WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 23/2022

04-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford, Toyota, carVertical, Volkswagen, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Ford ponownie przeszkolił młodych kierowców

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Ford Driving Skills for Life

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W ostatni weekend maja Ford Polska przeprowadził w Warszawie kolejne szkolenie dla młodych kierowców. Wzięło w nich udział 240 osób, ale zainteresowanych było wielokrotnie więcej. Organizatorzy szukają sposobności powtórzenia akcji na jesieni.

To szósta edycja szkolenia „Ford Driving Skills for Life”. Uczestnicy ćwiczyli między innymi hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody czy wyprowadzenia auta z poślizgu. Osobne moduły poświęcone były rozproszeniu uwagi w czasie korzystania z telefonu oraz widoczności kierowcy zza kierownicy pojazdu ciężarowego.

Szkolenie Forda obejmuje też zagadnienia związane z bezpieczeństwem niechronionych uczestników ruchu drogowego. W tym użytkowników jednośladów w ramach kampanii „Podziel się drogą”. Jednym z ćwiczeń do wykonania było otwarcie drzwi samochodu przy jednoczesnym zwróceniu uwagi czy nie nadjeżdża rowerzysta. W tym celu instruktorzy nakłaniali do użycia ręki, która jest dalej od klamki. Dzięki temu w naturalny sposób następuje odwrócenie głowy i spojrzenie przez ramię.

Nowością w programie był moduł „Zaparkuj samochód”, w którym zwracana jest uwaga na kwestie ekologiczne i zdrowotne. Ford zachęca w nim do pokonywania krótkich dystansów pieszo bądź na jednym śladzie. Coraz częściej jest nim elektryczna hulajnoga, stąd ćwiczenia z bezpiecznej jazdy i hamowania.

„Kluczowym założeniem programu Ford Driving Skills for Life jest przekazanie nowych informacji oraz dostarczenie praktycznych umiejętności, których nie da się nabyć w trakcie podstawowego kursu na prawo jazdy. W Polsce do tej pory przeszkoliliśmy ponad 3700 młodych kierowców”

- powiedział Mariusz Jasiński, Dyrektor Komunikacji i Public Relations Ford Polska.



Toyota odświeża Corollę

PREMIERA TYGODNIA | Toyota Corolla zadebiutowała na rynku w połowie lat 60. XX wieku. Obecnie oferowana jest dwunasta generacja (hatchback, sedan, kombi i najnowsza odmiana Cross), a łączna sprzedaż na całym świecie przekroczyła 50 milionów egzemplarzy. W Polsce - za okres styczeń - maj 2022 - jest naczęściej wybieranym nowym modelem samochodu.

Toyota zaprezentowała właśnie Corollę po faceliftingu. Na zewnątrz zmieniono między innymi osłonę chłodnicy, kształt świateł przeciwmgłowych, a w topowych wersjach wyposażenia dodano reflektory bi-LED. W gamie felg dodano nowe wzory, a w lakierach kolory Midnight Teal, Metallic Grey i Juniper Blue.

W środku wyróżnia się 10,5-calowy wyświetlacz z antyodblaskową powłoką i 12,3-calowy zestaw cyfrowych zegarów. Wśród nowych technologii pojawił się system poleceń głosowych do obsługi funkcji opuszczania i podnoszenia szyb.

Na liście elementów podnoszących bezpieczeństwo debiutuje układ ograniczający gwałtowne przyspieszenie podczas jazdy z niewielką prędkością, asystent skrętu na skrzyżowaniach (element układu autonomicznego hamowania przed przeszkodą), czy ostrzeżenie przed otwarciem drzwi w chwili, gdy z tyłu pojazdu zbliża się pieszy bądź rowerzysta. W zapowiedziach dalsza rozbudowa funkcjonalności poprzez zdalną aktualizację oprogramowania.

W palecie jednostek napędowych wprowadzono piątą generację hybryd. Oparto je na mocniejszych silnikach benzynowych 1.8 (140 KM) i 2.0 (196 KM). Pomimo większych osiągów charakteryzują się redukcją zużycia paliwa i emisji CO2.

Gamę odświeżonej Corolli uzupełni sportowa wersja GR. Wszystkie trafią do sprzedaży na początku 2023 roku.



Polacy weryfikują historię aut rodzinnych

Z rynku - historie potencjalnych modeli używanych na auta rodzinne

Z RYNKU | Analitycy z carVertical udostępnili dane sprawdzanych przez polskich użytkowników historii samochodów w nadwoziu kombi i van. Wybór nieprzypadkowy bo przy okazji dnia dziecka zwrócono nim uwagę na auta rodzinne. Za takie uważane są modele z przestronnym bagażnikiem czy możliwością montażu więcej niż dwóch fotelików Isofix.

I tak na przestrzeni ostatniego roku najczęściej weryfikowane kombi z rynku używanych to Audi A4, Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Wśród roczników królowały te z 2013, 2017 i 2010. Ponad połowa z tych kombi napędzana była silnikiem diesla i uczestniczyła w zdarzeniu drogowym. Co dziesiąte auto mogło mieć cofnięty licznik.

