WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 19/2021
08-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, Skoda, Mercedes, archiwum, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Zajęcia on-line o brd dla dzieci
Czwarta generacja Skody Fabii
Wiosna w Centralnej Ewidencji Pojazdów
W maju ruszy rejestracja w systemie e-TOLL
Planowanie S5, łącznik S9 i wykonawca S19
Zajęcia on-line o brd dla dzieci
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi zajęcia on-line "Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka". Są one skierowane do najmłodszych dzieci ze szkół podstawowych. Poruszane są między innymi kwestie związane z noszeniem odblasków, zapinania pasów bezpieczeństwa czy jeżdżenia w kasku na rowerze. Funkcjonariusze ITD uczą także zasad powiadamia służb ratunkowych i zasad udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym, stąd uczestnicy mają możliwość zadawania pytań czy odpowiedzi w prezentowanych quizach.
W czwartek 6 maja, z okazji Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, po raz pierwszy w zajęciach "Bezpiecznej Szkoły Krokodylka Tirka" uczestniczyły dzieci z polskich szkół we Francji oraz na Łotwie i Ukrainie. W roli uczycieli wystąpili Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
"W najbliższych dniach spotykamy się z Ministrem Infrastruktury i specjalnymi zespołami, aby pracować nad kolejnymi rozwiązaniami edukacyjnymi, zwiększeniem liczy godzin zajęć dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym - wszystko dla waszej przyszłości i waszego bezpieczeństwa"
- zadeklarował po spotkaniu Minister Przemysław Czarnek.
Na zakończenie zajęć ogłoszono konkurs na najciekawsze opowiadanie lub bajkę poruszającą zasady bezpieczeństwa na drodze. Mogą w nim uczestniczyć dzieci w trzech kategoriach wiekowych: 10-11, 12-13 i 14-15 lat. Prace należy przesyłać do 4 czerwca na adres: konkurs@gitd.gov.pl, rozstrzygnięcie 21.06. Patronat Honorowy objęła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda.
Chęć uczestnictwa w zajęciach "Bezpiecznej Szkoły Krokodylka Tirka" należy zgłaszać mailowo na adres: lekcja@gitd.gov.pl
Polskie drogi wciąż najniebezpieczniejsze na terenie Unii Europejskiej
Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego
W trosce o zdrowie kierowców zawodowych
Czwarta generacja Skody Fabii
PREMIERA TYGODNIA | Właśnie mija 30 lat odkąd czeska Skoda dołączyła do Grupy Volkswagen. Jednym z jej najpopularniejszych modeli jest, produkowana od 1999 roku, Fabia. Także w Polsce (jesteśmy tuż za Czechami i Niemcami), przez wiele lat była liderem sprzedaży, po czterech miesiącach 2021 zajmuje 5. miejsce (3869 szt.). Układ sił może zmienić debiut IV generacji Fabii, którą zaprezentowano w mijającym właśnie tygodniu.
Nowy model zbudowano na płycie MQB-A0. Hatchback (zaprezentowano tylko ten typ nadwozia) jest przez to większy - długość 4108 mm (+111 mm), rozstaw osi 2564 mm (+94 mm) i szerokość bez lusterek 1780 mm (+48 mm). Dla odmiany wysokość 1459 mm oznacza obniżenie auta o 8 mm. Znaczącym dla użytkowników parametrem jest powiększenie o 50 litrów przestrzeni bagażowej (min. 380 l/max. 751 l).
Na liście wyposażenia czwartej generacji Fabii debiutuje kilka rozwiązań wspierających kierowcę. System Travel Assist, którego działanie opiera się na aktywnym tempomacie zapewnia półautonomiczną jazdę, Lane Assist utrzymuje auto na osi wybranego pasa ruchu, a Manoeuvre Assist przejmuje kontrolę nad układem hamowania przy wykryciu przeszkody podczas manewrów automatycznego parkowania. Natomiast system autonomicznego hamowania awaryjnego rozszerzono o funkcję rozpoznawania obecności pieszych i rowerzystów. W komplecie 9 poduszek powietrznych zabrakło jednak centralnej (chroni kierowcę i pasażera przed zderzeniem się głowami podczas wypadku).
W gamie jednostek napędowych pozostają wyłącznie silniki benzynowe: 1.0 MPI 65 KM, 1.0 MPI EVO 80 KM, 1.0 TSI EVO 95 KM (5-biegowa skrzynia manualna) i 1.0 TSI EVO 110 KM (6-bieg. lub przekładnia 7-DSG) oraz czterocylindrowy 1.5 TSI EVO 150 KM (7-DSG).
Pozostaje jeszcze kilka niewiadomych - co z kombi i kiedy nowa Skoda Fabia trafi do polskich salonów? Nieznane też są ceny, ale tu można założyć, że będzie to pomiędzy aktualną generację (52 650 - 70 800 zł) a Scalą (67 100 - 70 800 zł).
TESTY | Pierwsze wrażenia - Przeskalowana Skoda
TESTY | Plusy i minusy - Zmiany na plus
Trzy marki samochodów osobowych dominują na polskim rynku
Wiosna w Centralnej Ewidencji Pojazdów
Z RYNKU | W kwietniu 2021 zarejestrowano w Polsce 167 988 pojazdów. Najwięcej, 68 proc. ogółu, nowych i używanych samochodów osobowych. Najpopularniejszą marką był Volkswagen, a jego modelem Golf (2618 szt.). Blisko 53 tys. sprowadzonych pojazdów pochodziło z Niemiec.
Wśród "specjalistycznych" konstrukcji 1100 rejestracji dotyczyło przyczep kempingowych, 534 kamperów, 177 food trucków, 10 trolejbusów, 9 mobilnych estrad, 6 naczep do transportu szybowców i 3 garderoby. Z oldtimerów pojawił się motocykl Ariel z 1929 i Chevrolet z 1931 roku.
