WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 31/2021

31-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, Energa, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?

Ubezpieczenia - Jak wylicza się stawki ubezpieczenia komunikacyjnej polisy OC

UBEZPIECZENIA | Trwają prace nad udostępnieniem firmom ubezpieczeniowym danych o wykroczeniach i punktach karnych. Zapis o tym znalazł się w zaakceptowanym właśnie przez Radę Ministrów projekcie nowelizacji przepisów. Pozwoli to na realną ocenę ryzyka, a tym samym wysokość polisy OC.

Dziś, jak wylicza rankomat.pl, najwięcej płaci młody wiekiem i stażem kierowca. Średnia stawka dla 19-latka w I półroczu 2021 wyniosła aż 2129 złotych. Najmniej, 488 złotych, miały osoby w wieku 64 lat. Z przedstawionych danych widać, że wysokość komunikacyjnej polisy OC utrzymuje zbliżony poziom w przedziale 35-75 lat.

Wynika to wprost ze statystyk wypadków. Policja w swoim raporcie za 2020 podaje, że do 18 proc. z nich przyczynili się kierowcy w przedziale 18-24 lata. Najczęściej (40 proc.) z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu. Odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł aż 60 proc.

I chociaż statystycznie sprawcami większej liczby wypadków byli kierowcy w wieku 25-39 lat (6699 zdarzeń) i 40-59 lat (5699 zdarzeń), to w przeliczeniu na populację 10 tys. osób wskaźnik dla 18-24 lat wyniósł 13,82 proc. Czyli niemal dwukrotnie więcej, dla porównania - odpowiednio - 7,83 i 5,51 proc. Z kolei dla osób 60+ (3478 zdarzeń) to 3,55 proc. Czterokrotna różnica pokrywa się więc z wysokościami stawek OC.

Uzupełnieniem tych danych powinny być kolizje. W raporcie policji widnieje 382 046 takich zdarzeń, nie ma jednak szczegółów na temat wieku sprawców. Brakuje też zestawień odnośnie popełnianych wykroczeń oraz mandatów i punktów karnych.

Przedstawiciele porównywarki rankomat.pl zwracają uwagę jeszcze na dwie rzeczy. W grupie młodych i wiekiem i stażem kierowców odsetek spowodowania zdarzeń drogowym osiągnął już 2 proc. U starszych - w domyśle bardziej doświadczonych za kółkiem - to 27 proc.

Obecnie na stawkę OC wpływa też wiek samochodu. W kalkulacji brane jest rosnące ryzyko awarii, co może przyczynić się do kolizji bądź wypadku. I znów dla porównania średni wiek pojazdu użytkowanego przez 19-latka był wyższy niż o osoby 64-letniej.

W zestawieniu marek, w pierwszym półroczu 2021 najdroższe OC było dla BMW (756 zł), najtańsze dla Toyoty (550 zł).

Taigo - (nie)nowy SUV Volkswagena

PREMIERA TYGODNIA | Wiosną Volkswagen przedstawił szkice kolejnego SUV-a w swojej gamie - Taigo. To zmodyfikowany na europejski rynek Nivus, który oferowany jest już w Ameryce Południowej. Auto zbudowano na płycie MQB i ma 4266 mm długości (rozstaw osi 2566 mm). Dla porównania T-Cross mierzy 4108 mm (2551 mm), a T-Roc 4234 mm (2690 mm).

Trudno więc jednoznacznie wskazać jego miejsce w gamie Volkswagena. Ale tym, co wyróżnia Taigo od tych modeli jest nadwozie o linii coupe. Punktem odniesienia może być pojemność bagażnika. Bazowa nowego modelu to 438 litrów, T-Cross ma 455 litrów, a T-Roc 385-445 litów (przy przesuwanej kanapie).

Do wyboru będą trzy wersje wyposażenia - Life, Style i R-Line (nie mylić ze sportową odmianą). W standardzie między innymi matrycowe reflektory LED IQ.Light, system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, centralna poduszka powietrzna oraz cyfrowy zestaw zegarów (w opcji lub topowej wersji Digital Cocpit Pro o przekątnej 10,25 cala).

Napęd przenoszony będzie tylko na przednią oś. W gamie silników tylko benzynowe 1.0 TSI 95 lub 110 KM bądź 1.5 TSI 150 KM. Do tego (wciąż) pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia manualna albo dwusprzęgłowa przekładnia 7-DSG.

Volkswagen Taigo trafi do polskich salonów sprzedaży na początku 2022 roku. Ceny nie zostały jeszcze ujawnione, a te dziś dla T-Crossa zaczynają się do 82 890 złotych, a dla T-Roca 99 190 złotych.

Uchybienia na rynku części zamiennych i akcesoriów

Produkty - wyniki kontroli części samochodowych przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową

PRODUKTY | Tym razem Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę elementy wyposażenia samochodu. Były to linki holownicze, akumulatory, opony, oświetlenie, lusterka i części układu hamulcowego. Wyniki, chociaż nie wszystkie, dalekie są od ideału.

W przypadku linek do holowania skontrolowano 93 partie, z których zakwestionowano 14 produktów (15 proc. ogółu). Główne powody to krótka długość, niedostateczna wytrzymałość, a także ślady korozji na metalowych zaczepach. Ich producenci i dystrybutorzy zadeklarowali natychmiastowe wycofanie z rynku.

