TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Taigo | 2022

Volkswagen Taigo

10-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Większość wyników testów zderzeniowych zmodernizowanego Polo szóstej generacji przypisano do bliźniaczej konstrukcji Taigo. W kilku przeprowadzonych osobno próbach nowy crossover Volkswagena otrzymał lepsze noty.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Volkswagen Taigo - próba zderzenia z przeszkodą mobilną

Taigo to nowy crossover Volkswagena. Jego konstrukcja oparta jest na szóstej, zmodernizowanej w 2021 roku, generacji Polo. Oba zbudowano na płycie podłogowej MQB A0. Polo ma 4074 mm długości przy rozstawie osi 2552 mm. Taigo mierzy - odpowiednio - 4266 lub 4271 mm i 2554 mm. Z kolei szerokość tych aut to 1751 mm i 1757 mm, a wysokość 1451 mm i 1518 mm. Masa miejskiego hatchbacka wynosi od 1172 do 1207 kg, zaś crossovera od 1220 do 1304 kg.

Parametry te powinny przełożyć się na wyniki, przeprowadzonych właśnie, testów zderzeniowych Euro NCAP. Jednak ze względu na bliźniacze konstrukcje postanowiono część prób zmodernizowanego Polo przypisać awansem do Taigo.

Na przykład w zakresie zderzenia czołowego z przeszkodą stałą. Ale już przy zderzeniu z przeszkodą mobilną przeprowadzono oddzielne testy. I co ciekawe - za bezpieczeństwo osób dorosłych oba modele uzyskały identyczne wyniki. Miks zastosowano też w kategorii bezpieczeństwa dzieci, ale tu z kolei oceny końcowe są odmienne.

Nowy crossover Volkswagena dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia: Life, Style i R-Line. W specyfikacji Euro NCAP podano bazową wersję, która jest taka sama jak w Polo. Na tej liście znalazło się:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna (pomiędzy fotelami),

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - na miejscu pasażera i skrajnych na kanapie,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło więc aktywnej maski silnika oraz funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 35,9 pkt. (94 proc.)


Podczas zderzenia czołowego Volkswagena Taigo z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski auta) na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej i nóg. U siedzącego obok manekina pasażera ryzyko objęło tylko nogi.

Struktura przodu samochodu (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę. To lepsza ocena - crossover jest wyższy - niż w Polo.

W próbie uderzenia całą szerokością VW Taigo (w rzeczywistości test Polo) w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W przypadku pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej na kanapie) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów przyznano 14,1 z 16 możliwych do uzyskania punktów.

Konstrukcja wnętrza nowego crossovera Volkswagena (test Polo) zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie (test Polo).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Volkswagen Taigo - ocena efektywności ochrony centralnej poduszki powietrznej, wyniki przeniesione z testu Polo VI fl

Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających w trakcie wypadku) w Volkswagenie Taigo (Polo).

W tej części przyznano maks. 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta (Polo) profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalnym sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę - nota 3,7 z 4 pkt.

Na fabrycznym wyposażeniu Taigo znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 41,2 pkt. (84 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Volkswagen Isofit z grupy 2-3, a dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej. W obu przypadkach producentem fotelików jest Britax-Romer.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Volkswagen Taigo - ocena efektywności ochrony dzieci podróżujących w fotelikach

Podczas próby zderzenia czołowego VW Taigo z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano duże przeciążenia kręgów szyjnych i klatki piersiowej. Na mniejszym potencjalne obrażenia objęły głowę i kręgi szyjne. Stąd 14,5 z 16 pkt (wynik lepszy niż w Polo).

W próbie uderzenia w bok auta (Polo) - od strony większego manekina - odnotowano poważne obrażenia głowy. Ochrona manekina mniejszego dziecka była na optymalnym poziomie - 7 z 8 pkt.

Testowany model Volkswagena wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z nich montaż fotelika Maxi-Cosi Cabriofix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy VW Taigo (Polo).

Pomimo to przyznano maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,8 pkt. (71 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy (przedni pas) największe zagrożenie stanowią miejsca mocowania reflektorów - 4,9 z 6 pkt. Z kolei dla głowy niebezpieczne są słupki A i podszybie - 17,5 z 24 pkt. W sumie wyższy crossover Taigo otrzymał lepsze oceny niż zmodernizowane Polo szóstej generacji.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Volkswagen Taigo - ocena efektywności ochrony potrąconego rowerzysty, wyniki przeniesione z testu Polo VI fl

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach crossoverowi Taigo przypisano wyniki Polo, czyli 10,4 z 18 pkt.

W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania w sytuacji skrętu w lewo. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania - 5,6 z 9 pkt.

W odniesieniu do rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji wyjazdu zza przeszkody i przejazdu przed maską auta - 4,8 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,4 pkt. (70 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Volkswagen Taigo (wyniki przepisano z Polo VI fl) został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,6 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Volkswagen Taigo - ocena efektywności działania systemu awaryjnego hamowania przed przeszkodą, wyniki przeniesione z testu Polo VI fl

Zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP były do działania systemu w scenariuszach hamowania przed stojącym autem (1/2 szerokości zarówno z lewej, jak i z prawej strony).

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. I właśnie do tej dodanej sytuacji były największe zastrzeżenia.