WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 17/2021
24-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, Bridgestone, GreenWay, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
Volkswagen Polo z nowymi systemami bezpieczeństwa
Bridgestone testuje oponę do elektryków
Powstanie 30 punktów ładowania przy drogach szybkiego ruchu
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?
POLSKIE DROGI | W ubiegłym roku system fotoradarów zarejestrował blisko 1,4 mln wykroczeń. To o blisko 236 tys. mniej niż w 2019. Na ich podstawie wystawiono 656 tysięcy mandatów. Tu nastąpił spadek o 8 proc., ale już w porównaniu do 2018 roku wzrost aż o 52 proc. Takie dane wynikają z analizy przeprowadzonej przez porównywarkę cen ubezpieczeń Rankomat.
Najwięcej zdjęć za przekroczenie prędkości wykonał fotoradar ustawiony przy ulicy Grójeckiej w Warszawie (18,5 tys.). Z miejsc objętych odcinkowym pomiarem prędkości od kilku lat "liderem" jest Lubin (15,7 tys.).
"Rekord" przekroczenia prędkości zarejestrował fotoradar w Ligocie Górnej na skrzyżowaniu DK11 z DK45 (woj. opolskie). Kierowca na ograniczeniu prędkości do 70 km/h jechał trzykrotnie szybciej (212 km/h).
Z kolei z systemów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle "najwięcej pracy" miał ten ustawiony w Mrokowie na S7 (woj. mazowieckie). Zarejestrował on ponad 8 tys. takich wykroczeń.
Obecnie trwają rządowe prace nad rozwiązaniami, które mogą przyczynić się do obniżenia tych statystyk. W planach jest między innymi podniesienie kwot mandatów, jak też powiązanie niektórych wykroczeń ze stawkami za ubezpieczenie komunikacyjne OC.
"Towarzystwa ubezpieczeniowe od kilku lat proszą o umożliwienie im dostępu do danych o wykroczeniach zawartych w Centralnej Ewidencji Kierowców. Przekonują, że pozwoli to ubezpieczycielom dopasować wysokość składki ubezpieczenia OC do historii wykroczeń oraz liczby zgromadzonych przez kierowców punktów karnych. Podobne rozwiązania obowiązują w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Polska Izba Ubezpieczeń twierdzi, że dzięki temu wzrasta motywacja do bezpiecznej jazdy"
- wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce Rankomat.
Warszawski odcinek S8 pod nadzorem kamer
Dziesiątki tysięcy zdjęć z fotoradarów w zaledwie miesiąc
26 nowych fotoradarów
Volkswagen Polo z nowymi systemami bezpieczeństwa
PREMIERA TYGODNIA | Wprowadzona w 2017 roku szósta generacja Volkswagena Polo doczekała się gruntownej modernizacji. Na zewnątrz zmiany objęły przód i tył, zaś w standardzie montowane są lampy LED. W zależności od wersji oferowane są reflektory matrycowe IQ.Light oraz przedni pas podświetlany diodami. Do tego nowe obręcze kół w rozmiarze od 15 do 17 cali.
Zdecydowanie większa rewolucja zaszła w środku. Na desce zestaw analogowych zegarów zastąpił Digital Cocpit, przed nim umieszczono nową kierownicę, a działanie systemu multimedialnego oparto na łączu Online Control Unit (z kartą eSIM).
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo w Polo debiutuje centralna poduszka powietrza oraz napinacz pasa bezpieczeństwa obejmujący działaniem także biodra. Na listę fabrycznego wyposażenia trafił system autonomicznego hamowania awaryjnego (Front Assist) i asystent utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Assist). W opcji dostępny jest pakiet IQ.Drive Travel Assist, który pozwala na jazdę w trybie półautomatycznym (do 210 km/h).
Modernizacji Polo towarzyszy zmiana nazw wersji wyposażenia. Teraz bazowa nosi nazwę modelu, kolejne to Life, Style i R-Line. W planach jest także odmiana GTI.
W gamie jednostek napędowych odmłodzonego Polo pozostawiono silniki benzynowe 1.0 MPI 80 KM oraz turbodoładowane 1.0 TSI 95 lub 110 KM. W zależności od wersji montowana jest pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia manualna bądź dwusprzęgłowa przekładnia 7-DSG.
