomat adaptacyjny. Dzięki temu rozwiązaniu wymiana informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy jednostką sterującą sygnalizacją świetlną a komputerem pokładowym auta pozwoliła także na dostosowanie prędkości auta do aktualnego natężenia ruchu i faz „zielonej fali”. Jednocześnie zmieniany cykl nie może zaskakiwać pozostałych uczestników ruchu, w tym pieszych.

Miejsce testów nie zostało wybrane przypadkowo. Pomiędzy Akwizgranem a Dusseldorfem został utworzony Korytarz Nowej Mobilności w ramach projektu tworzonego przez federalne ministerstwo komunikacji, ośrodki naukowe i firmy telekomunikacyjne. System Forda opiera się na uniwersalnym systemie C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything).


Czytaj także:


Kia wprowadza drugą generację crossovera Niro

PREMIERA TYGODNIA | W 2016 roku do gamy Kii trafił crossover Niro. Chwilę później ofertę uzupełniła hybryda plug-in, a po dwóch latach stuprocentowy elektryk. W 2019 roku przeprowadzono jego facelifting.

Druga generacja Kii Niro została przedstawiona późną jesienią 2021. Auto zbudowano na płycie podłogowej K. Mierzy teraz 4420 mm długości, przy rozstawie osi 2720 mm, 1825 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Przestrzeń bagażowa różni się od wersji napędu - w miękkiej hybrydzie to 425 litrów, plug-in 343 l, a w EV 475 l.

Bazowe wersje wyposażenia to M i L. W hybrydach topową pozostaje Business Line, a w elektryku XL. W standardzie między innymi poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy i centralna pomiędzy fotelami, system utrzymania auta na wybranym pasie ruchu czy dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.

Obie wersje hybryd opierają się na silniku benzynowym 1.6 GDI o mocy 105 KM. W układzie wzrasta ona odpowiednio do 141 KM lub 183 KM. W miękkiej hybrydzie dołączono baterię o pojemności 1,32 kWh, w plug-in 11,1 kWh. W drugim przypadku zasięg EV wynosi do 65 kilometrów, zaś ładowanie mocą 3,3 kW zajmuje trzy i pół godziny. Elektryczny silnik Niro EV dysponuje 204 KM i baterią 64,8 kWh. Producent deklaruje zasięg około 463 km, ładowanie przy 11 kW zajmie niecałe 6 godzin, przy 100 kW do stanu 80 proc. nieco ponad 40 minut.

Hybrydowa Kia Niro II została wyceniona w przedziale 117 900 - 142 900 złotych, plug-in 142 900 - 169 900 zł, zaś EV 167 900 - 206 900 zł. Auta trafią do sprzedaży w Polsce w okresie wakacji.


Czytaj także:


Dynamiczne wzrosty rejestracji jednośladów w pierwszym kwartale 2022

Z rynku - rynek jednośladów w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku

Z RYNKU | Od stycznia do marca 2022 roku o jedną trzecią wzrosła rejestracja nowych jednośladów w Polsce (dane SAMAR). W liczbach wymiernych przekłada się to na 6852 sztuk, czyli o +1709 szt. r/r.

Jedynie co czwarty z nich to motorower (1892 szt., wzrost o 18 proc.). Liderem sprzedaży jest Junak (393 szt.), niższe stopnie podium zajmują Romet (249 szt.) i Znen (222 szt.).

W przypadku motocykli mowa o aż 40 proc. wzroście r/r. W rankingu marek prowadzi Honda (1143 szt.). Kolejne pozycje należą do Yamahy (639 szt.) i BMW (594 szt.). Czterdzieści procent z nich to pojazdy z silnikami do 125 cm3 pojemności. Następna duża grupa (28,3 proc.) mają powyżej 750 cm3.

Rynek importowanych do Polski jednośladów w pierwszym kwartale 2022 roku jest niemal dwukrotnie większy od sprzedaży nowych pojazdów. Ale w zestawieniu r/r wzrósł on zaledwie o 4,5 proc.


Czytaj także:


Mazda MX-5 Cup po raz drugi

Sport - Mazda MX-5 Cup Poland 2022

SPORT | W połowie maja rozpocznie się drugi sezon Mazda MX-5 Cup Poland zaliczany do Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Do zawodów przeznaczono niemal seryjny model z dwulitrowym silnikiem Skyactiv z podrasowaną mocą do 200 koni mechanicznych. Modyfikacje objęły między innymi układ zawieszenia i układ jezdny. Od tego roku - z trzy letnim kontraktem - do grona partnerów dołącza firma oponiarska Hankook.

