Z RYNKU

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce | I półrocze 2025

Toyota traci na popularności?

| | foto: Toyota

W pierwszym półroczu 2025 roku Polacy kupili więcej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Co ciekawe, za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni, a nie firmy. Chociaż Toyota utrzymała pozycję lidera rynku, to zarówno jako marka, jak i w przypadku poszczególnych modeli, odnotowała wyraźne spadki zainteresowania.

Z RYNKU | Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w I kwartale 2025 | Jedź Bezpiecznie

Od stycznia do czerwca 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285 311 nowych samochodów osobowych. To o 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (dane: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego).

Liderem rynku pozostaje Toyota, jednak jako jedyna w pierwszej dziesiątce marek zanotowała tak duży spadek – aż o 13 proc. Skoda, mimo minimalnej straty (-0,5 proc.), utrzymała drugą pozycję. Na trzecie miejsce awansował Volkswagen, który może pochwalić się wzrostem sprzedaży o 15,8 proc.

W zestawieniu TOP 10 warto jeszcze odnotować spadek Hyundaia (-5,1 proc.), co oznacza przesunięcie na szóstą pozycję. Z kolei Dacia, dzięki wzrostowi zainteresowania o 15,1 proc., awansowała o jedno miejsce i zamyka pierwszą dziesiątkę.


Pozycja Marka Sprzedaż I kwartał 2025 Udział w rynku % Zmiana % r/r Zmiana pozycji r/r
1. Toyota 45 352 15,90% -13,0% → 0
2. Skoda 30 201 10,59% -0,5% → 0
3. Volkswagen 20 480 7,18% 15,8% → 0
4. Kia 16 171 5,67% 0,1% → 0
5. BMW 14 876 5,21% 8,7% ↑ +2
6. Hyundai 14 482 5,08% -5,1% ↓ -1
7. Audi 14 358 5,03% 8,3% ↑ +1
8. Mercedes-Benz 13 858 4,86% -1,2% ↓ -2
9. Renault 10 990 3,85% 4,2% → 0
10. Dacia 10 502 3,68% 15,1% ↑ +1

Corolla wciąż pierwsza, ale…

W rankingu najpopularniejszych modeli nie zaszły większe zmiany – liderem pozostaje Toyota Corolla, mimo spadku sprzedaży aż o 18,5 proc. Drugie miejsce utrzymała Skoda Octavia (-15,3 proc.). Na trzecie awansowała Toyota C-HR, która jako jedna z nielicznych w tym gronie odnotowała wzrost – o 16,8 proc.

Największy spadek zainteresowania dotyczy modelu Toyota Yaris Cross – sprzedaż zmniejszyła się o 23,8 proc., co oznacza spadek o dwie pozycje i piąte miejsce w rankingu. Odwrotny trend notuje Volvo XC60, które awansowało aż o siedem miejsc – sprzedaż tego modelu wzrosła aż o 46,8 proc.


Pozycja Model Sprzedaż I kwartał 2025 Udział w rynku % Zmiana % r/r Zmiana pozycji r/r
1. Toyota Corolla 11 385 3,99% -18,5% → 0
2. Skoda Octavia 9 579 3,36% -15,3% → 0
3. Toyota C-HR 7 811 2,74% 16,8% ↑ +3
4. Kia Sportage 6 849 2,40% 4,0% ↑ +3
5. Toyota Yaris Cross 6 127 2,15% -23,8% ↓ -2
6. Toyota Yaris 5 501 1,93% -19,3% ↓ -1
7. Hyundai Tucson 5 341 1,87% -17,1% ↑ +1
8. Volvo XC60 5 208 1,83% 46,8% ↑ +7
9. Volkswagen T-Roc 4 554 1,60% 12,3% ↑ +2
10. Dacia Duster 4 378 1,53% -6,9% ↓ -1

Kowalscy wolą MG

W tym samym okresie klienci indywidualni zarejestrowali 93 414 nowych samochodów – to wzrost o 8 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2024 roku.

Choć Toyota pozostała liderem tego segmentu, jej sprzedaż spadła o 13,3 proc. Na drugie miejsce awansowała Kia (+2,5 proc.), a na trzecie Volkswagen, który zwiększył sprzedaż aż o 29,9 proc.

Największy spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych zanotowało Suzuki (-27,1 proc.). Z kolei największy wzrost odnotowała marka MG – aż o 111 proc. Tak dynamiczny skok to głównie zasługa modelu HS, którego sprzedaż wzrosła o 82,9 proc. i który awansował na dziewiąte miejsce w zestawieniu (zmiana o 13 pozycji).

Najchętniej wybierane przez „Kowalskich” modele to: Toyota C-HR (+25,8 proc.), Kia Sportage (+5,9 proc.) oraz Toyota Yaris Cross, która – mimo największego spadku w TOP 10 (-32,2 proc.) – utrzymała się na podium.

Firmy stawiają na sprawdzone wybory

W pierwszym półroczu 2025 roku firmy – w tym jednoosobowe działalności gospodarcze – zarejestrowały 191 897 nowych samochodów osobowych. To wzrost o zaledwie 1 proc. rok do roku.

W preferencjach marek praktycznie nic się nie zmieniło. Toyota, mimo spadku o 12,8 proc., wciąż zajmuje pierwsze miejsce. Za nią uplasowały się Skoda (+6,4 proc.) i BMW (+5,9 proc.).

Największy spadek w TOP 10 odnotował Hyundai (-10 proc.), natomiast największy wzrost – Audi (+9,4 proc.). Marka z Ingolstadt awansowała na piątą pozycję, spychając Mercedesa (+0,7 proc.) o jedno oczko niżej.

Najczęściej kupowanymi modelami firmowymi pozostają Toyota Corolla (-14,2 proc.) i Skoda Octavia (-11,7 proc.). Na trzecim miejscu uplasowało się Volvo XC60 – wzrost sprzedaży o 38 proc. pozwolił temu modelowi awansować aż o siedem miejsc. Największy spadek w tym zestawieniu zanotował Hyundai Tucson – sprzedaż zmniejszyła się o 18,2 proc.