TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Lynk & Co 01 | 2021
Lynk & Co 01
22-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Chińska marka Lynk & Co debiutuje w europejskich testach zderzeniowych. Już na wstępie jej pierwszy model 01 wyróżnia się - na tle wszystkich ocenianych w tym roku aut - najwyższą notą za bezpieczeństwo dorosłych.
Lynk & Co to chińska marka samochodów należąca do koncernu Geely. Tego samego, który w 2010 roku kupił Volvo, a niedawno Polestar. Stąd też bliskie związki ze Szwecją i punkt wejścia na rynek europejski. Przykładem na to jest właśnie pierwszy, a więc nieprzypadkowo oznaczony 01, model tej marki. Zbudowano go w oparciu o Volvo XC40, a więc jest to crossover. Przed dwoma laty zgłoszono do konkursu Car of the Year 2020. Bez powodzenia.
Minionej wiosny Lynk & Co 01 oficjalnie zadebiutował w Europie. Auto ma 4541 mm długości, przy 2734 mm rozstawu osi, 2141 mm szerokości i 1694 mm wysokości. Zdecydowano się - z uwagi na zaostrzone normy Euro 6 - na dwie wersje. Miękka hybryda dysponuje trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 litra i mocą 143 koni mechanicznych. Natomiast plug-in z tą samą jednostką osiąga 180 KM i w trybie elektrycznym (moc 82KM, bateria 17,6 kWh) przejedzie do 81 km (pomiar WLTP w ruchu miejskim). Oba mają napęd na przednią oś.
Marka Lynk & Co działa w Europie w oparciu o jednostkowe salony. Dotychczas otwarto je w Amsterdamie, Antwerpii, Berlinie, Goteborgu i Hamburgu. Crossover 01 dostępny jest w sprzedaży, chociaż bardziej preferowane są formy wynajmu długoterminowego bądź współdzielenia różnych egzemplarzy z innymi osobami.
Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła wersja miękkiej hybrydy. Według specyfikacji wyposażona była w:
przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę powietrzną,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
W Lynk & Co 01 zabrakło funkcji autonomicznego hamowania po wykryciu obecności pieszego podczas cofania auta.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,8 pkt. (96 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Lynk & Co 01 z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia dolnych partii nóg. U pasażera ochrona była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu tego chińskiego crossovera stanowiła dostateczne zabezpieczenie.
W drugim teście - uderzeniu przodem w przeszkodę stałą - na manekinie kierowcy nie odnotowano żadnych uszkodzeń. Natomiast u pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - doszło do przeciążeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części przyznano 15 z maksymalnej puli 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym, jak i uderzeniu w słup ochrona kierowcy była na optymalna.
Zabezpieczenie kierującego przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na dostatecznym poziomie. W kolejnej próbie wykazano efektywną ochronę głów (kierowcy i pasażera) przez centralną poduszkę powietrzną.
W tej części testów przyznano maksymalną liczbę 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył crossovera 01 profile zagłówków i siedzeń zapewniły wysokie zabezpieczenie kręgów szyjnych i głowy (3,8 z 4 pkt.).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Łącznie przyznano za to dwa punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,9 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 S. Natomiast do manekina 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą firmy Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z barierą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd ocena 15,9 z 16 punktów. Z kolei poziom ochrony w trakcie uderzenia w bok auta (od strony starszego dziecka) był optymalny (maks. 8 pkt.).
Crossover Lynk & Co 01 został wyposażony w mocowania do fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Wszystkie te próby - co zdarza się bardzo rzadko - przebiegły bez uwag. Łączna nota 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,7 pkt. (71 proc.)
Ochrona nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) była na optymalnym poziomie (maks. 6 pkt.). Na wysokości miednicy (przedni pas auta) zagrożenie stanowią powierzchnie reflektorów (4 z 6 pkt.). Dla głowy największe zagrożenie stwarzają słupki A (15,5 z 24 pkt.).
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów hybrydowy crossover 01 otrzymał 13,3 z 18 pkt. W próbach z udziałem pieszego (5,8 z 9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu podczas skrętu auta w prawo na skrzyżowaniu z przejściem dla pieszych. W modelu tym zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty (7,5 z 9 pkt.) nie podano przyczyn obniżenia oceny.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,1 pkt. (81 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP pierwszy w Europie model marki Lynk & Co został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,9 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,6 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Uwagi były do działania asystenta skrętu w lewo.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Bez uwag.
Testowany model:
Lynk & Co 01 1.5 HEV (mild hybrid)
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wersji z kierownicą po lewej stronie.