Na 178 partii akumulatorów uwagi otrzymały 22 produkty (12,4 proc.). Można jednak uznać za kosmetyczne, bowiem dotyczyły zbyt małych symboli graficznych na obudowie i informacji o recyklingu. Niemniej wydano jedną decyzję wstrzymującą dystrybucję do czasu usunięcie uchybień.

Lepsze wyniki uzyskano w gamie części samochodowych - na 135 produktów zakwestionowano 8 (6 proc.). Najczęstsze zarzuty to rozbieżność w identyfikacji na opakowaniu i świadectwie homologacji oraz brak wymaganych informacji. Wydano pięć decyzji o wycofaniu bądź wstrzymaniu sprzedaży do czasu uzupełnienia braków.

Pozytywnie zakończono kontrolę opon - wszystkie (235 partii) miały wymagane oznaczenia. Za to u trzech sprzedawców odnotowano braki formalne na dowodach sprzedaży - np. informacji o efektywności paliwowej.

W ramach porad Inspekcja Handlowa przypomina, że wszystkie produkty muszą posiadać opisy w języku polskim. Należy również zachować paragon lub fakturę, co w przypadku reklamacji będzie dowodem zakupu. Części samochodowe powinny być objęte gwarancją lub rękojmią.

Gdynia testuje ładowarki na słupie latarni ulicznej

Elektromobilność - w Gdyni rusza pilotażowy program integracji latarni ulicznej z ładowarką do pojazdów elektrycznych

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Jedną z głównych barier w rozwoju elektromobilności w Polsce jest mała sieć ogólnodostępnych ładowarek. Przekonaliśmy się o tym już nieraz w trakcie testów samochodów z napędem elektrycznym. Nawet na terenie Warszawy, która pod tym względem jest liderem w skali całego kraju.

Łatwym i szybkim w realizacji pomysłem, jest integracja stacji ładowania z uliczną latarnią. O takich projektach już pisaliśmy, tym razem dwa testowe punkty powstały w Gdyni (11. miejsce na ogólnopolskiej liście dostępnych ładowarek).

Za ten pilotażowy program odpowiada spółka Energa Oświetlenie. Jak zauważają jej przedstawiciele, dzięki wykorzystaniu już istniejącej infrastruktury prostsza jest procedura uzyskania decyzji i pozwoleń administracyjnych.

"Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania"

- przekonuje Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.

Przyłącza do ładowania pojazdu elektrycznych zostały zainstalowane na latarniach w Gdyni Grabówki. Działają w zakresie mocy 3 do 22 kW, jednocześnie mogą być ładowane dwa pojazdy.

"Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty nie ma garaży podziemnych czy dedykowanych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne"

- dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21

Polskie drogi - oddanie do użytku nowej jezdni A1 w obrębie węzła Kamieńsk

POLSKIE DROGI | Na budowanej autostradzie A1 oddano do użytku kolejny odcinek nowej jezdni. To dwa kilometry w obrębie węzła Kamieńsk (woj. łódzkie), co jednocześnie pozwala na likwidację tymczasowego ronda. Do jesieni obowiązywać będzie ruch w układzie 1+1, następnie dojdzie po jednym pasie w obie strony.

Wykonawca tego kontraktu deklaruje, że do końca sierpnia przejezdny będzie ostatni odcinek Wola Krzysztoporska - Parzniewice (7 km). Tym samym ukończy całą wschodnią jezdnia A1 (25 km).

To z kolei będzie równoznaczne z przełożeniem ruchu pomiędzy Tuszynem i Częstochową na odcinki z nową nawierzchnią (81 km). Od Radomska do granicy z województwem śląskim ułożono już drugą jezdnię (7 km), obecnie prace przesuwają się w kierunku obwodnicy Częstochowy (blisko 17 km).

Polskie drogi - umowa na projekt i budowę S6 Leśnice - Bożepole Wielkie podpisana

Umowa na projekt i budowę pomorskiego odcinka S6 Leśnice-Bożepole Wielkie (22 km) podpisana. Od tego momentu wykonawca, firma Budimex (718,7 mln zł) ma 38 miesięcy (z wyłączeniem budowy w okresie 15 grudnia - 15 marca) na jej realizację.

Do wykonania między innymi dwie jezdnie po dwa pasy i trzeci awaryjny w każdą stronę oraz węzły Lębork Południe i Wschód, Łęczyce i Bożepole Wielkie.

Na budowie S6 wciąż nie ma rozstrzygnięcia na odcinku Słupsk - Bobrowniki. Pozostałe - od węzła Słupsk do Obwodnicy Aglomeracji Trójmiejskiej są już w realizacji (94,8 km). Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają na jesień 2021 ogłoszenie przetargów na odcinki Koszalin - Słupsk. Całość ma być gotowa do 2025 roku.

Polskie drogi - umowa na modernizację DK21 Słupsk - Ustka podpisana

W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała też umowę na rozbudowę drogi krajowej nr 21 Słupsk - Ustka (13 km). Wykonawca, firma Colas Polska (123 mln zł), ma na to 17 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).

W ramach kontraktu zostanie przebudowa konstrukcja jezdni (przystosowanej do nacisku 11,5 tony na oś), skorygowany profil drogi, w miejscu czterech skrzyżowań powstaną ronda, zostanie też zamontowana sygnalizacja świetlna.

Ważną inwestycją będzie modernizacja mostu na Słupi we Włynówku oraz wytyczenie na całej długości ciągu pieszo-rowerowego i budowa nowych przystanków autobusowych.