WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 17/2021

24-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, Bridgestone, GreenWay, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Czas na powiązanie wykroczeń na drodze ze stawkami OC?

Polskie drogi - wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary w 2020

POLSKIE DROGI | W ubiegłym roku system fotoradarów zarejestrował blisko 1,4 mln wykroczeń. To o blisko 236 tys. mniej niż w 2019. Na ich podstawie wystawiono 656 tysięcy mandatów. Tu nastąpił spadek o 8 proc., ale już w porównaniu do 2018 roku wzrost aż o 52 proc. Takie dane wynikają z analizy przeprowadzonej przez porównywarkę cen ubezpieczeń Rankomat.

Najwięcej zdjęć za przekroczenie prędkości wykonał fotoradar ustawiony przy ulicy Grójeckiej w Warszawie (18,5 tys.). Z miejsc objętych odcinkowym pomiarem prędkości od kilku lat "liderem" jest Lubin (15,7 tys.).

"Rekord" przekroczenia prędkości zarejestrował fotoradar w Ligocie Górnej na skrzyżowaniu DK11 z DK45 (woj. opolskie). Kierowca na ograniczeniu prędkości do 70 km/h jechał trzykrotnie szybciej (212 km/h).

Z kolei z systemów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle "najwięcej pracy" miał ten ustawiony w Mrokowie na S7 (woj. mazowieckie). Zarejestrował on ponad 8 tys. takich wykroczeń.

Obecnie trwają rządowe prace nad rozwiązaniami, które mogą przyczynić się do obniżenia tych statystyk. W planach jest między innymi podniesienie kwot mandatów, jak też powiązanie niektórych wykroczeń ze stawkami za ubezpieczenie komunikacyjne OC.

"Towarzystwa ubezpieczeniowe od kilku lat proszą o umożliwienie im dostępu do danych o wykroczeniach zawartych w Centralnej Ewidencji Kierowców. Przekonują, że pozwoli to ubezpieczycielom dopasować wysokość składki ubezpieczenia OC do historii wykroczeń oraz liczby zgromadzonych przez kierowców punktów karnych. Podobne rozwiązania obowiązują w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Polska Izba Ubezpieczeń twierdzi, że dzięki temu wzrasta motywacja do bezpiecznej jazdy"

- wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce Rankomat.

Volkswagen Polo z nowymi systemami bezpieczeństwa

PREMIERA TYGODNIA | Wprowadzona w 2017 roku szósta generacja Volkswagena Polo doczekała się gruntownej modernizacji. Na zewnątrz zmiany objęły przód i tył, zaś w standardzie montowane są lampy LED. W zależności od wersji oferowane są reflektory matrycowe IQ.Light oraz przedni pas podświetlany diodami. Do tego nowe obręcze kół w rozmiarze od 15 do 17 cali.

Zdecydowanie większa rewolucja zaszła w środku. Na desce zestaw analogowych zegarów zastąpił Digital Cocpit, przed nim umieszczono nową kierownicę, a działanie systemu multimedialnego oparto na łączu Online Control Unit (z kartą eSIM).

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo w Polo debiutuje centralna poduszka powietrza oraz napinacz pasa bezpieczeństwa obejmujący działaniem także biodra. Na listę fabrycznego wyposażenia trafił system autonomicznego hamowania awaryjnego (Front Assist) i asystent utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Assist). W opcji dostępny jest pakiet IQ.Drive Travel Assist, który pozwala na jazdę w trybie półautomatycznym (do 210 km/h).

Modernizacji Polo towarzyszy zmiana nazw wersji wyposażenia. Teraz bazowa nosi nazwę modelu, kolejne to Life, Style i R-Line. W planach jest także odmiana GTI.

W gamie jednostek napędowych odmłodzonego Polo pozostawiono silniki benzynowe 1.0 MPI 80 KM oraz turbodoładowane 1.0 TSI 95 lub 110 KM. W zależności od wersji montowana jest pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia manualna bądź dwusprzęgłowa przekładnia 7-DSG.