W przypadku vanów największym zainteresowaniem cieszyła się historia osobowego Renault Trafic, Citroena C4 Picasso i Forda S-Max. Wśród roczników najczęściej były lata 2016, 2018 i 2010, a niemal 75 proc. aut napędzał silnik wysokoprężny. W tym przypadku nieco mniej, bo w 7 proc. weryfikowanych vanów były rozbieżności w stanie przebiegu, a w 57 proc. wykazano udział w wypadku.

„Osoby kupujące samochód z myślą o podróżowaniu z rodziną, szczególnie przy małych dzieciach zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem. W przypadku aut używanych oznacza to także potrzebę dokładnej weryfikacji jego historii. Zebrane przez nas dane dotyczące kombi i vanów pokazują, jak duży odsetek tych aut było uszkodzonych mechanicznie czy miało cofnięty przebieg”

- mówi Matas Buzelis, ekspert carVertical.



Dekada Volkswagen Group Polska

Wydarzenia - 10 lat istnienia Volkswagen Group Polska

WYDARZENIA | Volkswagen Group Polska odchodzi 10-lecie istnienia. Obecnie firma reprezentuje siedem marek: Audi, Cupra, Porsche, SEAT, Skoda i Volkswagen (osobowe) i Volkswagen Samochody Dostawcze. Przez dekadę ich łączna sprzedaż przekroczył 1,1 mln sztuk. W ubiegłym roku co czwarty nowy samochód kupiony w Polsce to model właśnie z tej grupy.

VGP kontynuuje działalność Kulczyk Tradex. W 1991 roku firma została oficjalnym przedstawicielem Audi i VW w naszym kraju. Pięć lat później do portfolio dołączyło Porsche. W 1999 roku rozpoczęła się budowa nowej siedziby przy ulicy Krańcowej w Poznaniu. Została ona przejęta i dziś urzęduje w niej VGP. W chwili powstania dołączyła do niej Skoda Auto Polska.

Obecnie grupa zatrudnia 550 osób, oprócz sprzedaży zajmuje się również sprzedażą części i akcesoriów. Poszczególne marki obsługuje łącznie 200 dilerów i serwisów całej Polsce. Bieżące inwestycje koncentrują się przede wszystkim na rozwoju elektromobilności i sieci punktów ładowania.

„Ta dziesiąta rocznica to nie tylko czas podsumowań, ale również początek nowej drogi w wielu obszarach. Modyfikujemy i tworzymy nowe procesy biznesowe, aby w szybki i elastyczny sposób reagować na potrzeby klientów oraz zmiany zachodzące na rynku. Dziś dużo uwagi poświęcamy elektrycznej mobilności. Jednocześnie patrzymy dalej w przyszłość, wraz z samochodami elektrycznymi, zmieniającą się motoryzację kształtują nowe technologie i cyfryzacja. Niebawem samochody będą nie tylko elektryczne, ale także autonomiczne. Jestem przekonany, że w nadchodzących latach Volkswagen Group Polska będzie w jeszcze większym stopniu kształtować indywidualną mobilność w Polsce”

- powiedział Pavel Solc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.



Bliżej realizacji odcinków A50/S50, S1 i S19

Polskie drogi - studium przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

POLSKIE DROGI | Firma Trakt złożyła najkorzystniejszą ofertę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla A50/S50. Chodzi o fragment tzw. Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) pomiędzy DK9 i S7.

Wykonawca musi opracować wariant przebiegu tej drogi i włączenia jej do istniejącej już infrastruktury. Planowane podpisanie umowy - przy braku odwołań - powinno nastąpić w połowie czerwca. Będzie to pierwsza umowa na OAW.



Polskie drogi - umowa na projekt rozbudowy S1 w Sosnowcu

W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała umowę z firmą Mosty Katowice (3,7 mln zł) na projekt rozbudowy fragmentu S1. To dwa sąsiadujące odcinki od ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu do węzła Jęzor i dalej do węzła Brzęczkowice o łącznej długości 5 km.

W ramach modernizacji pierwszy fragment ma zyskać przekrój 2x2, a drugi 2x3 plus awaryjny. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu o obciążeniu 11,5 t/oś, wzdłuż zostaną postawione ekrany akustyczne. Prace projektowe powinny zakończyć się jesienią 2023 roku. Roboty budowlane zaplanowano na kolejne dwa lata.



Polskie drogi - przetarg na projekt i budowę S19 Domaradz - Iskrzynia

W przetargu na projekt i budowę odcinka S19 Domaradz - Iskrzynia (12,5 km) wpłynęło osiem ofert. Najtańsza propozycja pochodzi od firmy Mostostal Warszawa (1,06 mld zł), dwie z pozostałych nie zmieściły się w zaplanowanym przez GDDKiA budżecie (1,40 mld zł).

Ekspresówka na tym odcinku będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny. W jej ciągu powstanie także siedem estakad, w tym o rozpiętości 700 metrów. Zostanie ona oparta na 30 metrowych filarach. Zaplanowano też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Zagórze.

Przy pozytywnym przebiegu weryfikacji złożonych dokumentów i braku odwołań umowa powinna być podpisana jeszcze w tym roku. Od tego dnia wykonawca będzie miał 39 miesięcy (z wyłączeniem przerwy zimowej na etapie robót budowlanych) na realizację tej inwestycji.