TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Polestar 2 | 2021
Polestar 2
05-03-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
W testach zderzeniowych Euro NCAP debiutuje kolejna, chociaż jeszcze nieobecna w Polsce, marka samochodów. Luksusowa limuzyna Polestar 2 wyróżnia się aktywną maską silnika, co ma przełożenie na wyższe oceny w zakresie ochrony potrąconego pieszego czy rowerzysty.
Polestar to nazwa dobrze znana właścicielom i miłośnikom samochodów Volvo. Początkowo używana była przez fabryczny zespół wyścigowy. Później trafiła na karoserie podrasowanych na życzenie klientów wersji poszczególnych modeli. W 2017 roku została samodzielną marką.
Od początku założono, że Polestar skoncentruje się na elektromobilności. W 2018 roku na salonie w Genewie odbyła się europejska premiera sportowego coupe Polestar 1 z układem hybrydowym typu plug-in. Rok później zaprezentowano Polestar 2 - limuzynę z segmentu D, tym razem wyłącznie z napędem elektrycznym.
Auto ma 4606 mm długości, przy rozstawie osi 2735 mm, 1985 mm szerokości i 1479 mm wysokości. Umieszczone na każdej osi silniki generują moc 300 kW (408 KM), zaś energię dostarczają baterie o pojemności 78 kWh. Pozwala to na przejechanie do 500 km na jednym ładowaniu.
Polestar obecny jest tylko na kilku rynkach - nie zapadła jeszcze decyzja w sprawie Polski. Najbliższe nas salony sprzedaży znajdują się w Niemczech, bazowa wersja (bez ekologicznych dopłat) kosztuje 57 900 euro.
Na podkładzie testowanego egzemplarza, z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:
przednie, boczne, kurtynowe i centralna poduszka powietrzna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
układ monitorowania zmęczenia kierowcy,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu,
aktywna maska silnika.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,2 pkt. (92 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy i pasażera stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń - odpowiednio - lewej i prawej nogi. Czyli od zewnętrznej strony kabiny pasażerskiej. Pomimo to w tej próbie to skrajne strefy zgniotu (zderzenie następuje na 1/2 szerokości samochodu) oceniono najwyżej.
Przy próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano większe przeciążenia klatki piersiowej. Łącznie przyznano 13,9 na 16 możliwych do zdobycia punktów.
Przy zderzeniu bocznym (z platformą mobilną) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast po uderzeniu auta w słup na manekinie kierującego odnotowano większe przeciążenia klatki piersiowej.
W kolejnej części testów Euro NCAP przy uderzeniu w bok (bez użycia poduszki powietrznej) wychylenie kierowcy w kierunku fotela pasażera było na akceptowalnym poziomie. Natomiast efektywność ochrony centralnej poduszki powietrznej oceniono najwyższą notą. Daje to notę 15,6 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Polestar 2 profile zagłówków i siedzeń zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,8 na 4 pkt.).
Testowane auto wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu). Tu przyznano maksymalne 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano (sygnowany logo Volvo) fotelik Britax-Romer KidFix SL i podkładkę podwyższającą Junior (Isofix) firmy Osann.
Zarówno przy zderzeniu czołowym (z barierą mobilną), jak i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano maksymalne - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Polestar 2 został wyposażony w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na przednim fotelu i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych (kanapa i środkowy tunel) wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na bazie EasyBase2 za pomocą pasa bezpieczeństwa.
Pozostałe przebiegły bez zarzutu, stąd maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 43,5 pkt. (80 proc.)
Konstrukcja przodu Polestar 2 za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) otrzymała maksymalną notę 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedniego pasa) potencjalne ryzyko stwarzają okolice reflektorów (4,1 na 6 pkt.). Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowią słupki A, wyższą ochronę zapewnia aktywna maska silnika (19,9 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów elektryk marki Polestar otrzymał 13,5 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (6,1/9 pkt.). Przyczyną niższej oceny był brak funkcji wykrywania obecności pieszego podczas cofania.
W przypadku rowerzysty (7,5/9 pkt.) na niższą ocenę miała wpływ próba z przejazdem przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,9 pkt. (86 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Polestar 2 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) i system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
W obu nie było żadnych zastrzeżeń.
Testowany model:
Polestar 2 408 KM (300 kW)
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji.