Z RYNKU
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce | I półrocze 2025
Toyota traci na popularności?
| tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota
W pierwszym półroczu 2025 roku Polacy kupili więcej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Co ciekawe, za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni, a nie firmy. Chociaż Toyota utrzymała pozycję lidera rynku, to zarówno jako marka, jak i w przypadku poszczególnych modeli, odnotowała wyraźne spadki zainteresowania.
Od stycznia do czerwca 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285 311 nowych samochodów osobowych. To o 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (dane: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego).
Liderem rynku pozostaje Toyota, jednak jako jedyna w pierwszej dziesiątce marek zanotowała tak duży spadek – aż o 13 proc. Skoda, mimo minimalnej straty (-0,5 proc.), utrzymała drugą pozycję. Na trzecie miejsce awansował Volkswagen, który może pochwalić się wzrostem sprzedaży o 15,8 proc.
W zestawieniu TOP 10 warto jeszcze odnotować spadek Hyundaia (-5,1 proc.), co oznacza przesunięcie na szóstą pozycję. Z kolei Dacia, dzięki wzrostowi zainteresowania o 15,1 proc., awansowała o jedno miejsce i zamyka pierwszą dziesiątkę.
Pozycja | Marka | Sprzedaż I kwartał 2025 | Udział w rynku % | Zmiana % r/r | Zmiana pozycji r/r |
---|---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 45 352 | 15,90% | -13,0% | → 0 |
2. | Skoda | 30 201 | 10,59% | -0,5% | → 0 |
3. | Volkswagen | 20 480 | 7,18% | 15,8% | → 0 |
4. | Kia | 16 171 | 5,67% | 0,1% | → 0 |
5. | BMW | 14 876 | 5,21% | 8,7% | ↑ +2 |
6. | Hyundai | 14 482 | 5,08% | -5,1% | ↓ -1 |
7. | Audi | 14 358 | 5,03% | 8,3% | ↑ +1 |
8. | Mercedes-Benz | 13 858 | 4,86% | -1,2% | ↓ -2 |
9. | Renault | 10 990 | 3,85% | 4,2% | → 0 |
10. | Dacia | 10 502 | 3,68% | 15,1% | ↑ +1 |
Corolla wciąż pierwsza, ale…
W rankingu najpopularniejszych modeli nie zaszły większe zmiany – liderem pozostaje Toyota Corolla, mimo spadku sprzedaży aż o 18,5 proc. Drugie miejsce utrzymała Skoda Octavia (-15,3 proc.). Na trzecie awansowała Toyota C-HR, która jako jedna z nielicznych w tym gronie odnotowała wzrost – o 16,8 proc.
Największy spadek zainteresowania dotyczy modelu Toyota Yaris Cross – sprzedaż zmniejszyła się o 23,8 proc., co oznacza spadek o dwie pozycje i piąte miejsce w rankingu. Odwrotny trend notuje Volvo XC60, które awansowało aż o siedem miejsc – sprzedaż tego modelu wzrosła aż o 46,8 proc.
Pozycja | Model | Sprzedaż I kwartał 2025 | Udział w rynku % | Zmiana % r/r | Zmiana pozycji r/r |
---|---|---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 11 385 | 3,99% | -18,5% | → 0 |
2. | Skoda Octavia | 9 579 | 3,36% | -15,3% | → 0 |
3. | Toyota C-HR | 7 811 | 2,74% | 16,8% | ↑ +3 |
4. | Kia Sportage | 6 849 | 2,40% | 4,0% | ↑ +3 |
5. | Toyota Yaris Cross | 6 127 | 2,15% | -23,8% | ↓ -2 |
6. | Toyota Yaris | 5 501 | 1,93% | -19,3% | ↓ -1 |
7. | Hyundai Tucson | 5 341 | 1,87% | -17,1% | ↑ +1 |
8. | Volvo XC60 | 5 208 | 1,83% | 46,8% | ↑ +7 |
9. | Volkswagen T-Roc | 4 554 | 1,60% | 12,3% | ↑ +2 |
10. | Dacia Duster | 4 378 | 1,53% | -6,9% | ↓ -1 |
Kowalscy wolą MG
W tym samym okresie klienci indywidualni zarejestrowali 93 414 nowych samochodów – to wzrost o 8 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2024 roku.
Choć Toyota pozostała liderem tego segmentu, jej sprzedaż spadła o 13,3 proc. Na drugie miejsce awansowała Kia (+2,5 proc.), a na trzecie Volkswagen, który zwiększył sprzedaż aż o 29,9 proc.
Największy spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych zanotowało Suzuki (-27,1 proc.). Z kolei największy wzrost odnotowała marka MG – aż o 111 proc. Tak dynamiczny skok to głównie zasługa modelu HS, którego sprzedaż wzrosła o 82,9 proc. i który awansował na dziewiąte miejsce w zestawieniu (zmiana o 13 pozycji).
Najchętniej wybierane przez „Kowalskich” modele to: Toyota C-HR (+25,8 proc.), Kia Sportage (+5,9 proc.) oraz Toyota Yaris Cross, która – mimo największego spadku w TOP 10 (-32,2 proc.) – utrzymała się na podium.
Firmy stawiają na sprawdzone wybory
W pierwszym półroczu 2025 roku firmy – w tym jednoosobowe działalności gospodarcze – zarejestrowały 191 897 nowych samochodów osobowych. To wzrost o zaledwie 1 proc. rok do roku.
W preferencjach marek praktycznie nic się nie zmieniło. Toyota, mimo spadku o 12,8 proc., wciąż zajmuje pierwsze miejsce. Za nią uplasowały się Skoda (+6,4 proc.) i BMW (+5,9 proc.).
Największy spadek w TOP 10 odnotował Hyundai (-10 proc.), natomiast największy wzrost – Audi (+9,4 proc.). Marka z Ingolstadt awansowała na piątą pozycję, spychając Mercedesa (+0,7 proc.) o jedno oczko niżej.
Najczęściej kupowanymi modelami firmowymi pozostają Toyota Corolla (-14,2 proc.) i Skoda Octavia (-11,7 proc.). Na trzecim miejscu uplasowało się Volvo XC60 – wzrost sprzedaży o 38 proc. pozwolił temu modelowi awansować aż o siedem miejsc. Największy spadek w tym zestawieniu zanotował Hyundai Tucson – sprzedaż zmniejszyła się o 18,2 proc.