TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Skoda Fabia | 2021
Skoda Fabia
12-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Organizacja Euro NCAP nagrodziła nową Skodę Fabię nie tylko notą pięciu gwiazdek, ale i wyróżnieniem Best in Class 2021. Na liście jej wyposażenia zabrakło centralnej poduszki powietrznej i funkcji wykrywania obecności pieszych w trakcie manewru cofania autem.
Fabia, miejski model Skody, zadebiutowała na rynku pod koniec XX wieku. W połowie 2021 roku do sprzedaży weszła IV generacja. I tyle też było testów zderzeniowych Euro NCAP. Dwa pierwsze zakończyły się notą czterech gwiazdek, kolejne już z kompletem pięciu. Wyniki ostatniego przyczyniły się także do przyznania wyróżnienia Best in Class 2021.
Nowa Fabia oferowana jest tylko w nadwoziu hatchbacka w trzech wersjach wyposażenia - Active, Ambition i Style. Do ostatnich testów Euro NCAP trafił model w tej środkowej, według specyfikacji był on wyposażony w:
sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i kurtynowe,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę zabrakło między innymi funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu auta podczas manewru cofania.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,4 pkt. (85 proc.)
Podczas zderzenia czołowego nowej Skody Fabia z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń dolnych partii nóg oraz klatki piersiowej. Na manekinie pasażera (siedzącego obok) zagrożone były nogi.
Struktura przodu nadwozia (na obszarze zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością auta z przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) doszło do obrażeń klatki piersiowej.
Łącza suma punktów w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP wyniosła 14 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu autem w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza nowego modelu Skody zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Na liście wyposażenia IV-generacji Fabii nie ma centralnej poduszki powietrznej, stąd brak oceny jej efektywności działania.
Suma ocen to 12,9 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowę - 3,6 z 4 pkt.
Do fabrycznych elementów wyposażenia należy karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - stąd maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,1 pkt. (81 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix R2, a dla 10-letniego podkładki podwyższającej Osann Junior.
Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych, zaś na mniejszym duże siły działające na głowę (12,0 z 16 pkt.).
Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) odnotowano na nim duże siły działające na głowę (7,2 z 8 pkt.).
Nowa Skoda Fabia została wyposażona w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych z prób tych wyłączono fotelik Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowany za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Pozostałe zostały zaliczone bez zastrzeżeń.
Łączna nota to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,2 pkt. (70 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy zagrożenie stanowi środkowa część maski oraz powierzchnie reflektorów - 5,7 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowią słupki A (16,3 z 24 pkt.).
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Skoda Fabia IV otrzymała 10,3 z 18 punktów.
W przypadku ochrony pieszego, specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania w scenariuszu ze skrętem w prawo i wyjścia osoby zza przeszkody. Na obniżenie oceny wpłynął także brak funkcji wykrywania obecności pieszego za samochodem podczas manewru cofania - 5,1 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były przy sytuacjach wyjazdu z drogi poprzecznej oraz przejazdu przed maską samochodu - 5,2 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (71 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowa Skoda Fabia została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Tu zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP odniosły się do sytuacji ze skrętem w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Zastrzeżenia były do działania systemu podczas hamowania (1/2 szerokości auta z prawej strony) przed stojącym autem.