Volkswagen nie ujawnił jeszcze cennika Polo po faceliftingu, na debiut w salonach sprzedaży trzeba poczekać do jesieni.
Volkswagen ID.4 światowym samochodem roku
TESTY | Weteran rynku z napędem hybrydowym
Technologia z nowego Golfa wyróżniona przez Euro NCAP
Bridgestone testuje oponę do elektryków
TECHNIKA | W naszych redakcyjnych testach często przekonujemy się, że deklarowany przez producenta samochodu elektrycznego zasięg nie ma pokrycia w praktyce. Główną kwestią jest przede wszystkim pojemność i wydajność zastosowanej baterii. Pośrednio mają na to wpływ zamontowane opony, które przynajmniej w teorii powinny odznaczać się najniższym oporem toczenia. W rzeczywistości również i na ich dobór mało kto zwraca uwagę.
Z myślą o elektrykach Brigdestone opracował oponę Turanza Eco. Dla podkreślenia jej przeznaczenia na barku widnieje symbol EV. Jak przekonuje producent "takie oznakowanie stanowi gwarancję, że opony poddane były rygorystycznym testom i spełniają najwyższe wymagania producentów samochodów elektrycznych w zakresie zasięgu akumulatorów, kontroli pojazdu i żywotności opon".
W pracach nad nią wykorzystano komputerowy program Virtual Tyre Development, który nie tylko przyspieszył cały proces, ale również pozwolił odwzorować więcej scenariuszy na drodze. Dla przykładu w prowadzonych dotychczas testach przejeżdżano około 40 tysięcy kilometrów. Rezygnacja z nich to także realny wkład w ochronę środowiska.
Do budowy opony wykorzystano technologię Enliten i bogatą w krzemionkę mieszankę gumową. W rezultacie założony na samochód komplet Bridgestone Turanza Eco EV 175/60 R19 jest lżejszy o około 3,6 kg (10 proc.). Nie tracąc przy tym właściwości przyczepności do drogi i żywotności.
Jednak nie jest to jeszcze wersja produkcyjna. Na razie opony te powstały z myślą o pojeździe elektrycznym Lightyear One. Jest on dziełem holenderskiego startupu, który przed kilkoma laty nawiązał współpracę z Brigestone w ramach World Solar Challenge. W wyścigu tym startują pojazdy z bateriami zasilanymi energią słoneczną. Lightyear One zwyciężył w nim cztery razy z rzędu.
Celem na ten rok jest dopracowanie rozwiązań technicznych pozwalających na zasięg 725 kilometrów. Jeśli próby powiodą się produkcja tego elektryka może rozpocząć się pod koniec 2021.
Licznik elektromobilności w Polsce
TESTY | Elektryk Renault po kolejnych zmianach | Renault ZOE
TESTY | Elektryzujący | BMW i3
Powstanie 30 punktów ładowania przy drogach szybkiego ruchu
POLSKIE DROGI | GDDKiA rozstrzygnęło przetarg na dzierżawę terenu pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W puli było 36 Miejsc Obsługi Podróżnych w 21 lokalizacjach (w parze z MOP-em po drugiej stronie drogi).
Przy składaniu ofert obowiązywała zasada ABAB, tj. ta sama firma nie może obsługiwać dwóch kolejnych punktów w tym samym kierunku. Z tego właśnie powodu nie rozstrzygnięto przetargów na: A2 Ciosny Północ i Ciosny Południe, A4 Prószków i Krajków Północ oraz S8 Syców Północ i Syców Południe. Na nie zostanie ogłoszone kolejne postępowanie.
Dla pozostałych 30 MOP-ów (17 lokalizacji) przyjęto 30 ofert złożonych przed dwa podmioty: GreenWay Polska oraz konsorcjum firm EKOEN (lider) i Ekoenergetyka Polska (partner).
Nowe punkty ładowania elektryków powstaną przy (kolejność alfabetyczna):
- A1 - MOP Knurów Wschód, Knurów Zachód, Skoszewy Wschód i Skoszewy Zachód(EKOEN),
- A2 - MOP Cichmiana, Ciosny Południe, Ciosny Północ i Sobótka (EKOEN),
- A4 - MOP Bagno, Bratkowice, Czerna Północ, Czerna Południe, Dąbry, Kaszyce, Mokrzyska i Zamiechów (EKOEN) oraz Budy, Jastrząbka, Jawornik, Młyniska, Podłęże i Zakrzów (GreenWay),
- S3 - MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód (EKOEN) oraz Kunowo Wschód i Kunowo Zachód (GreenWay),
- S7 - MOP Grabin Wschód, Grabin Zachód i Występa Zachód (EKOEN) oraz Lutek i Majdany Wielkie (GreenWay),
- S8 - Ostrożne (EKOEN).