„Mając pełne wsparcie i długoletni kontrakt jesteśmy w stanie wspólnie podnieść jakość wyścigów w naszym kraju na kolejny poziom. Każdy zawodnik będzie mógł nauczyć się zarządzania oponami oraz korzyści jazdy z nowego slicka. To będzie nowe rozdanie i nauka dla wszystkich. Tempo kwalifikacyjne i wyścigowe będzie też znacznie szybsze niż w poprzednim roku, być może nawet o 3 sekundy na okrążeniu”

- prognozuje Paweł Skucha, dyrektor firmy TG Auto odpowiedzialnej za techniczne przygotowanie Mazd MX-5 do zawodów.

Na starcie 10 roadsterów, które oferowane są w formule Arrive & Drive. Oznacza to, że kierowca musi posiadać jedynie kombinezon i kask. Reszta, łącznie z paliwem i częściami zamiennymi należy do zadań organizatora.

W 2021 tytuł mistrzowski wywalczył Krzysztof Ratajczak. W tegorocznym sezonie także zaplanowano pięć podwójnych rund:

  • 1-2 runda • 13-15.05 • Poznań

  • 3-4 runda • 24-26.06 • Poznań

  • 5-6 runda • 15-17.07 • Poznań

  • 7-8 runda • 19-21.08 • Slovakiaring

  • 9-10 runda • 30.09-2.10 • Poznań


Czytaj także:


Via Carpatia i droga do elektrowni jądrowej

Polskie drogi - przygotowania do drążenia tunelu na S19 Rzeszów Południe - Babica

POLSKIE DROGI | W lutym 2022 roku drogowcy otrzymali ZRID na odcinek S19 Rzeszów Południe - Babica (10 km). To dokument pozwalający na formalne rozpoczęcie inwestycji, zaś plac budowy został przekazany konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (wartość kontraktu 2,2 mld zł).

GDDKiA podkreśla, że rozpoczynające się właśnie prace są jednym z największych wyzwań inżynieryjnych w historii polskiego drogownictwa. Blisko jedna czwarta tego odcinka biec będzie po łuku w tunelu (2255 m) składającego się z dwóch naw o średnicy 12,4 m. W rzucie poprzecznym połączy je 14 przejść awaryjnych i jeden przejazd. W tunelu powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny. Maksymalna prędkość zostanie ograniczona do 100 km/h.

Przebicie realizowane będzie maszyną TBM, która jednocześnie ułoży pierścienie stanowiące ostateczną obudowę tunelu. Według projektu potrzeba ich 22 tys. sztuk, na ich wykonanie ponad 123 tys. m3 betonu. Część tunelu przebiegnie nawet 100 metrów pod powierzchnią, do wybrania ponad 1 mln m3 urobku. Start drążenia zaplanowano na początek 2023 roku. Cały odcinek S19 gotowy będzie trzy lata później.


Czytaj także:


Polskie drogi - przetarg na S19 Domaradz - - Iskrzynia

Trwają przygotowania do budowy innego odcinka S19 w województwie podkarpackim. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na projekt i wykonanie 12,5 km pomiędzy Domaradzem a Iskrzynią. Termin składania ofert mija 11 maja.

Inwestycja obejmie drogę ekspresową o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny. W jej ciągu powstaną między innymi osiem wiaduktów i mostów, siedem estakad oraz trzy przejścia dla zwierząt. Na wysokości miejscowości Zagórze zaplanowano parę Miejsc Obsługi Podróżnych.

Jednym z wymogów stawianych przez GDDKiA jest realizacja całości w czasie 39 miesięcy (z wyłączeniem przerw zimowych na etapie budowy) od daty podpisania umowy.

Na odcinku S19 Rzeszów - Barwinek nie ogłoszono jeszcze przetargu dla niewielkiego fragmentu Jawornik - Lutcza.


Czytaj także:


Polskie drogi - przetarg na nową drogę do elektrowni jądrowej

GDDKiA ogłosiła też przetarg na opracowanie dokumentacji dla nowej drogi, która połączy S6 z gminą Choczewo (woj. pomorskie). To na jej obszarze powstanie pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Będzie miała przekrój jednej jezdni o parametrach „drogi głównej ruchu przyspieszonego”.

Przygotowania do budowy podzielono w jednym przetargu na dwie części. Czas na realizację dokumentacji dla odcinka od okolic Lubiatowo-Kopalino do DW213 wynosi 30 miesięcy, a dalej do węzła Łęczyca z S6 dwa miesiące dłużej. Termin składania ofert mija 10 maja.


Czytaj także: