TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Opel Mokka | 2021

Opel Mokka

09-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Braki na fabrycznym wyposażeniu nowego Opla Mokka obniżyły wyniki testów do czterech gwiazdek Euro NCAP. Uwagę zwracają też zastrzeżenia do jakości montażu w tym aucie wybranych fotelików dziecięcych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Mokka - próba uderzenia przodem w przeszkodę stałą

Mokka, miejski crossover Opla zadebiutował w 2012 roku. Wówczas też przeszedł pierwsze testy zderzeniowe Euro NCAP. Uzyskał w nich notę pięciu gwiazdek, w tym 96 proc. oceny maksymalnej za bezpieczeństwo dorosłych, 90 proc. za bezpieczeństwo dzieci i komplet za systemy podnoszące bezpieczeństwo.

Na jego wyposażeniu znalazły się między innymi adaptacyjne reflektory przednie, za które organizacja Euro NCAP przyznała wyróżnienie Advanced Reward 2011. Opel Mokka zajął także drugie miejsce w podsumowaniu testów Best in Class Cars 2012 (małe auto rodzinne).

Premiera drugiej generacji tego modelu, już w grupie Stellantis, odbyła się we wrześniu 2020. W salonach sprzedaży pojawiło się tej wiosny. W gamie jednostek napędowych oferowane są silniki spalinowe i elektryczne - wyniki najnowszych testów zderzeniowych Euro NCAP obejmują wszystkie te warianty.

Na liście wyposażenia znajdują się wersje Mokka (poza EV), Edition, Elegance, Elegance Business, GS Line, GS Line Plus i Ultimate. Testy Euro NCAP przeprowadzono na egzemplarzu z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo 100 KM Elegance.

Na jego podkładzie z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:

  • przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego, a także z asystentem skrętu.

Zabrakło więc centralnej poduszki powietrznej, systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall oraz funkcji autonomicznego hamowania przed przeszkodą z wykryciem obecności rowerzysty (opcja w Pakiecie NCAP 4) i pieszego podczas cofania auta. Wpłynęło to na obniżenie not w poszczególnych testach.

Ocena (2021):


Bezpieczeństwo dorosłych: 27,9 pkt. (73 proc.)


W trakcie uderzenia przodem nowego Opla Mokka w przeszkodę mobilną na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia potencjalne obrażenia nóg i klatki piersiowej. Z kolei u pasażera siedzącego dolnych partii obu nóg.

Poziom ochrony podróżujących osób przez strukturę przodu nadwozia auta był poniżej średniej.

W teście zderzenia czołowego z przeszkodą stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (tym razem siedzącego z tyłu po przekątnej) odnotowano obrażenia klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów przyznano 12,7 na 16 możliwych do zdobycia punktów.

Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok nowej Mokki ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy próbie uderzenia auta w słup na manekinie kierowcy odnotowano duże siły działające na klatkę piersiową.

Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel była na bardzo niskim poziomie. Na wyposażeniu drugiej generacji Opla Mokka zabrakło centralnej poduszki, stąd nie przeprowadzono testu jej efektywności.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Mokka - uderzenie auta w słup

Łącznie przyznano 11,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,7 z 4 pkt.).

Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Z wymaganych elementów zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall. Stąd brak punktów (do zdobycia były dwa).

W tej części testów zderzeniowych Euro NCAP nowy Opel Mokka zgromadził 27,9 punktów, co stanowi 73 procent oceny maksymalnej. Zgodnie z obowiązującymi dziś kryteriami, bez względu na pozostałe wyniki, traci szansę na zdobycie pięciu gwiazdek.


Bezpieczeństwo dzieci: 37 pkt. (75 proc.)


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Mokka - ocena bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach samochodowych

Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 R i zdemontowaną z niego podkładkę podwyższającą.

Podczas próby zderzenia czołowego z barierą mobilną na manekinie mniejszego dziecka odnotowano duże przeciążenia szyi i głowy. Natomiast na większym odnotowano duże siły działające na klatkę piersiową i krytyczne obciążenie kręgów szyjnych. Nota 10,7 z 16 pkt.

Przy próbie uderzenia w bok Opla Mokki (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Druga generacja Mokki została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) miejscu pasażera i skrajnych kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika BeSafe iZi Combi X4 Isofix na miejscu pasażera oraz Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.

Poważne problemy zauważono podczas montażu fotelików Maxi-Cosi CabrioFix, Britax-Romer King II LS oraz Cybex Solution Z i-Fix za pomocą pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.

Łączna nota to 11,3 na 12 punktów.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 31,8 pkt. (58 proc.)


Poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas) potrąconej osoby oceniona maksymalną liczbą, po sześć punktów.

Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią fragmenty podszybia oraz słupki A - ocena 15,3 na 24 pkt.

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Mokka - potrącenie pieszego przechodzącego w nocy przed maską samochodu

Testowany Opel Mokka nie posiadał funkcji wykrywania obecności pieszego znajdującego się z tyłu pojazdu. Specjaliści z Euro NCAP mieli też zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w drogę poprzeczną, przez którą przechodzą piesi oraz przejściem pieszego przed maską auta w warunkach nocnych (na filmie widać, że doszło do potrącenia).

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. To przejazd przed maską samochodu, poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku) i wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

Funkcja wykrywania obecności rowerzysty (wg. danych z polskiego cennika) to opcja w wersjach wyposażenia Elegance, Elegance Business i GS Line (Pakiet NCAP 4 za 2200/2400 zł) i standard w GS Line Plus i Ultimate. W teście uczestniczył egzemplarz w konfiguracji Elegance, w którym nie było tej opcji, stąd brak ocen.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,3 pkt. (64 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP druga generacja Opla Mokka została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Mokka - najechanie na tył poprzedzającego samochodu

W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Zastrzeżeń nie było tylko do zadziałania systemu przez stojącym pojazdem.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do zadziałania systemu podczas hamowania przez nieruchomą przeszkodą (na filmie widać zderzenie).

Testowany model:

Opel Mokka 1.2 Turbo 100 KM

Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Opla Mokka II, w tym z napędem elektrycznym.