Terminy wybudowania i uruchomienia stacji podane będą w osobnych dla każdego miejsca umowach. Dzierżawa obowiązywać będzie przez 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejnych pięć.
Sieć Orlen Charge urośnie do ponad 400 stacji ładowania
Spójna mapa punktów ładowania w nawigacjach BMW i Mini
Przybywa elektryków i stacji ładowania
Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa
POLSKIE DROGI | Na węźle Szczecin Kijewo, który jest jednocześnie krzyżówką A6 z DK10, wprowadzono nową organizację ruchu. Ma ona związek z przebudową układu dróg, obecnie zostaje wyburzany stary wiadukt krajowej "dziewiątki" w kierunku Stargardu. Wymaga to zamknięcia jezdni A6 w stronę Kołbaskowa (ruch odbywa się na sąsiedniej) i węzła Świnoujście - Stargard.
GDDKiA apeluje o rozważną jazdę i stosowanie się do wytyczonych objazdów. Na przykład zjazd z A6 od strony Świnoujścia w kierunku Stargardu możliwy jest po zawrotce na DK10 na węźle Szczecin Podjuchy. Alternatywą jest objazd przez DW142 i DW106.
Wszystkie prace na węźle Szczecin Kijewo zostaną zakończone w połowie przyszłego roku.
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na budowę drugiej, północnej nitki S6 pomiędzy węzłami Słupsk Zachód - Redzikowo (9,5 km). Złożyła ją firmą Strabag (128 mln zł), które jednocześnie zadeklarowała skrócenie prac o 3 miesiące i wydłużenie gwarancji jakości do 5 lat.
W ramach tego kontraktu zostanie też poszerzona - do 10 metrów - jezdnia południowa i wybudowane cztery obiekty mostowe, w tym drugi most przez Słupię (147 m).
Wybrano także najkorzystniejsze oferty w przetargach na projekt i budowę dwóch innych odcinków S6 w kierunku Gdańska. Na Bobrowniki - Skórowo (13 km) złożyło ją konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (283 mln zł), a na Skórowo - Leśnice (11 km) firma Intercor (344 mln zł).
W fazie przetargu są jeszcze dwa odcinki S6: Redzikowo - Bobrowniki i Leśnice - Bożepole Wielkie. W tym roku powinny zostać ogłoszone postępowania na budowę (projekt już jest) odcinków Koszalin - Słupsk. Cała droga (200 km) powinna być gotowa w 2025 roku.
Początek realizacji kluczowych inwestycji drogowych
Kolejne postępy na A2, S6 i S7
Przetargi na A18, S6, S7 i DK21, kolejne problemy z Włochami
Wybrano również wykonawcę obwodnicy Opatowa (woj. świętokrzyskie), która docelowo łączyć będzie DK9 i DK74 z planowaną w nowym śladzie S74. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (404 mln zł).
Zadanie obejmuje dwa odcinki: na DK9 o długości 5,1 km, a na DK74 o dł. 6,7 km. Osobne postępowanie zostanie przeprowadzone dla północnego łącznika obwodnicy.
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 16/2021
Dzielimy razem drogę
Spring, pierwszy elektryk Dacii
Za chwilę nowe przepisy: hulajnogi, deskorolki, rolki…
Licznik elektromobilności w Polsce
Początek realizacji kluczowych inwestycji drogowych
Wydanie 15/2021
Prezes Toyoty Człowiekiem Roku w branży motoryzacyjnej
Odmieniony Jeep Compass
Romet i BMW na czele sprzedaży jednośladów
Zysk Oponeo pomimo spadków na rynku opon
Co nowego na S1, S2 i S3?
Wydanie 14/2021
Andrzej Karaczun (1954-2021)
Toyota Motor Poland oferuje auto na wodór
Toyota i Renault najpopularniejsze w Polsce
Honda, Toyota czy Volkswagen?
Umowy na A2, węzeł S7 i obwodnica Trzebnicy