TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Corolla Cross | 2022
Toyota Corolla Cross
02.02.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Corolla Cross pomimo niższych ocen za ochronę kierowcy w zderzeniu z przeszkodą mobilną oraz efektywność działania centralnej poduszki powietrznej otrzymała notę pięciu gwiazdek Euro NCAP. Specjaliści mieli też zastrzeżenia do jakości montażu jednego z fotelików dziecięcych.
Toyota zapowiedziała nieco uterenowioną wersję Corolli pod koniec 2021 roku. Przyjmowanie zamówień rozpoczęło się pół roku później, a sprzedaż w połowie listopada 2022.
Corolla Cross wyróżnia się nie tylko wyższym - o 185 mm względem hatchbacka - nadwoziem, ale też zupełnie nowym układem hybrydowym piątej generacji. Dostępny w nim silnik benzynowy 2.0 skonfigurowano z jednym (przednia oś) lub dwoma elektrycznymi.
Toyota Corolla Cross oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Style i Premiere Edition. Według specyfikacji Euro NCAP oceniany model posiadał:
osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna i chroniąca nogi kierowcy,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę w testach Euro NCAP zabrakło więc aktywnej maski silnika, natomiast funkcja wykrywania obecności pieszego w trakcie cofania przez system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą jest opcją.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,6 pkt. (85 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Corolli Cross z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia poważnych obrażeń klatki piersiowej i lżejszych obu nóg. Natomiast na manekinie siedzącego obok pasażera obrażenia lewej nogi.
Struktura przodu nadwozia samochodu (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano większe przeciążenia klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 12,9 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym oraz uderzeniu auta w drzewo (słup) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza Toyoty Corolla Cross zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Według specjalistów z Euro NCAP działanie centralnej poduszki powietrznej nie zapewnia odpowiedniej ochrony. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w skutek sił działających podczas wypadku.
Niemniej przyznano 14 z maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Toyoty Corolla Cross profile przednich i tylnych foteli oraz zagłówków w efektywny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę.
Nota 3,7 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym Corolli Cross znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).
Bezpieczeństwo dzieci: 40,9 pkt. (83 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Toyota KidFix i-Size (prod. Britax-Romer), zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Toyota Maxi Plus.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano większe obciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżenie noty z 16 do 15,2 pkt. Natomiast w próbie uderzenia w bok samochodu (od strony starszego dziecka) ochrona była na optymalnym poziomie. Stąd maks. 8 pkt.
Na liście wyposażenia modelu Corolla Cross znalazł się wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.
Między innymi za te elementy przyznano 6 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
W testach tych były zastrzeżenia do sposobu instalacji fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyFix mocowanej na środkowym miejscu kanapy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Stąd 11,8 z 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 47 pkt. (87 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka auta) oraz miednicy (przedni pas Toyoty Corolli Cross) przyznano maksymalne oceny - po 6 pkt. W przypadku głowy potencjalnym zagrożeniem są słupki A - nota 19,3 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Toyota Corolla Cross otrzymała 15,7 z 18 punktów.
W przypadku pieszego ocenę z 9 do 7 pkt. obniżono za brak funkcji wykrywania jego obecności za cofającym pojazdem.
W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny z 9 do 8,7 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Corolla Cross została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (0,9 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,2 pkt.