Volkswagen nie ujawnił jeszcze cennika Polo po faceliftingu, na debiut w salonach sprzedaży trzeba poczekać do jesieni.

Bridgestone testuje oponę do elektryków

Technika - Opony Bridgestone Turanza Eco EV do samochodu elektrycznego Lightyear One

TECHNIKA | W naszych redakcyjnych testach często przekonujemy się, że deklarowany przez producenta samochodu elektrycznego zasięg nie ma pokrycia w praktyce. Główną kwestią jest przede wszystkim pojemność i wydajność zastosowanej baterii. Pośrednio mają na to wpływ zamontowane opony, które przynajmniej w teorii powinny odznaczać się najniższym oporem toczenia. W rzeczywistości również i na ich dobór mało kto zwraca uwagę.

Z myślą o elektrykach Brigdestone opracował oponę Turanza Eco. Dla podkreślenia jej przeznaczenia na barku widnieje symbol EV. Jak przekonuje producent "takie oznakowanie stanowi gwarancję, że opony poddane były rygorystycznym testom i spełniają najwyższe wymagania producentów samochodów elektrycznych w zakresie zasięgu akumulatorów, kontroli pojazdu i żywotności opon".

W pracach nad nią wykorzystano komputerowy program Virtual Tyre Development, który nie tylko przyspieszył cały proces, ale również pozwolił odwzorować więcej scenariuszy na drodze. Dla przykładu w prowadzonych dotychczas testach przejeżdżano około 40 tysięcy kilometrów. Rezygnacja z nich to także realny wkład w ochronę środowiska.

Do budowy opony wykorzystano technologię Enliten i bogatą w krzemionkę mieszankę gumową. W rezultacie założony na samochód komplet Bridgestone Turanza Eco EV 175/60 R19 jest lżejszy o około 3,6 kg (10 proc.). Nie tracąc przy tym właściwości przyczepności do drogi i żywotności.

Jednak nie jest to jeszcze wersja produkcyjna. Na razie opony te powstały z myślą o pojeździe elektrycznym Lightyear One. Jest on dziełem holenderskiego startupu, który przed kilkoma laty nawiązał współpracę z Brigestone w ramach World Solar Challenge. W wyścigu tym startują pojazdy z bateriami zasilanymi energią słoneczną. Lightyear One zwyciężył w nim cztery razy z rzędu.

Celem na ten rok jest dopracowanie rozwiązań technicznych pozwalających na zasięg 725 kilometrów. Jeśli próby powiodą się produkcja tego elektryka może rozpocząć się pod koniec 2021.

Powstanie 30 punktów ładowania przy drogach szybkiego ruchu

Polskie drogi - GreenWay i Konsorcjum EKOEN wybudują stacje ładowania elektryków przy A1, A2 i A4 oraz S3, S7 i S8

POLSKIE DROGI | GDDKiA rozstrzygnęło przetarg na dzierżawę terenu pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W puli było 36 Miejsc Obsługi Podróżnych w 21 lokalizacjach (w parze z MOP-em po drugiej stronie drogi).

Przy składaniu ofert obowiązywała zasada ABAB, tj. ta sama firma nie może obsługiwać dwóch kolejnych punktów w tym samym kierunku. Z tego właśnie powodu nie rozstrzygnięto przetargów na: A2 Ciosny Północ i Ciosny Południe, A4 Prószków i Krajków Północ oraz S8 Syców Północ i Syców Południe. Na nie zostanie ogłoszone kolejne postępowanie.

Dla pozostałych 30 MOP-ów (17 lokalizacji) przyjęto 30 ofert złożonych przed dwa podmioty: GreenWay Polska oraz konsorcjum firm EKOEN (lider) i Ekoenergetyka Polska (partner).

