WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 31/2021
31-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, Energa, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?
Taigo - (nie)nowy SUV Volkswagena
Uchybienia na rynku części zamiennych i akcesoriów
Gdynia testuje ładowarki na słupie latarni ulicznej
Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21
Kto i dlaczego płaci dziś najwyższe składki OC?
UBEZPIECZENIA | Trwają prace nad udostępnieniem firmom ubezpieczeniowym danych o wykroczeniach i punktach karnych. Zapis o tym znalazł się w zaakceptowanym właśnie przez Radę Ministrów projekcie nowelizacji przepisów. Pozwoli to na realną ocenę ryzyka, a tym samym wysokość polisy OC.
Dziś, jak wylicza rankomat.pl, najwięcej płaci młody wiekiem i stażem kierowca. Średnia stawka dla 19-latka w I półroczu 2021 wyniosła aż 2129 złotych. Najmniej, 488 złotych, miały osoby w wieku 64 lat. Z przedstawionych danych widać, że wysokość komunikacyjnej polisy OC utrzymuje zbliżony poziom w przedziale 35-75 lat.
Wynika to wprost ze statystyk wypadków. Policja w swoim raporcie za 2020 podaje, że do 18 proc. z nich przyczynili się kierowcy w przedziale 18-24 lata. Najczęściej (40 proc.) z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu. Odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł aż 60 proc.
I chociaż statystycznie sprawcami większej liczby wypadków byli kierowcy w wieku 25-39 lat (6699 zdarzeń) i 40-59 lat (5699 zdarzeń), to w przeliczeniu na populację 10 tys. osób wskaźnik dla 18-24 lat wyniósł 13,82 proc. Czyli niemal dwukrotnie więcej, dla porównania - odpowiednio - 7,83 i 5,51 proc. Z kolei dla osób 60+ (3478 zdarzeń) to 3,55 proc. Czterokrotna różnica pokrywa się więc z wysokościami stawek OC.
Uzupełnieniem tych danych powinny być kolizje. W raporcie policji widnieje 382 046 takich zdarzeń, nie ma jednak szczegółów na temat wieku sprawców. Brakuje też zestawień odnośnie popełnianych wykroczeń oraz mandatów i punktów karnych.
Przedstawiciele porównywarki rankomat.pl zwracają uwagę jeszcze na dwie rzeczy. W grupie młodych i wiekiem i stażem kierowców odsetek spowodowania zdarzeń drogowym osiągnął już 2 proc. U starszych - w domyśle bardziej doświadczonych za kółkiem - to 27 proc.
Obecnie na stawkę OC wpływa też wiek samochodu. W kalkulacji brane jest rosnące ryzyko awarii, co może przyczynić się do kolizji bądź wypadku. I znów dla porównania średni wiek pojazdu użytkowanego przez 19-latka był wyższy niż o osoby 64-letniej.
W zestawieniu marek, w pierwszym półroczu 2021 najdroższe OC było dla BMW (756 zł), najtańsze dla Toyoty (550 zł).
Znacznie wyższe kary dla sprawców wykroczeń i zdarzeń drogowych
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
Wyższe kary za brak OC w 2021 roku
Taigo - (nie)nowy SUV Volkswagena
PREMIERA TYGODNIA | Wiosną Volkswagen przedstawił szkice kolejnego SUV-a w swojej gamie - Taigo. To zmodyfikowany na europejski rynek Nivus, który oferowany jest już w Ameryce Południowej. Auto zbudowano na płycie MQB i ma 4266 mm długości (rozstaw osi 2566 mm). Dla porównania T-Cross mierzy 4108 mm (2551 mm), a T-Roc 4234 mm (2690 mm).
Trudno więc jednoznacznie wskazać jego miejsce w gamie Volkswagena. Ale tym, co wyróżnia Taigo od tych modeli jest nadwozie o linii coupe. Punktem odniesienia może być pojemność bagażnika. Bazowa nowego modelu to 438 litrów, T-Cross ma 455 litrów, a T-Roc 385-445 litów (przy przesuwanej kanapie).
Do wyboru będą trzy wersje wyposażenia - Life, Style i R-Line (nie mylić ze sportową odmianą). W standardzie między innymi matrycowe reflektory LED IQ.Light, system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, centralna poduszka powietrzna oraz cyfrowy zestaw zegarów (w opcji lub topowej wersji Digital Cocpit Pro o przekątnej 10,25 cala).
Napęd przenoszony będzie tylko na przednią oś. W gamie silników tylko benzynowe 1.0 TSI 95 lub 110 KM bądź 1.5 TSI 150 KM. Do tego (wciąż) pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia manualna albo dwusprzęgłowa przekładnia 7-DSG.
Volkswagen Taigo trafi do polskich salonów sprzedaży na początku 2022 roku. Ceny nie zostały jeszcze ujawnione, a te dziś dla T-Crossa zaczynają się do 82 890 złotych, a dla T-Roca 99 190 złotych.
TESTY | Pierwsze wrażenia - T-Roc, pogromca Golfa
Volkswagen rozpoczyna sprzedaż drugiego modelu ID
Nowy Tiguan w hybrydowej odsłonie
Uchybienia na rynku części zamiennych i akcesoriów
PRODUKTY | Tym razem Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę elementy wyposażenia samochodu. Były to linki holownicze, akumulatory, opony, oświetlenie, lusterka i części układu hamulcowego. Wyniki, chociaż nie wszystkie, dalekie są od ideału.
W przypadku linek do holowania skontrolowano 93 partie, z których zakwestionowano 14 produktów (15 proc. ogółu). Główne powody to krótka długość, niedostateczna wytrzymałość, a także ślady korozji na metalowych zaczepach. Ich producenci i dystrybutorzy zadeklarowali natychmiastowe wycofanie z rynku.
Na 178 partii akumulatorów uwagi otrzymały 22 produkty (12,4 proc.). Można jednak uznać za kosmetyczne, bowiem dotyczyły zbyt małych symboli graficznych na obudowie i informacji o recyklingu. Niemniej wydano jedną decyzję wstrzymującą dystrybucję do czasu usunięcie uchybień.
Lepsze wyniki uzyskano w gamie części samochodowych - na 135 produktów zakwestionowano 8 (6 proc.). Najczęstsze zarzuty to rozbieżność w identyfikacji na opakowaniu i świadectwie homologacji oraz brak wymaganych informacji. Wydano pięć decyzji o wycofaniu bądź wstrzymaniu sprzedaży do czasu uzupełnienia braków.
Pozytywnie zakończono kontrolę opon - wszystkie (235 partii) miały wymagane oznaczenia. Za to u trzech sprzedawców odnotowano braki formalne na dowodach sprzedaży - np. informacji o efektywności paliwowej.
W ramach porad Inspekcja Handlowa przypomina, że wszystkie produkty muszą posiadać opisy w języku polskim. Należy również zachować paragon lub fakturę, co w przypadku reklamacji będzie dowodem zakupu. Części samochodowe powinny być objęte gwarancją lub rękojmią.
IH wstrzymuje sprzedaż niektórych fotelików dla dzieci
Norm jakościowych najczęściej nie spełnia olej napędowy
Zatrważające wyniki kontroli fotelików rowerowych do przewozu dzieci
Gdynia testuje ładowarki na słupie latarni ulicznej
ELEKTROMOBILNOŚĆ | Jedną z głównych barier w rozwoju elektromobilności w Polsce jest mała sieć ogólnodostępnych ładowarek. Przekonaliśmy się o tym już nieraz w trakcie testów samochodów z napędem elektrycznym. Nawet na terenie Warszawy, która pod tym względem jest liderem w skali całego kraju.
Łatwym i szybkim w realizacji pomysłem, jest integracja stacji ładowania z uliczną latarnią. O takich projektach już pisaliśmy, tym razem dwa testowe punkty powstały w Gdyni (11. miejsce na ogólnopolskiej liście dostępnych ładowarek).
Za ten pilotażowy program odpowiada spółka Energa Oświetlenie. Jak zauważają jej przedstawiciele, dzięki wykorzystaniu już istniejącej infrastruktury prostsza jest procedura uzyskania decyzji i pozwoleń administracyjnych.
"Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania"
- przekonuje Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.
Przyłącza do ładowania pojazdu elektrycznych zostały zainstalowane na latarniach w Gdyni Grabówki. Działają w zakresie mocy 3 do 22 kW, jednocześnie mogą być ładowane dwa pojazdy.
"Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty nie ma garaży podziemnych czy dedykowanych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne"
- dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Wyższe dopłaty do szerszego katalogu pojazdów zeroemisyjnych
Sieć Orlen Charge urośnie do ponad 400 stacji ładowania
Ładowanie elektryka z latarni ulicznej
Nowa jezdnia na A1, podpisanie umów na S6 i DK21
POLSKIE DROGI | Na budowanej autostradzie A1 oddano do użytku kolejny odcinek nowej jezdni. To dwa kilometry w obrębie węzła Kamieńsk (woj. łódzkie), co jednocześnie pozwala na likwidację tymczasowego ronda. Do jesieni obowiązywać będzie ruch w układzie 1+1, następnie dojdzie po jednym pasie w obie strony.
Wykonawca tego kontraktu deklaruje, że do końca sierpnia przejezdny będzie ostatni odcinek Wola Krzysztoporska - Parzniewice (7 km). Tym samym ukończy całą wschodnią jezdnia A1 (25 km).
To z kolei będzie równoznaczne z przełożeniem ruchu pomiędzy Tuszynem i Częstochową na odcinki z nową nawierzchnią (81 km). Od Radomska do granicy z województwem śląskim ułożono już drugą jezdnię (7 km), obecnie prace przesuwają się w kierunku obwodnicy Częstochowy (blisko 17 km).
Szerzej na autostradach A1 i A2
Dziesiątki tysięcy zdjęć z fotoradarów w zaledwie miesiąc
Dwa odcinki przyszłej autostrady pod nadzorem fotoradarów
Umowa na projekt i budowę pomorskiego odcinka S6 Leśnice-Bożepole Wielkie (22 km) podpisana. Od tego momentu wykonawca, firma Budimex (718,7 mln zł) ma 38 miesięcy (z wyłączeniem budowy w okresie 15 grudnia - 15 marca) na jej realizację.
Do wykonania między innymi dwie jezdnie po dwa pasy i trzeci awaryjny w każdą stronę oraz węzły Lębork Południe i Wschód, Łęczyce i Bożepole Wielkie.
Na budowie S6 wciąż nie ma rozstrzygnięcia na odcinku Słupsk - Bobrowniki. Pozostałe - od węzła Słupsk do Obwodnicy Aglomeracji Trójmiejskiej są już w realizacji (94,8 km). Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają na jesień 2021 ogłoszenie przetargów na odcinki Koszalin - Słupsk. Całość ma być gotowa do 2025 roku.
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Przetargi, weryfikacje i odrzucenia ofert
W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała też umowę na rozbudowę drogi krajowej nr 21 Słupsk - Ustka (13 km). Wykonawca, firma Colas Polska (123 mln zł), ma na to 17 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
W ramach kontraktu zostanie przebudowa konstrukcja jezdni (przystosowanej do nacisku 11,5 tony na oś), skorygowany profil drogi, w miejscu czterech skrzyżowań powstaną ronda, zostanie też zamontowana sygnalizacja świetlna.
Ważną inwestycją będzie modernizacja mostu na Słupi we Włynówku oraz wytyczenie na całej długości ciągu pieszo-rowerowego i budowa nowych przystanków autobusowych.
Dwie inwestycje wokół Słupska i obwodnica Chełmca
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
Zaglądamy na budowę tuneli w Warszawie i Świnoujściu oraz obwodnicę Słupska
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 30/2021
Blisko 5 procent niesprawnych autokarów przewożących dzieci
Hybrydy dołączają do Mercedesa Klasy S
Sześć miesięcy na rynku opon
Projekt "Ekologiczne Asfalty"
Domykanie ciągłości przebiegu S6 i S61
Wydanie 29/2021
STOP - zły kierunek!
Nowa Astra już nie z Gliwic
Zawodnicy Orlen Team i premier Morawiecki o bezpieczeństwie na drodze
Przebijanie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
Ruch na S61, umowy na S7 i S19, przetarg na S10
Wydanie 28/2021
Musimy odstraszać potencjalnych morderców drogowych
Nowe BMW 2 Coupe
Strażnicy zyskają większe uprawnienia do karania
Ciąg dalszy audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Szerzej na autostradach A1 i A2