TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mobilize Limo | 2022
Mobilize Limo
04-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nowa marka pojazdów elektrycznych debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Notę końcową, do czterech gwiazdek, obniżają oceny uzyskane w kategorii bezpieczeństwa dzieci oraz ochrony pieszych i rowerzystów.
Mobilize to nowa w Europie marka pojazdów elektrycznych, za którą stoi Grupa Renault. Za jej rynkowy debiut można uznać początek 2021 roku. Oferta skierowana jest do podmiotów stawiających na współdzielone środki transportu - jak wynajem krótkoterminowy czy taksówki. Idee te promował model EZ-1 Prototype.
Jesienią ubiegłego roku na salonie samochodowych w Monachium światową premierę miał hatchback Limo. Auto mierzy 4,67 m długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,75m. Szerokość to 1,83 m, zaś wysokość 1,47 m. Bagażnik mieści 411 litrów.
Napęd stanowi silnik elektryczny o mocy 150 koni mechanicznych z baterią trakcyjną o pojemności 60 kWh. Według danych producenta zasięg wynosi około 450 kilometrów.
Mobilize Limo trafi do sprzedaży - brak informacji o rynku polskim - przed końcem 2022 roku. Według specyfikacji organizacji Euro NCAP oceniana była wersja Techno. Na jej liście wyposażenia znalazło się między innymi:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód) i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
aktywną maskę silnika,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 30,4 pkt. (80 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Mobilize Limo z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia (od lekkich do poważnych) obrażeń klatki piersiowej, nóg i stóp. Natomiast na manekinie pasażera - siedzącego obok - tylko nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia auta z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością hatchbacka Limo w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej. Z kolei na manekinie pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - lżejsze obrażenia klatki piersiowej.
Łącznie w tej części przyznano 11,1 z 16 pkt.
W trakcie zderzenia bocznego ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w słup (drzewo) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia bardzo poważnych obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza Mobilize Limo zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP nie potwierdziły efektywności działania centralnej poduszki powietrznej. Oceniający mieli zastrzeżenia do sposobu jej napełnienia co przełożyło się na zero punktów.
Nota 13,6 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Mobilize Limo profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
Nota to 3,9 z 4 pkt.
Na fabrycznym wyposażeniu tego modelu znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.
Stąd maks. liczba 2 punktów.
Suma 30,4 punktów stanowi 80 proc. maksymalnej oceny w tej kategorii testów Euro NCAP. Uprawnia to do ubiegania się o przyznanie pięciu gwiazdek.
Bezpieczeństwo dzieci: 37 pkt. (75 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viagio.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Według informacji z dokumentacji testów, przy zderzeniu bocznym (od strony większego manekina), nie było żadnych uwag. Jednak widnieje w niej nota 4 pkt., gdzie maks. jest 8 pkt.
Mobilize wyposażyło model Limo w dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Jednak sposób oznaczenia użycia tego ostatniego elementu budził zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP.
Stąd 5 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Pomimo to przyznano maks. liczbę 12 pkt.
W kategorii bezpieczeństwa dzieci przyznano łącznie 37 pkt., co stanowi 75 proc. maksymalnej oceny. Wynik ten obniża końcową notę do czterech gwiazdek Euro NCAP.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,7 pkt. (69 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka Mobilize Limo) przyznano maks. 6 pkt., zaś miednicy (przedni pas auta) 5,8 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A, stąd obniżona ocena z 24 do 13,1 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach elektryk Mobilize Limo otrzymał 12,8 z 16 pkt.
W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie manewru cofania. Ocena 6,4 na 9 pkt.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do scenariusza poruszania się poboczem (w tym samym kierunku co auto). Na filmie widać najechanie auta na jednoślad. Ocena 6,4 na 9 pkt.
Za ochronę pieszych i rowerzystów przyznano łącznie 37,7 pkt., co stanowi 69 proc. maksymalnej liczby punktów. Próg dla uzyskania pięciu gwiazdek Euro NCAP zaczyna się od 70 proc.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (71 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Mobilize Limo został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4 z 6 pkt.).
Z listy Euro NCAP zabrakło systemu monitorowania zmęczenia kierowcy.
W przypadku systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą zakres ocen poszerzono o asystenta skrętu w lewo, a sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W tej części bez zastrzeżeń ze strony specjalistów z Euro NCAP.
Natomiast w drugiej przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
I właśnie do działania systemu w dodanym scenariuszu pojawiły się uwagi ze strony oceniających.
Łączna suma 11,4 pkt. stanowi 71 proc. maksymalnej oceny, co według obowiązującego protokołu dla tej kategorii testów spełnia kryteria przyznania pięciu gwiazdek.