TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | WEY Coffee 02 | 2023
WEY Coffee 02
06.02.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Drugi w historii Euro NCAP test zderzeniowy modeli chińskiej marki WEY i ponownie komplet pięciu gwiazdek. Coffee 02 to mniejszy, od Coffee 01, SUV z napędem hybrydowym typu plug-in.
Chiński koncern Great Wall Motor rozpoczyna europejską ofensywę swojej marki WEY. W ubiegłym roku w testach Euro NCAP sprawdzano model Coffee 01. Poza kompletem gwiazdek został on także wyróżniony tytułem Best in Class Cars of 2022, co oznacza najwyższe noty w gronie aut z tego samego segmentu (duży SUV).
Kolejnym modelem WEY jest - nieróżniący się sylwetką - Coffee 02. W rzeczywistości jest nieco mniejszy. Długość wynosi 4688 mm przy rozstawie osi 2745 mm, zaś szerokość 1890 mm. Jest za to wyższy, 1730 mm.
To także hybryda typu plug-in z bazowym silnikiem benzynowym o pojemności dwóch litrów. Z elektrycznym osiągnie moc 204 KM, zaś bateria (34 kWh) w trybie zero emisyjnym pozwoli na przejechanie do 145 kilometrów. Dostępny również będzie napęd na obie osie. Debiut w Europie zaplanowano na pierwszą połowę 2023 roku.
Według specyfikacji Euro NCAP testowano model w wersji Prestige. Na liście jego wyposażenia znalazło się między innymi:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (także podczas manewru cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę w testach Euro NCAP zabrakło więc aktywnej maski silnika.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,8 pkt. (94 proc.)
Podczas próby zderzenia czołowego WEY Coffee 02 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą, ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast u pasażera - siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu - odnotowano ryzyko odniesienia cięższych obrażeń klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 14,4 z 16 pkt.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu samochodu w słup (drzewo) na manekinie kierującego odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza hybrydy Coffee 02 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.
Nota w tej części to 15,8 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
W tym przypadku przyznano 3,7 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym WEY Coffee 02 znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny.
Maks. ocena 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2S, natomiast dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Testowany egzemplarz WEY Coffee 02 wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Między innymi za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 39,6 pkt. (73 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) przyznano 5,9 z 6 pkt. W przypadku miednicy potencjalnym zagrożeniem jest przedni, stąd obniżenie z 6 aż do 1,5 pkt. Duże niebezpieczeństwo dla głowy stanowi podszybie i słupki A - nota 15,6 na 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach WEY Coffee 02 plug-in otrzymał 16,7 z 18 punktów.
W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania oraz wybiegnięcia dziecka zza przeszkody - na filmie Euro NCAP widać moment potrącenia (8 z 9 pkt.).
W przypadku rowerzysty nie podano powodu obniżenia oceny z 9 do 8,7 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15 pkt. (93 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, WEY Coffee 02 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,3 pkt.