TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Skoda Fabia | 2021

Skoda Fabia

12-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP nagrodziła nową Skodę Fabię nie tylko notą pięciu gwiazdek, ale i wyróżnieniem Best in Class 2021. Na liście jej wyposażenia zabrakło centralnej poduszki powietrznej i funkcji wykrywania obecności pieszych w trakcie manewru cofania autem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Fabia - próba zderzenia czołego z przeszkodą stałą

Fabia, miejski model Skody, zadebiutowała na rynku pod koniec XX wieku. W połowie 2021 roku do sprzedaży weszła IV generacja. I tyle też było testów zderzeniowych Euro NCAP. Dwa pierwsze zakończyły się notą czterech gwiazdek, kolejne już z kompletem pięciu. Wyniki ostatniego przyczyniły się także do przyznania wyróżnienia Best in Class 2021.

Nowa Fabia oferowana jest tylko w nadwoziu hatchbacka w trzech wersjach wyposażenia - Active, Ambition i Style. Do ostatnich testów Euro NCAP trafił model w tej środkowej, według specyfikacji był on wyposażony w:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę zabrakło między innymi funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu auta podczas manewru cofania.

Ocena (2021):


Bezpieczeństwo dorosłych: 32,4 pkt. (85 proc.)


Podczas zderzenia czołowego nowej Skody Fabia z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń dolnych partii nóg oraz klatki piersiowej. Na manekinie pasażera (siedzącego obok) zagrożone były nogi.

Struktura przodu nadwozia (na obszarze zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością auta z przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) doszło do obrażeń klatki piersiowej.

Łącza suma punktów w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP wyniosła 14 z 16 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Fabia - próba zderzenia bocznego

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu autem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza nowego modelu Skody zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Na liście wyposażenia IV-generacji Fabii nie ma centralnej poduszki powietrznej, stąd brak oceny jej efektywności działania.

Suma ocen to 12,9 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowę - 3,6 z 4 pkt.

Do fabrycznych elementów wyposażenia należy karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - stąd maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 40,1 pkt. (81 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix R2, a dla 10-letniego podkładki podwyższającej Osann Junior.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Fabia - ocena bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych, zaś na mniejszym duże siły działające na głowę (12,0 z 16 pkt.).

Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) odnotowano na nim duże siły działające na głowę (7,2 z 8 pkt.).

Nowa Skoda Fabia została wyposażona w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych z prób tych wyłączono fotelik Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowany za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pozostałe zostały zaliczone bez zastrzeżeń.

Łączna nota to maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (70 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy zagrożenie stanowi środkowa część maski oraz powierzchnie reflektorów - 5,7 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowią słupki A (16,3 z 24 pkt.).

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Skoda Fabia IV otrzymała 10,3 z 18 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Fabia - ocena ochrony pieszego

W przypadku ochrony pieszego, specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania w scenariuszu ze skrętem w prawo i wyjścia osoby zza przeszkody. Na obniżenie oceny wpłynął także brak funkcji wykrywania obecności pieszego za samochodem podczas manewru cofania - 5,1 z 9 pkt.

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były przy sytuacjach wyjazdu z drogi poprzecznej oraz przejazdu przed maską samochodu - 5,2 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (71 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowa Skoda Fabia została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,7 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

Tu zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP odniosły się do sytuacji ze skrętem w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Skoda Fabia - ocena systemu awaryjnego hamowania przed przeszkodą

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Zastrzeżenia były do działania systemu podczas hamowania (1/2 szerokości auta z prawej strony) przed stojącym autem.