TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Nissan Qashqai | 2021
Nissan Qashqai
10-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nissan Qashqai po raz trzeci zdobywa komplet pięciu gwiazdek Euro NCAP. Dodatkowo model ten w podsumowaniu rocznym otrzymał wyróżnienie Best in Class.
To już trzecia generacja Nissana Qashqai, jednego z prekursorów aut w nadwoziu crossover. I trzeci sprawdzian w testach Euro NCAP zaliczony na piątkę. Poprzednie miały miejsce w 2007 i 2014 roku, ze względu na zmieniające się procedury i kryteria ocen nie można ich ze sobą porównywać.
Dziś też wiadomo, że III-generacja Qashqaia została wyróżniona jako "najbezpieczniejsze" auto w swojej klasie spośród tych, które brały udział w testach Euro NCAP w 2021 roku.
Nowy Qashqai oferowany jest na polskim rynku w pięciu wersjach wyposażenia: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna i Tekna+. Według danych Euro NCAP w ocenach brał udział model w drugim w kolejności poziomie. Na jego pokładzie znalazło się:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i kurtynowe oraz jedna centralna pomiędzy fotelami,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty (także przy cofaniu) oraz asystentem skrętu.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,8 pkt. (91 proc.)
W trakcie uderzenia przodem Nissana Qashqai w przeszkodę mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy zanotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi. W przypadku siedzącego obok pasażera ochrona była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością III-generacji Qashqaia w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej. Natomiast u pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - także klatki piersiowej, ale w większym stopniu.
W tej części testów przyznano 14 z maksymalnych 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu autem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza nowego Qashqaia zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowę przed uderzenim o sąsiedni fotel.
W przeprowadzonych testach potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w efektywny sposób chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem.
W tej części przyznano maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków i siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowę. Nota 3,8 z 4 pkt.
III-generacja Nissana Qashqai została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu i system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zabezpiecza auto przed niekontrolowanym przemieszczaniem się po zderzeniu). Stąd tylko 1 z 2 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci: 44,8 pkt. (91 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano większe przeciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżenie noty do 15,8 pkt. (16 pkt.).
W przypadku uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie - maks. 8 pkt.
Nowy Nissan Qashqai został wyposażony w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 9 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych z prób tych wyłączono fotelik Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowany za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pozostałe zostały zaliczone bez zastrzeżeń.
Łączna nota to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (70 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy (przedni pas) największe zagrożenie stanowią obszary reflektorów, stąd 2,6 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowią słupki A (14,2 z 24 pkt.).
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Nissan Qashqai otrzymał 15,3 z 18 punktów.
W przypadku pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania obecności pieszego za autem w trakcie cofania - 7 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty nie podano powodu obniżenia oceny z 9 do 8,3 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,2 pkt. (95 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Nissan Qashqai III został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Nie podano powodu obniżenia tej noty.