Z RYNKU
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce | 2022
Podsumowanie sprzedaży 2022 - prym Toyoty, utrzymanie Skody i awans Kii
25.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W 2022 roku nastąpił spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Niekwestionowanym liderem - po raz trzeci z rzędu - pozostaje Toyota. Łącznie do marek zajmujących miejsca na podium - Skoda i Kia - należy ponad 1/3 rynku.
Wolumen sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 roku wyniósł 419 749 sztuk (dane PZPM). Oznacza to, w porównaniu do poprzedniego roku, spadek o 26 898 sztuk, czyli o 6 procent. W rankingu marek na pierwszym miejscu pozostaje Toyota z 17,6 proc. udziałem w rynku. Druga jest Skoda (10 proc.), a trzecia Kia (8 proc.).
Top 10 wśród producentów (2022 vs 2021)
Toyota - 73 862 szt. ⇩ -0,9 proc.
Skoda - 42 067 szt. ⇩ -6,7 proc.
Kia - 33 714 szt. ⇧ +4,3 proc.
Volkswagen - 30 814 szt. ⇩ -10,5 proc.
Hyundai - 26 887 szt. ⇧ +0,2 proc.
BMW - 23 806 szt. ⇩ -0,7 proc.
Mercedes - 21 356 szt. ⇧ +6,7 proc.
Dacia - 20 718 szt. ⇧ +4,1 proc.
Audi - 19 323 szt. ⇧ +1,8 proc.
Ford - 16 426 szt. ⇩ -14 proc.
Toyota umacnia pozycję w Polsce
Porównując r/r Toyota straciła jeden punkt procentowy. Zyskała przy tym na popularności wśród modeli. Do Corolli, Yarisa, RAV4 i C-HR dołączył Yaris Cross.
Warto przy tym podkreślić, że jest to zupełnie nowy samochód na rynku. Zadebiutował w polskich salonach sprzedaży jesienią 2021 roku. Dwanaście miesięcy 2022 roku wystarczyło mu na awans o 98 oczek na 9. miejsce.
„W 2022 roku, gdy rynek opanowała inflacja i paraliżował strach przed wojną w Ukrainie, nasze zespoły potrafiły utrzymać dostępność aut oraz zagwarantować dobre ceny (...) Dlatego w 2023 rok wchodzimy z dużym optymizmem"
- podsumowuje te wyniki Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.
Octavia broni pozycję Skody
Skoda odnotowała niższą sprzedaż o 6,7 proc., ale utrzymała 2. pozycję w rankingu marek. Stoi za tym przede wszystkim Octavia, która jest jedynym jej przedstawicielem w TOP 10. Na koniec 2022 roku zajęła 5. pozycję, co oznacza spadek o dwa oczka, a w liczbach egzemplarzy -17 proc. Co ciekawe niemal po równo rozkładają się proporcje wyboru pomiędzy nadwoziem liftback a kombi.
„2022 rok był kolejnym, który upłynął pod znakiem ograniczonej dostępności półprzewodników. Do tego doszła niepewność popytu. Z tego względu ubiegłoroczne wyniki nie odzwierciedlają potencjału naszej marki, ale patrzymy w przyszłość z optymizmem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niesłabnącą popularność naszych SUV-ów oraz flagowej Skody Superb”
- przekonuje Tomasz Porawski, Dyrektor marki Skoda w Polsce.
Wspomniane modele uplasowały się w drugiej dziesiątce. Najwyżej jest Fabia (12. miejsce), dalej miejski crossover Kamiq (15.), limuzyna Superb (16.) i największy SUV Kodiaq (20.).
Sportage napędza sprzedaż Kii
W podsumowaniu 2022 roku na podium, kosztem Volkswagena, awansowała Kia. Jej sprzedaż r/r zyskała 4,3 proc. Za tym sukcesem stoi Sportage, który zyskał na popularności aż 46 proc. Co też przekłada się na skok o 7 oczek i zajęcie 3. miejsca. Jest to też jedyny przedstawiciel tej marki w TOP 10.
„Kia Sportage w świetnym stylu stanęła na najniższym stopniu podium najczęściej rejestrowanych wszystkich samochodów w Polsce. To historyczne osiągnięcie dla samochodu koreańskiej marki”
- mówi Monika Krzesak, PR Manager KIA Motors Polska.
Trzecia pozycja Kii nie byłaby jednak możliwa bez zainteresowania polskich klientów innymi modelami. W TOP 20 na 13. pozycji znalazł się Ceed, a na 19. jego crossoverowa odmiana Xceed.
Top 10 wśród modeli (2022 vs 2021)
Toyota Corolla - 21 371 szt. ⇩ -3,3 proc.
Toyota Yaris - 12 478 szt. ⇩ -13,8 proc.
Kia Sportage - 11 176 szt. ⇧ +45,9 proc.
Dacia Duster - 10 958 szt. ⇩ -12,1 proc.
Skoda Octavia - 10 893 szt. ⇩ -16,9 proc.
Toyota RAV4 - 10 580 szt. ⇩ -3,7 proc.
Hyundai Tucson - 9197 szt. ⇩ -4,1 proc.
Hyundai i30 - 9142 szt. ⇧ +17,3 proc.
Toyota Yaris Cross - 9033 szt. ⇧ +708,7 proc.
Toyota C-HR - 8018 szt. ⇩ -17 proc.