Wśród kwietniowych rejestracji znalazło się 10 452 motocykli (najwięcej ze znaczkiem Hondy) i 2192 motorowerów (około 10 proc. Romet Motors).
Najpopularniejszym napędem pozostają jednostki zasilane benzyną. Ale to tylko nieco połowa rejestracji. Na drugim są diesle, dalej hybrydy i elektryki. Tych ostatnich zarejestrowano 995 sztuk, co czwarty w województwie mazowieckim.
Dominacja Toyoty na polskim rynku
Zaglądamy do Centralnej Ewidencji Pojazdów*
Park - bez zarchiwizowanych - samochodów osobowych
W maju ruszy rejestracja w systemie e-TOLL
POLSKIE DROGI | Od pierwszego lipca 2021 zmienia się system poboru opłat na państwowych odcinkach autostrad i drogach ekspresowych (pełna lista tutaj). Dotychczasowy viaTOLL zostanie zastąpiony e-TOLL, a więc dotyczy pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony (stać się nim może samochód osobowy z przyczepą).
Kierowca będzie miał do wyboru jeden ze sposobów przekazywania danych o trasie przejazdu - za pośrednictwem darmowej aplikacji mobilnej, lokalizatora zamontowanego fabrycznie w pojeździe lub urządzenia pokładowego. Zmiana ta związana jest z przejściem z lokalizacji radiowej (przejazd przez bramki) z pozycjonowaniem satelitarnym.
Korzystanie z nowego systemu będzie możliwe poprzez rejestrację on-line (Internetowe Konto Klienta) lub wizytę w Miejscu Obsługi Klienta (wybrane stacje paliw i przygraniczne punkty). Funkcje te będą aktywne od drugiej połowy maja.
Z systemu e-TOLL będzie można korzystać już w czerwcu. Okres przejściowy obowiązywać będzie do 30.06.2021 (projekt znowelizowanych przepisów zakłada możliwość jego wydłużenia do 30.09.2021).
Za rok bez bramek na autostradach?
Powstanie nowy system e-myta
Miejsce, w którym kierowcy ciężarówek będą przestrzegać zakazu wyprzedzania
Planowanie S5, łącznik S9 i wykonawca S19
POLSKIE DROGI | Przedłużenie S5 pozwoli połączyć autostradę A1 z ekspresówką S7. Niewielki fragment już powstaje pomiędzy miejscowościami Ornowo - Wirwajdy (5 km) w ramach budowy węzła Ostróda Zachód (woj. warmińsko-mazurskie). Dalszy przebieg zostanie wybrany na podstawie wyników opracowanego już Studium Korytarzowego.
Z czterech przedstawionych propozycji GDDKiA wskazała dwie z początkiem na istniejącym już węźle Grudziądz lub nowym, który powstałby na południu tego miasta. Dalej ich przebieg pokrywa się, a od Świecia nad Osą rozwidla się na Iławę lub Lubawę. Ich długość jest niemal jednakowa - około 90 kilometrów.
Kolejnym etapem będzie szczegółowe opracowanie możliwych wariantów przebiegów, które zostaną poddane między innymi konsultacjom społecznym. Wybór optymalnego pozwoli na złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, szacowany czas jej uzyskania to 2028. Budowa tego odcinka S5 powinna zakończyć się w 2032 roku.
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Cztery warianty przedłużenia S5
Dłuższe trasy szybkiego ruchu - A2, S5 i S11
GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i budowę 3-kilometrowego łącznika, który dopełni osobną inwestycję - 12-kilometrową Obwodnicę Opatowa (woj. świętokrzyskie). Usprawni on dojazd z DK9 do powstającego węzła Opatów w ciągu DK74.
Łącznik będzie miał jedną jezdnię klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Powstaną nad nią trzy wiadukty z drogami lokalnymi oraz dwa ronda stanowiące wjazd na ten odcinek DK9.
Ponownie rozstrzygnięto wybór najkorzystniejszych ofert na projekt i budowę S19 na odcinkach Bielsk Podlaski - Boćki (12 km) i Malewice - Chlebczyn (25 km). Wcześniej w obu przypadkach złożono odwołania. Powodem było domniemanie zaproponowania rażących ofert cenowych przez firmę Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret z Turcji (odpowiednio 255 mln zł i 665 mln zł).
Powtórzona analiza złożonych dokumentów potwierdziła zasadność pierwotnie podjętych wyborów. Jeśli do tych decyzji nie wpłyną kolejne odwołania umowy powinny zostać podpisane w połowie tego roku. Inwestycje te mają zostać oddane do ruchu w latach 2024-25.
Zarządzanie ruchem na A1 i A2, przygotowania na S12 i S19
Co nowego na A4 i S19 oraz w tunelu pod Świną?
Drążenie tuneli drogowych, dłuższa S19
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 18/2021
Adam Smorawiński (1927-2021)
Mitsubishi Eclipse Cross tylko z napędem PHEV
Nowe etykiety na oponach
Kajto i Szczepaniak triumfują w Rajdzie Chorwacji
Dłuższa S3, wybór na S6, dokończenia na S7
Wydanie 17/2021
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
Volkswagen Polo z nowymi systemami bezpieczeństwa
Bridgestone testuje oponę do elektryków
Powstanie 30 punktów ładowania przy drogach szybkiego ruchu
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
Wydanie 16/2021
Dzielimy razem drogę
Spring, pierwszy elektryk Dacii
Za chwilę nowe przepisy: hulajnogi, deskorolki, rolki…
Licznik elektromobilności w Polsce
Początek realizacji kluczowych inwestycji drogowych