WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 52/2020
26-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford, Opel, CotY, Moya, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Świąteczne przesłanie Forda
Dwie wersje Opla Mokka zadebiutowały w polskich salonach
Który model ma szansę na tytuł Samochodu Roku 2021?
Trzysta stacji paliw Moya w 11 lat
Spory ruch w inwestycjach drogowych
Świąteczne przesłanie Forda
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Marka Ford aktywnie włącza się w promowanie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. W lutym opisywaliśmy ciekawy pomysł na kamizelkę dla rowerzystów wyposażoną w diody LED. Za ich pomocą można zasygnalizować kierowcom na przykład zamiar wykonania manewru skrętu.
Latem przyłączyliśmy się do promowania polskiej edycji akcji "Podziel się drogą". To właśnie w jej ramach - globalnie Share the Road - powstał nowy projekt. Chociaż w jego prezentacji zachowano motyw świąteczny i nawiązano do konieczności zachowania dystansu społecznego, z pewnością można go przełożyć na życie codzienne.
Idea jest prosta, tradycyjny sweter wyposażono w trzy projektory świetlne. Ich rozmieszczenie - tu z wykorzystaniem postaci świątecznego renifera - pozwala na wyświetlenie na drodze obrysu choinki. W ten obrazowy sposób rowerzysta (czy użytkownik hulajnogi) wyznacza wokół siebie strefę bezpieczeństwa. Inaczej mówiąc to minimalna odległość jaką powinien zachować kierowca podczas manewru wyprzedzania jednośladu.
"W 2020 roku, może i doszliśmy do wprawy w utrzymywaniu bezpiecznego dystansu w sklepach lub na chodnikach, ale nie zawsze jesteśmy w tym dobrzy na drogach. Świąteczny sweter Bezpieczny dystans może wydawać się zabawny, ale przesłanie jest poważne: wszyscy musimy mieć na uwadze innych użytkowników dróg i postarać się, by każdy z nich wrócił do domu na Święta, bez względu na to, jakim środkiem transportu podróżuje"
- komentuje Emmanuel Lubrani, odpowiedzialny w Ford of Europe za kampanię Podziel się drogą.
Furgonetki pod lupą Euro NCAP
Podziel się drogą
Kilka świecących diod może na drodze uratować zdrowie lub życie
Dwie wersje Opla Mokka zadebiutowały w polskich salonach
PREMIERA TYGODNIA | Oficjalna prezentacja II-generacji Opla Mokka (B) miała miejsce we wrześniu tego roku. Auto powstało już w ramach Grupy PSA, a więc jest bliźniaczą konstrukcją z Peugeot 2008 i DS3 Crossback. W porównaniu do poprzedniego wcielenia urosło - długość 4151 mm, rozstaw osi 2557 mm, szerokość (bez lusterek) 1791 mm i wysokość 1531 mm. Podstawowa pojemność bagażnika to 350 litrów, po złożeniu siedzeń kanapy można ją powiększyć do 1105 litrów.
Nowa Mokka zadebiutowała właśnie na polskim rynku i rozpoczęto przyjmowanie zamówień. Na odbiór auta trzeba będzie jednak poczekać do wiosny 2021 roku.
Specyfikacja tego modelu zależy od wyboru jednostki napędowej. W przypadku silników spalinowych dostępne są wersje wyposażenia Mokka, Edition, Elegance, GS Line i Ultimate. W gamie elektrycznej odmiany bazową jest Edition.
W każdej standardem jest między innymi pakiet NCAP3. Składa się na niego system ostrzegania przed kolizją (w tym z pieszym) z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego, ale tylko przy niskich prędkościach. Ponadto alarm o niezamierzonym przekroczeniu lini pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz układ rozpoznawania znaków drogowych i zmęczenia kierowcy.
Dopiero w wersjach Elegance i GS Line za dopłatą można doposażyć auto w system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania toru jazdy na wybranym pasie ruchu (tylko z przekładnią automatyczną) i tempomat adaptacyjny. Pakiet NCAP4 jest standardem w Ultimate.
Przed kilkoma dniami nowa Mokka otrzymała nagrodę za najlepiej skomunikowany samochód. W Polsce system Opel Connect dostępny jest w większości wersji jako opcja. W cenie auta montowany jest tylko w topowej konfiguracji.
Spalinowa Mokka oferowana jest z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo 1.2 100 KM lub 130 KM oraz wysokoprężnym 1.5 110 KM. Ceny od 79 990 do 119 650 złotych.
Natomiast Opel Mokka-e z bateriami o pojemności 50 kWh. Zapewniają one zasięg (pomiar WLTP) w granicach 318-324 kilometrów. Ładowanie do pełna z sieci 1,8 kW zajmuje ponad dobę, w przypadku 100 kW 80 proc. pojemności w około pół godziny. Ceny tego elektryka zawierają się pomiędzy 139 900 - 162 700 złotych.
Który model ma szansę na tytuł Samochodu Roku 2021?
WYDARZENIA | Zmieniły się plany organizatorów na europejski samochód roku. Zamiast w listopadzie, dopiero teraz ogłoszono oficjalną listę kandydatów do tego tytułu w 2021 roku.
Ze zgłoszonych 38 modeli ostatecznie zakwalifikowano 29: Audi A3, BMW 2 Gran Coupe, BMW serii 4, Citroen C4, Cupra Formentor, Dacia Sandero, Fiat 500, Ford Explorer, Ford Kuga, Honda e, Honda Jazz, Hyundai i10, Hyundai i20, Hyundai Tucson, Kia Sorento, Land Rover Defender, Mazda MX-30, Mercedes-Benz GLA, Mercedes-Benz GLB, Mercedes-Benz GLS, Mercedes-Benz Klasa S, Peugeot 2008, Polestar 2, SEAT Leon, Skoda Octavia, Toyota Mirai, Toyota Yaris, Volkswagen Golf i Volkswagen ID.3.
