TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda CX-60 | 2022
Mazda CX-60
01-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nowy SUV Mazdy nie został wyposażony w aktywną maskę silnika, pomimo to otrzymał bardzo wysokie noty za poziom ochrony potrąconego pieszego czy rowerzysty. Uwagę zwracają też ponadprzeciętne oceny za bezpieczeństwo dzieci podróżujących CX-60.
CX-60 to zupełnie nowy model w ofercie Mazdy. Przedsprzedaż tego SUV-a w Polsce rozpoczęła się wiosną tego roku, ale fizyczna dostępność w salonach nastąpiła dopiero na przełomie września i października. Auto produkowane jest w fabryce Hofu w Japonii.
Nowy model Mazdy oferowany jest z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3.3 litra pracującym w układzie miękkiej hybrydy (200 KM i napęd na tylną oś lub 254 KM 4x4) i benzynowym 2.5 w układzie hybrydy ładowanej z gniazdka (łączna moc 327 KM 4x4). Do wyboru cztery wersje wyposażenia: Prime-Line, Exclusive-Line, Homura i Takumi.
Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła hybryda plug-in. Według specyfikacji auto wyposażone było w:
dziesięć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód i tył) i kurtynowe oraz jedna chroniąca kolana kierowcy i jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika. Natomiast funkcja wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania należy do opcjonalnego pakietu Driver Assistance (dopłata w Polsce 7900 zł).
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,8 pkt. (88 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego Mazdy CX-60 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia (od lekkich do poważnych) obrażenia klatki piersiowej oraz nóg. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej oraz ud. Z kolei na manekinie pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - obrażenia klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 12,9 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza nowego SUV-a Mazdy zapewnia bardzo dobre utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających w trakcie wypadku.
Łączna nota w tej części to maksymalne 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Mazdy CX-60 profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
Nota to 3,9 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym nowego SUV-a Mazdy znalazła się karta ratunkowa pojazdu i hamulec pokolizyjny. Z preferowanej przez Euro NCAP listy zabrakło systemu powiadamiania eCall. Natomiast według polskiego cennika jest on standardem w każdej wersji CX-60.
Niemniej była to przyczyna obniżenia noty z 2 do 1 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 45 pkt. (91 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd najwyższe noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Mazda wyposażyła model CX-60 w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy. Między innymi za obecność tych elementów przyznano 9 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
We wszystkich próbach bez uwag, stąd maksymalna liczba 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 48,2 pkt. (89 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka Mazdy CX-60) oraz miednicy (przedni pas auta) przyznano maksymalną liczbę punktów - po 6.
Niemal cała powierzchnia maski silnika, jak i słupki A, zapewniają optymalną ochronę głowy. Stąd bardzo wysoka - w porównaniu do testowanych modeli innych marek - ocena. Przyznano 20,5 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach nowy SUV Mazdy otrzymał 15,7 na 18 punktów.
W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania (7 z 9 pkt.).
W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny (8,7 z 9 pkt.).
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,2 pkt. (76 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Mazda CX-60 została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.