TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volvo C40 Recharge | 2022
Volvo C40 Recharge
08-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
C40 Recharge to drugi elektryk Volvo, ale auto z tym rodzajem napędu debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Wyróżnia się on wysokimi notami za bezpieczeństwo dzieci i działanie systemów wspierających kierowcę.
Recharge to oznaczenie modeli Volvo z napędem elektrycznym. Zarówno hybryd typu plug-in, jak i 100 proc. EV. Ofertę tych drugich tworzy już XC40 i debiutujący przed rokiem zupełnie nowy C40. To niemal bliźniaczy crossover wyróżniający się ściętym tyłem.
Nowy elektryk Volvo dostępny jest w wersji P6 z napędem na przednią oś (moc 231 KM i bateria o pojemności 69 kWh) i P8 z napędem na wszystkie koła (408 KM, 78 kWh). Do wyboru trzy poziomy wyposażenia - Core, Plus i Ultimate.
W testach Euro NCAP udział brał model z napędem na obie osie, a więc dwoma silnikami elektrycznymi. Według specyfikacji był on wyposażony w:
osiem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe i po jednej chroniącej kolana kierowcy i centralnej,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,3 pkt. (92 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego Volvo C40 Recharge z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) czujniki rozmieszczone na manekinie kierowcy i siedzącego obok pasażera wykazały maksymalną ochronę.
Struktura przodu nadwozia auta (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi przeciętną ochronę.
W teście uderzenia całą szerokość elektryka Volvo w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Na manekinie pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13,7 z 16 punktów.
Przy uderzeniu bocznym oraz uderzeniu w słup (w drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza auta zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność zabezpieczenia przed wzajemnym uderzeniem się głów kierowcy i pasażera przez centralną poduszkę powietrzną.
Łącza nota to maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczały kręgi szyjne i głowę - nota 3,6 z 4 pkt.
Na fabrycznym wyposażeniu Volvo C40 znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadomienia ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny - maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, a dla 10-latka podkładki podwyższającej marki Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną oraz uderzeniem w bok auta (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na najwyższym poziomie. Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Volvo C40 Recharge wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względu konstrukcji środkowego miejsca kanapy wykluczono próbę montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Pomimo to przyznano maks. 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,9 pkt. (70 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka nowego elektryka Volvo) potrąconej osoby przyznano maksymalną liczbę 6 punktów. W przypadku miednicy (wysokość przedniego pasa) zagrożenie stanowią powierzchnie reflektorów - 2,7 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stwarzają słupki A - 15,7 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Volvo C40 Recharge otrzymało 13,8 z 18 pkt.
W przypadku pieszego zastrzeżenie było do działania systemu w sytuacjach wyjścia pieszego zza przeszkody (dzień) i idącego poboczem równolegle do samochodu (noc). Ocenę obniżył też brak funkcji wykrywania obecności osoby za autem w trakcie cofania - 6 z 9 pkt.
W odniesieniu do rowerzysty nie podano powodów obniżenia oceny - 7,5 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (89 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Volvo C40 Recharge zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
W obu przypadkach nie podano przyczyny obniżenia oceny o 0,3 pkt.