Nowe punkty ładowania elektryków powstaną przy (kolejność alfabetyczna):

- A1 - MOP Knurów Wschód, Knurów Zachód, Skoszewy Wschód i Skoszewy Zachód(EKOEN),

- A2 - MOP Cichmiana, Ciosny Południe, Ciosny Północ i Sobótka (EKOEN),

- A4 - MOP Bagno, Bratkowice, Czerna Północ, Czerna Południe, Dąbry, Kaszyce, Mokrzyska i Zamiechów (EKOEN) oraz Budy, Jastrząbka, Jawornik, Młyniska, Podłęże i Zakrzów (GreenWay),

- S3 - MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód (EKOEN) oraz Kunowo Wschód i Kunowo Zachód (GreenWay),

- S7 - MOP Grabin Wschód, Grabin Zachód i Występa Zachód (EKOEN) oraz Lutek i Majdany Wielkie (GreenWay),

- S8 - Ostrożne (EKOEN).

Terminy wybudowania i uruchomienia stacji podane będą w osobnych dla każdego miejsca umowach. Dzierżawa obowiązywać będzie przez 10 lat z możliwością przedłużenia o kolejnych pięć.

Inwestycje drogowe wokół Szczecina, Słupska i Opatowa

Polskie drogi - Przebudowa węzła Szczecin Kijewo

POLSKIE DROGI | Na węźle Szczecin Kijewo, który jest jednocześnie krzyżówką A6 z DK10, wprowadzono nową organizację ruchu. Ma ona związek z przebudową układu dróg, obecnie zostaje wyburzany stary wiadukt krajowej "dziewiątki" w kierunku Stargardu. Wymaga to zamknięcia jezdni A6 w stronę Kołbaskowa (ruch odbywa się na sąsiedniej) i węzła Świnoujście - Stargard.

GDDKiA apeluje o rozważną jazdę i stosowanie się do wytyczonych objazdów. Na przykład zjazd z A6 od strony Świnoujścia w kierunku Stargardu możliwy jest po zawrotce na DK10 na węźle Szczecin Podjuchy. Alternatywą jest objazd przez DW142 i DW106.

Wszystkie prace na węźle Szczecin Kijewo zostaną zakończone w połowie przyszłego roku.

Polskie drogi - Powstanie druga nitka obwodnicy Słupska S6

GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na budowę drugiej, północnej nitki S6 pomiędzy węzłami Słupsk Zachód - Redzikowo (9,5 km). Złożyła ją firmą Strabag (128 mln zł), które jednocześnie zadeklarowała skrócenie prac o 3 miesiące i wydłużenie gwarancji jakości do 5 lat.

W ramach tego kontraktu zostanie też poszerzona - do 10 metrów - jezdnia południowa i wybudowane cztery obiekty mostowe, w tym drugi most przez Słupię (147 m).

Polskie drogi - Wybór wykonawców S6: Bobrowniki - Skórowo - Leśnice

Wybrano także najkorzystniejsze oferty w przetargach na projekt i budowę dwóch innych odcinków S6 w kierunku Gdańska. Na Bobrowniki - Skórowo (13 km) złożyło ją konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (283 mln zł), a na Skórowo - Leśnice (11 km) firma Intercor (344 mln zł).

W fazie przetargu są jeszcze dwa odcinki S6: Redzikowo - Bobrowniki i Leśnice - Bożepole Wielkie. W tym roku powinny zostać ogłoszone postępowania na budowę (projekt już jest) odcinków Koszalin - Słupsk. Cała droga (200 km) powinna być gotowa w 2025 roku.

Polskie drogi - Wybór wykonawca obwodnicy Opatowa DK9 i DK74

Wybrano również wykonawcę obwodnicy Opatowa (woj. świętokrzyskie), która docelowo łączyć będzie DK9 i DK74 z planowaną w nowym śladzie S74. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (404 mln zł).

Zadanie obejmuje dwa odcinki: na DK9 o długości 5,1 km, a na DK74 o dł. 6,7 km. Osobne postępowanie zostanie przeprowadzone dla północnego łącznika obwodnicy.