TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mobilize Limo | 2022

Mobilize Limo

04-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Nowa marka pojazdów elektrycznych debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Notę końcową, do czterech gwiazdek, obniżają oceny uzyskane w kategorii bezpieczeństwa dzieci oraz ochrony pieszych i rowerzystów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mobilize Limo - próba zderzenia czołowego z przeszkodą stałą

Mobilize to nowa w Europie marka pojazdów elektrycznych, za którą stoi Grupa Renault. Za jej rynkowy debiut można uznać początek 2021 roku. Oferta skierowana jest do podmiotów stawiających na współdzielone środki transportu - jak wynajem krótkoterminowy czy taksówki. Idee te promował model EZ-1 Prototype.

Jesienią ubiegłego roku na salonie samochodowych w Monachium światową premierę miał hatchback Limo. Auto mierzy 4,67 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,75m. Szerokość to 1,83 m, zaś wysokość 1,47 m. Bagażnik mieści 411 litrów.

Napęd stanowi silnik elektryczny o mocy 150 koni mechanicznych z baterią trakcyjną o pojemności 60 kWh. Według danych producenta zasięg wynosi około 450 kilometrów.

Mobilize Limo trafi do sprzedaży - brak informacji o rynku polskim - przed końcem 2022 roku. Według specyfikacji organizacji Euro NCAP oceniana była wersja Techno. Na jej liście wyposażenia znalazło się między innymi:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód) i kurtynowe oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • aktywną maskę silnika,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 30,4 pkt. (80 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Mobilize Limo z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia (od lekkich do poważnych) obrażeń klatki piersiowej, nóg i stóp. Natomiast na manekinie pasażera - siedzącego obok - tylko nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia auta z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością hatchbacka Limo w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej. Z kolei na manekinie pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - lżejsze obrażenia klatki piersiowej.

Łącznie w tej części przyznano 11,1 z 16 pkt.

W trakcie zderzenia bocznego ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w słup (drzewo) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia bardzo poważnych obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Mobilize Limo zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mobilize Limo - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP nie potwierdziły efektywności działania centralnej poduszki powietrznej. Oceniający mieli zastrzeżenia do sposobu jej napełnienia co przełożyło się na zero punktów.

Nota 13,6 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Mobilize Limo profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.

Nota to 3,9 z 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu tego modelu znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.

Stąd maks. liczba 2 punktów.

Suma 30,4 punktów stanowi 80 proc. maksymalnej oceny w tej kategorii testów Euro NCAP. Uprawnia to do ubiegania się o przyznanie pięciu gwiazdek.


Bezpieczeństwo dzieci: 37 pkt. (75 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viagio.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mobilize Limo - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach zamontowanych na kanapie

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Według informacji z dokumentacji testów, przy zderzeniu bocznym (od strony większego manekina), nie było żadnych uwag. Jednak widnieje w niej nota 4 pkt., gdzie maks. jest 8 pkt.

Mobilize wyposażyło model Limo w dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Jednak sposób oznaczenia użycia tego ostatniego elementu budził zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP.

Stąd 5 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. liczbę 12 pkt.

W kategorii bezpieczeństwa dzieci przyznano łącznie 37 pkt., co stanowi 75 proc. maksymalnej oceny. Wynik ten obniża końcową notę do czterech gwiazdek Euro NCAP.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,7 pkt. (69 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka Mobilize Limo) przyznano maks. 6 pkt., zaś miednicy (przedni pas auta) 5,8 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A, stąd obniżona ocena z 24 do 13,1 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach elektryk Mobilize Limo otrzymał 12,8 z 16 pkt.

W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie manewru cofania. Ocena 6,4 na 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mobilize Limo - ocena efektywności działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania rowerzystów

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do scenariusza poruszania się poboczem (w tym samym kierunku co auto). Na filmie widać najechanie auta na jednoślad. Ocena 6,4 na 9 pkt.

Za ochronę pieszych i rowerzystów przyznano łącznie 37,7 pkt., co stanowi 69 proc. maksymalnej liczby punktów. Próg dla uzyskania pięciu gwiazdek Euro NCAP zaczyna się od 70 proc.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (71 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Mobilize Limo został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4 z 6 pkt.).

Z listy Euro NCAP zabrakło systemu monitorowania zmęczenia kierowcy.

W przypadku systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą zakres ocen poszerzono o asystenta skrętu w lewo, a sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W tej części bez zastrzeżeń ze strony specjalistów z Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Mobilize Limo - ocena efektywności działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z asystentem skrętu w lewo

Natomiast w drugiej przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

I właśnie do działania systemu w dodanym scenariuszu pojawiły się uwagi ze strony oceniających.

Łączna suma 11,4 pkt. stanowi 71 proc. maksymalnej oceny, co według obowiązującego protokołu dla tej kategorii testów spełnia kryteria przyznania pięciu gwiazdek.