TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Polo | 2022
Volkswagen Polo
09-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Ubiegłoroczna modernizacja Volkswagena Polo dodała do listy wyposażenia między innymi centralną poduszkę powietrzną oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego. Na tym modelu bazuje też nowy crossover Taigo.
Polo jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Volkswagena. Od 2017 roku oferowana jest szósta generacja. Parę miesięcy temu przeszła modernizację, jednocześnie na jej bazie powstał crossover Taigo.
Równie długi staż Polo posiada w testach zderzeniowych Euro NCAP. Miejski model Volkswagena zadebiutował w nich jako jeden z pierwszych w 1997 roku uzyskując notę trzech gwiazdek. Kolejne generacje - w 2000 i 2002 - otrzymały o jedną więcej. Komplet pięciu, według nowych i zaostrzonych wymogów, przypadł V generacji w 2009 roku.
Wynik ten powtórzyła także "szóstka" w 2017 roku. Teraz organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy combo wykorzystując do części z nich Polo po modernizacji i zupełnie nowy na rynku crossover Taigo. Uzyskane różnice były podstawową do rozpisania tych wyników na dwa modele.
Volkswagen Polo z rocznika 2022 oferowany jest w trzech konfiguracjach wyposażenia: Life, Style i R-Line. Do testów Euro NCAP użyto bazowej wersji. Według udostępnionej specyfikacji na liście znalazło się:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna (pomiędzy fotelami),
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - na miejscu pasażera i skrajnych na kanapie,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Na tej liście zabrakło między innymi aktywnej maski silnika oraz funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,9 pkt. (94 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego zmodernizowanego Volkswagena Polo z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski auta) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej i nóg. W przypadku siedzącego obok pasażera doszło tylko do obrażenia nóg.
Struktura przodu samochodu (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) nie stanowi dostatecznej ochrony.
W próbie uderzenia całą szerokością Polo w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 14,1 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza auta zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w trakcie wypadku) w zmodernizowanej szóstej generacji Volkswagena Polo.
Za powyższe części testów przyznano maks. 16 pkt.
Przy zderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę. Nota 3,7 z 4 pkt.
Volkswagen Polo VI facelifting został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Maks. nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 39,5 pkt. (80 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Volkswagen Isofit z grupy 2-3, a dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej. W obu przypadkach producentem fotelików jest Britax-Romer.
Podczas próby zderzenia czołowego Polo z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano duże przeciążenia kręgów szyjnych i klatki piersiowej. Na mniejszym potencjalne obrażenia objęły głowę i kręgi szyjne. Stąd 12,5 z 16 pkt.
W próbie uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) odnotowano poważne obrażenia głowy. Ochrona manekina mniejszego dziecka była na optymalnym poziomie - 7 z 8 pkt.
Testowany model Volkswagena Polo wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z nich montaż fotelika Maxi-Cosi Cabriofix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy VW Polo.
Pomimo to przyznano maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38 pkt. (70 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy (przedni pas) największe zagrożenie stanowią miejsca mocowania reflektorów - 5,6 z 6 pkt. Z kolei dla głowy niebezpieczne są słupki A i podszybie - 15,9 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Euro NCAP Volkswagen Polo VI fl otrzymał 10,4 z 18 punktów.
W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania w sytuacji skrętu w lewo. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania - 5,6 z 9 pkt.
W odniesieniu do rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji wyjazdu zza przeszkody i przejazdu przed maską VW Polo - 4,8 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (70 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowe Polo zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,6 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP były do działania systemu w scenariuszach hamowania przed stojącym autem (1/2 szerokości zarówno z lewej, jak i z prawej strony).
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. I właśnie do tej dodanej sytuacji były największe zastrzeżenia.