Tradycyjnie w tym miesiącu powinniśmy poznać już finałową siódemkę. Decyzję o tym przełożono na 8 stycznia 2021. Bez zmian pozostaje ogłoszenie ostatecznego werdyktu. Nastąpi to 1 marca, jednak z tą różnicą, że nie będzie to dzień poprzedzający rozpoczęcie salonu samochodowego w Genewie. Ten bowiem, podobnie jak tegoroczną edycję, odwołano.
Tytuł Car of the Year 2020 należy do nowego Peugeot 208.
Trzysta stacji paliw Moya w 11 lat
Z RYNKU | Polska sieć stacji paliw Moya powiększyła się o 300 placówkę. Powstała w Tarnowie przy ulicy ul. Lwowskiej 63A. W skład obiektu wchodzi także sklep (część produktów spożywczych i motoryzacyjnych oferowanych jest pod własną marką), kącik gastronomiczny (obecnie tylko na wynos) oraz myjnia i stanowisko z odkurzaczami.
Sieć Moya powstała w 2009 roku. Jej właścicielem jest spółka Anwim, a większość stacji działa na zasadzie franczyzy.
Przy okazji otwarcia nowego obiektu podsumowano mijający rok. Pomimo obecnej sytuacji na świecie zdecydowano się na proces przejęcia 30 samoobsługowych stacji eMila (BM Reflex). W połowie roku zgodę na transakcję wydał UOKiK, a proces rebrandingu zakończy się w pierwszym kwartale 2021.
W rozwój sieci chce zainwestować fundusz Enterprise Investors. Dziś należy do niego 35 proc. akcji spółki, wkrótce ma zostać większościowym udziałowcem. W planach na 2021 jest wprowadzenie aplikacji mobilnej dla kierowców indywidualnych.
Spory ruch w inwestycjach drogowych
POLSKIE DROGI | We wtorek, 22 grudnia, udostępniono kolejny odcinek S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy. To 15-kilometrowy fragment od węzła Wilanów, przez most na Wiśle oraz węzły Wał Miedzeszyński i Patriotów do węzła Lubelska. Tu POW łączy się z autostradą A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i krzyżuje z S17 do Lublina.
Na całym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h i zakaz ruchu dla pojazdów o dmc… powyżej 3,5 tony.
Otwarcie tej drogi to połowiczny sukces, bowiem nie ukończono w tym samym czasie kluczowego fragmentu pomiędzy węzłami Puławska i Wilanów. Zasadniczą jego częścią jest tunel pod dzielnicą Ursynów, którego wykonanie przyczyniło się do opóźnienia. Według GDDKiA zaawansowanie prac sięga 90 proc., zakończenie planowane jest na I kwartał 2021, a oddanie do ruchu przed wakacjami.
Wcześniej powinien być udostępniony odcinek pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt. Tu utknie kontynuacja obwodnicy Warszawy, nadal nieznany jest jej przebieg do domknięcia na S8.
Później obwodnicą Warszawy, dobre wieści z S3 i S6
Autostrada A2 na wschód od Warszawy
Otwarcie na S17, problemy na S7
Końcówka roku obfituje w przygotowania do realizacji kolejnych odcinków polskich dróg. Oferty na budowę 19-kilometrów A2 od węzła Siedlce Zachód do okolic miejscowości Malinowiec (woj. mazowieckie) złożyło osiem firm. Wszystkie mieszczą się w budżecie GDDKiA, najmniej (815 mln zł) zaproponował Strabag.
Natomiast do przebudowy 21 kilometrów południowej jezdni DK18 do standardów autostrady zgłosiło się czterech chętnych. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud i Budpol. To ostatni przetarg na modernizację tej drogi. Inwestycja ta od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice powinna zostać zakończona w 2023 roku.
Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami
Kolejne fragmenty A2 i S1 oraz S61
Za rok bez bramek na autostradach?
Sporo dzieje się na budowach S7. Podpisanie umowy z firmą Strabag pozwoli na dokończenie prawej jezdni o długości 7,6 km Lubień - Naprawa (woj. małopolskie). Odcinek ten powinien być gotowy w październiku 2020, jednak konsorcjum firm IDS-Bud i Altis-Holding nie wywiązała się z tego zadania. Nowy termin to koniec 2021 roku.
Z powodu nierzetelnego wypełniania umowy w miejsce firmy Webuild (która zawaliła już kilka inwestycji drogowych pod nazwą Salini) rozpoczęto poszukiwania wykonawcy 18,3 km Widoma - Kraków.
Podobna sytuacja, znowu z IDS-Bud, dotyczy 14,8 km Lesznowola - Tarczyn (woj. mazowieckie).
W mijającym tygodniu złożono wnioski o Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków S11: Koszalin - Zegrze Pomorskie i Kłanino - Bobolice (woj. zachodniopomorskie).
Natomiast do RDOŚ w Olsztynie skierowano wniosek o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk.
W przetargach na S19 w województwie podlaskim najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę 16 km Boćki - Malewice złożyła firma Strabag (344 mln zł), a na 9 km Ploski - Haćki konsorcjum Unibep, Budrex i Value Engineering (305 mln zł).
Rozpoczęto też procedurę przetargową dla S19 w województwie podkarpackim dla Iskrzynia - Miejsce Piastowe (10,3 km) i Miejsce Piastowe - Dukla (10,1 km).