TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | NIO ES8 | 2021
NIO ES8
27-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
NIO to kolejna chińska marka debiutująca w testach zderzeniowych Euro NCAP. Elektryczny SUV otrzymał notę pięciu gwiazdek - na uwagę zasługują oceny za jakość montażu fotelików w siedmioosobowej wersji z czterema parami mocowań Isofix.
Chińska firma NIO to przykład próby budowy nowej marki samochodów na bazie elektromobilności. Po siedmiu latach od rozpoczęcia działalności na tamtejszym rynku oferowane są cztery modele - ET7 oraz ES6, EC6 i ES8. Piąty, EP9, wycofano z produkcji.
W końcu przyszedł czas na Europę. Bazami wypadowymi są ośrodki w Monachium (projekt) i Oxford (badania), zaś pierwszy krajem, w którym rozpocznie się sprzedaż będzie Norwegia. Co ciekawe NIO chce zbudować swoją przewagę na (funkcjonującej już) sieci stacji Power Swap, na których zamiast ładowania baterii zostanie ona automatycznie i w kilka minut zostanie wymieniona.
Wszystko (udział w testach zderzeniowych Euro NCAP) wskazuje, że pierwszym modelem NIO w Europie będzie SUV ES8. Auto ma ponad pięć metrów długości i zaskakującą konfigurację foteli. Poza układem 2+3+2 może być 2+2+2. W zależności od ich wykorzystania bagażnik pomieści 310/871/1901 litrów.
Silnik elektryczny o mocy 400 kW (725 Nm) przenosi napęd na obie osie i zapewnia przyspieszenie do setki poniżej pięciu sekund. Deklarowany zasięg z baterią o pojemności 100 kWh wynosi 580 kilometrów.
Do testów Euro NCAP trafił egzemplarz z sześcioma miejscami. Jego wyposażenie obejmuje między innymi:
przednie, boczne, i kurtynowe poduszki powietrzne,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na obu fotelach w II i III rzędzie siedzeń,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
W NIO ES8 zabrakło funkcji autonomicznego hamowania po wykryciu obecności pieszego podczas cofania auta.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 31,5 pkt. (82 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego chińskiego SUV-a z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej, a u pasażera lewej nogi.
Struktura przodu NIO ES8 stanowi mierne zabezpieczenie.
W drugim teście - uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą - zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,3 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu NIO ES8 w słup (drzewo) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia poważnych obrażeń.
Zabezpieczenie kierującego przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na miernym poziomie. Na wyposażeniu tego elektryka zabrakło centralnej poduszki powietrznej, dlatego nie przeprowadzono testu efektywności jej ochrony.
W tej części testów przyznano 12,5 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył SUV-a ES8 profile zagłówków i siedzeń zapewniły skuteczne zabezpieczenie kręgów szyjnych i głowy (3,7 z 4 pkt.).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Łącznie przyznano za to dwa punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 41,5 pkt. (84 proc.)
Do testów w NIO ES8 z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix II S, a dla 10-letniego wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.
Podczas próby zderzenia czołowego z barierą mobilną oraz uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była optymalnym poziomie. Stąd maksymalne oceny - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Elektryczny SUV chińskiej marki NIO został wyposażony z wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera oraz w cztery pary mocowań Isofix - na obu fotelach w II i III rzędzie. Ale tylko konstrukcja środkowych spełnia standard i-Size. Za obecność tych elementów przyznano 6 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Do prób tych wykorzystano także ES8 w wersji siedmioosobowej. Z powodów konstrukcyjnych wyłączono z nich Maxi-Cosi Cabrio Fix mocowany na środkowym miejscu w II rzędzie i obu fotelach III rzędu.
Stwierdzono też poważne problemy z mocowaniem za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu II rzędu fotelików Maxi-Cosi Cabrio Fix, Britax-Romer King II LS oraz Cybex Solution Z i-Fix.
Z tych powodów obniżono notę z 12 do 11,5 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 39,3 pkt. (72 proc.)
Ochronę nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) oceniono na 5,5 z 6 punktów. Natomiast na wysokości miednicy (przedni pas auta) zagrożenie stanowią miejsca montażu reflektorów (5,1 z 6 pkt.). Dla głowy największe zagrożenie stanowi podszybie i słupki A (15,6 z 24 pkt.).
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów elektryczny SUV NIO ES8 otrzymał 13,1 z 18 pkt. W próbach z udziałem pieszego (6,8 z 9 pkt.) nie podano powodu obniżenia noty - wiadomo jedynie, że zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty (6,3 z 9 pkt.) największe zastrzeżenia były do działania systemu podczas przejazdu jednośladu przed maską auta.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,8 pkt. (92 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP pierwszy w Europie model marki NIO został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
Testowany model:
NIO ES8
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji z kierownicą po lewej stronie.