TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Arona i Ibiza | 2022

SEAT Arona i Ibiza

12-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Podobnie jak przed laty, tak i tym razem SEAT Arona współdzieli wyników testów Euro NCAP z Ibizą. Różnice pomiędzy nimi sprowadzają się do cząstkowych ocen za bezpieczeństwo dorosłych i dzieci oraz pieszych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Ibiza V facelifting - próba zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

Ibiza to model samochodu miejskiego w ofercie SEAT-a. Zadebiutował na rynku w połowie lat 80. XX wieku. Od drugiej generacji bazuje na bliźniaczej konstrukcji Volkswagena Polo. W 2017 roku wprowadzono piątą odsłonę, która właśnie przeszła facelifting.

Najnowsza Ibiza posłużyła też do opracowania modnego nadwozia crossovera, czyli Arony. Historia tego modelu jest podobna, debiut w 2017 roku, odświeżenie w 2021 roku.

Z racji rynkowego stażu Ibiza jest weteranem testów zderzeniowych Euro NCAP. Była w nich oceniana już sześciokrotnie. W 2000 roku otrzymała trzy gwiazdki, a w 2002 roku cztery. Kolejne miały już komplet pięciu - 2008, 2011, 2017 i teraz w 2022.

Natomiast dla Arony to drugi, po 2017 roku, sprawdzian. W obu otrzymała pięć gwiazdek Euro NCAP. Obecny bazuje na składowych dwóch testów. Część wyników przeniesiono z SEAT-a Ibizy. Arona z racji większej masy (1079 vs 1140 kg) i wymiarów (4059/1780/1447 mm vs 4154/1780/1537 mm) miała oddzielny sprawdzian w zderzeniu z przeszkodą mobilną (bezpieczeństwo dorosłych i dzieci) oraz skutków potrącenia pieszego.

Odmłodzona Ibiza oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia (Reference, Style i FR), od tego wyboru uzależniona jest dostępność jednolitrowego silnika MPI (80 KM) lub TSI (95 i 110 KM) bądź 1.5 TSI (150 KM). Natomiast Aronie przypisano pięć wersji (Reference, Style, Full LED, Xperience i FR) i odjęto z palety jednostek napędowych najsłabszy silnik benzynowy MPI.

Według specyfikacji testów Euro NCAP oba oceniane auta to Style. Na liście ich wyposażenia znalazły się między innymi:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód) i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.

Ocena (2022):


SEAT Arona i Ibiza

Bezpieczeństwo dorosłych: 31,8 pkt. (83 proc.)


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Arona facelifting - skutki zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną

W trakcie zderzenia czołowego SEAT-a Arona z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia lekkich obrażeń klatki piersiowej i nóg. U siedzącego obok pasażera także klatki piersiowej i prawej nogi.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia auta z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością Arony w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.

Łączna ocena SEAT-a Arona w tej części testów to 14,3 z 16 pkt.


Podczas zderzenia czołowego SEAT-a Ibiza z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano lżejsze obrażenia klatki piersiowej i lewej nogi oraz cięższe prawej. Natomiast na manekinie pasażera ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej i obu nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia auta z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) stanowi dostateczną ochronę. Naturalnie w porównaniu z SEAT-em Arona punktowy rozkład jest inny.

W przypadku uderzenia całą szerokością Ibizy w przeszkodę stałą odnotowane obrażenia kierowcy i pasażera są identyczne jak w Aronie.

Łączna ocena SEAT-a Ibiza w tej części testów to 14,3 z 16 pkt.


Próby zderzenia bocznego i uderzenia w słup wykonano na Seacie Ibiza, a wyniki przypisano do obu modeli. W pierwszej z nich na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej, w drugiej ochrona była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza Ibizy (i Arony) nie zapewnia dostatecznego utrzymania sylwetki kierowcy i stanowi poważne zagrożenie dla jego głowy podczas uderzenia o sąsiedni fotel.

W dużej mierze wynika to z braku centralnej poduszki powietrznej, co też wpłynęło na obniżenie oceny.

Łączna nota SEAT-ów Arona i Ibiza w tej części testów to 12,1 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył SEAT-a Ibiza (Arona) profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.

Nota to 3,9 z 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu obu modeli znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.

Stąd maks. liczba 2 punktów.


SEAT Arona

Bezpieczeństwo dzieci: 40,8 pkt. (83 proc.)

SEAT Ibiza

Bezpieczeństwo dzieci: 40,4 pkt. (82 proc.)


W obu modelach do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann Up.

Podczas próby zderzenia czołowego SEAT-a Arona z przeszkodą mobilną na mniejszym manekinie odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych. Natomiast na większym znacznie poważniejsze na tej samej części ciała.

Nota SEAT-a Arona to 14,1 z 16 pkt.


Podczas próby zderzenia czołowego SEAT-a Ibiza z przeszkodą mobilną na mniejszym manekinie odnotowano niewielkie przeciążenia głowy i kręgów szyjnych. Na większy różne stopnia obrażenia szyi i klatki piersiowej.

Nota SEAT-a Ibiza to 13,8 z 16 pkt.


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Ibiza V facelifting - ocena bezpieczeństwa dzieci podczas zderzenia bocznego

Podczas próby zderzenia bocznego (od strony większego manekina) SEAT-a Ibiza odnotowano na nim większe przeciążenia głowy. Ochrona mniejszego była na optymalnym poziomie.

Nota (także dla Arony) to 7,6 z 8 pkt.

Oba modele SEAT-a wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.

Łączna ocena to 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. liczbę 12 pkt.


SEAT Arona

Ochrona pieszych i rowerzystów: 35,5 pkt. (65 proc.)

SEAT Ibiza

Ochrona pieszych i rowerzystów: 35,7 pkt. (66 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka SEAT-a Arona) przyznano maks. 6 pkt., zaś miednicy (przedni pas auta) 3,8 z 6 pkt. Potencjalne niebezpieczeństwo tworzą reflektory. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A - 15 z 24 pkt.


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka SEAT-a Ibiza) przyznano maks. 6 pkt., zaś miednicy (przedni pas auta) 4,5 z 6 pkt. Potencjalne niebezpieczeństwo tworzą reflektory. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A - 14,5 z 24 pkt.


Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach zmodernizowany SEAT Ibiza (przypisano też do Arony) otrzymał 10,7 z 16 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Ibiza V facelifting - ocena działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrycia pieszego

W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie manewru cofania. Nisko oceniono działanie systemu przy skręcie w prawo (osoby znajdujące się na przejściu dla pieszych) oraz wyjścia człowieka zza przeszkody (na filmie Euro NCAP widać, że doszło do potrącenia).

Ocena 5,4 na 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Ibiza V facelifting - ocena działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrycia rowerzysty

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do scenariusza wyjazdu z drogi poprzecznej i przejazdu rowerzysty przed maską auta (na filmie widać potrącenie kierującego jednośladem).

Ocena 5,3 na 9 pkt.


SEAT Arona i Ibiza

Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,3 pkt. (70 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, zmodernizowany SEAT Ibiza (a także Arona) został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,5 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Ibiza V facelifting - ocena działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas hamowania awaryjnego przed stojącym samochodem (1/2 szerokości z lewej i prawej strony).

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Uwagi były do sytuacji ze skrętem w lewo i wykryciem nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu.