TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | SEAT Arona| 2017

SEAT Arona

20-11-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

SEAT Arona jest bliźniaczą konstrukcją - płyta podłogowa, struktura nadwozia i wyposażenie - piątej generacji Ibizy. Stąd też część wyników z poprzednich testów Euro NCAP przypisano nowemu na rynku crossoverowi.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Arona - próba zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

Arona to zupełnie nowy model w gamie SEAT-a, który w Grupie Volkswagen dziedziczy płytę podłogową z Fabią, Polo i Ibizą. Dwa ostatnie wcześniej poddano testom zderzeniowym Euro NCAP, w których uzyskały maksymalną liczbę 5 gwiazdek.

Jednak w przypadku modeli SEAT-a podjęto decyzję o przypisaniu części wyników Ibizy na Aronę. Niewielkie różnice dotyczą zakresu bezpieczeństwa dorosłych i ochrony pieszych. W przypadku bezpieczeństwa dzieci wynik crossovera jest lepszy.

Standardowe wyposażenie SEAT-a Arona obejmuje między innymi 6 poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy (i-Size), wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera, autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB z funkcją wykrywania obecności pieszego oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | SEAT Arona - skutki zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

Bezpieczeństwo dorosłych 36,2 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem SEAT-a Arona w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia obu nóg i klatki piersiowej, natomiast u pasażera tylko klatki piersiowej (przyznano 7,5 z 8 pkt).

Z kolei podczas uderzenia całą szerokością samochodu (na filmie jest to SEAT Ibiza) w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego (Ibiza) poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, przy uderzeniu auta w słup (drzewo) doszło u kierowcy do obrażeń klatki piersiowej (15,6/16 pkt.).

Podczas uderzenia w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne (2,3/3 pkt).

Za działanie autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB przy niskich prędkościach (w mieście) przyznano maksymalną liczbę 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 39,4 pkt. (80 proc.)

W nowym crossoverze SEAT-a użyto fotelika Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładką podwyższającą (wymontowaną z fotelika) Maxi japońskiej firmy Takata (10-letnie dziecko).

Podczas zderzenia czołowego (z przeszkodą odkształcalną) u młodszego dziecka stwierdzono bardzo niebezpieczne przeciążenia działające na kręgi szyjne i klatkę piersiową, u starszego zaś niewielkie kręgów szyjnych (13,4 z 16 pkt).

Z kolei za ochronę przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) przyznano notę 7 z 8 punktów, pomimo, że u starszego dziecka odnotowano skrajnie niebezpieczne przeciążenia klatki piersiowej.

SEAT Arona została wyposażona w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwag do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera, elementy te oceniono na 7 z 13 pkt.

Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

W sumie przyznano za to maksymalną liczbę 12 punktów (technicznie wykluczono ustawienie fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 na środku kanapy).

Ochrona pieszych 32,4 pkt. (77 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) przyznano maksymalną notę 6 pkt., na przednim pasie samochodu (miednica) największe zagrożenie stanowią klosze reflektorów (4,7/6 pkt.).

Jedynie środkowa część maski silnika i podszybie (co jest rzadkością w innych modelach ocenianych przez Euro NCAP) zapewniają dostateczną ochronę głowy, krytyczne miejsca to słupki A (16,6 z 24 pkt.).

Działanie funkcji wykrywania obecności pieszego (część autonomicznego systemu awaryjnego hamowania AEB) oceniono na 5,2 z 6 pkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,3 pkt. (60 proc.)

Spośród elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają specjaliści z Euro NCAP, nowy model SEAT-a został wyposażony w: ogranicznik prędkości (1,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt) i autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB działający przy wyższych prędkościach (2,8/3 pkt.).