strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Targi, wystawy, imprezy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Wydanie na weekend


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Targi, wystawy, imprezy

Motoryzacyjna jesień we Frankfurcie
13-08-2009, aktualizacja 03-09-2009, tekst: Maciej Kalisz, foto: IAA/producenci samochodów

W dniach 17-27 września odbędzie się 63 edycja jesiennego salonu motoryzacyjnego, który w tym roku będzie miał miejsce we Frankfurcie (wymiennie z Paryżem co 2 lata). To druga, po wiosennej Genewie najważniejsza impreza motoryzacyjna w Europie.




Od roku światowa gospodarka boryka się z kryzysem, który w dużym stopniu wpłynął na branżę motoryzacyjną. Pierwsze jego skutki, obok fali upadłości i przejęć, widoczne już były na tegorocznych salonach w Detroit i Genewie. Z tego powodu z obecności we Frankfurcie zrezygnowało już Mitsubishi oraz Nissan. Organizatorzy zapowiadają jednak ponad 700 wystawców z całego świata. Wiadomo też, że i tym razem dominować będzie ekologia - połączona z ekonomią eksploatacji samochodu oraz systemy podnoszące bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego.

W kolejnych aktualizacjach, w porządku alfabetycznym, prezentować będziemy nowości poszczególnych producentów samochodów.

Audi



W tym roku Audi zaprezentuje 3 nowe modele: S5 Sportback, A4 3.0 TDi i A3 1.2 TSI.

Pierwszy z nich wyposażono w trzylitrowy silnik V6 o mocy 333 KM i momentem obrotowym 440 Nm. Auto osiąga "setkę" w czasie 5,4 sekundy, jego prędkość maksymalna 250 km/h została ograniczona elektronicznie, zaś średnie zużycie paliwa wynosi 9,7 l/100 km. Silnik współpracuje z 7-stopniową przekładnią dwustopniową S-tronic, a napęd przenoszony jest stale na 4 koła. S5 Sportback pojawi się w sprzedaży na początku przyszłego roku.

A4 z silnikiem 3.0 TDi nosi dodatkowe oznaczenie "clean diesel quattro". Do jego napędu zastosowano jednostkę wysokoprężną spełniającą już normy Euro 6 (obowiązujące od 2014 roku), której średnie spalanie przy tej pojemności silnika wynosi zaledwie 6,7 l/100 km. W układzie wydechowym auta zastosowano szereg ekologicznych rozwiązań, jak m.in. wtryskiwany środek AdBlue (ułatwiający rozkład będącego w spalinach tlenku azotu na azot i wodę) oraz nowoczesny katalizator DeNox. Ten trzylitrowy silnik pojawił się już z modelu Q7.

Ostatnia z nowości to także kolejna jednostka napędowa debiutująca w modelu A3. Jest to konstrukcja opierająca się na zasadzie "downsizingu", czyli uzyskania z małej pojemności skokowej maksymalnej mocy przy jednoczesnej redukcji spalania paliwa. W tym przypadku jest to turbodoładowany 1.2 TFSI o mocy 105 KM ze średnim spalaniem 5,5 litra na 100 km. Na początku przyszłego roku znajdzie się on pod maską A3 i A3 Sportback.

Citroen



Na stoisku Citroena zadebiutuje model DS3. Będzie to pierwszy przedstawiciel nowej linii DS, której koncepcję stylistyczną oparto na trzech kluczowych słowach: zaskoczenie, urok i dynamizm. Pierwszą cechę widać już po bryle nadwozia, w drugiej niewątpliwie pomoże szeroki wachlarz opcji wykończenia pozwalający na nadanie mu indywidualnych cech według upodobań kierowcy, zaś w trzeciej jednostki napędowe. W gamie mamy 5 silników - trzy benzynowe THP 150 KM, VTi 95 oraz 120 KM i 2 diesla HDi FAP 90 oraz 110 KM. DS3 to typowy przedstawiciel aut miejskich - ma 3,95 m długości, 1,71 m szerokości i 1,46 m wysokości oraz bagażnik o podstawowej pojemności 285 litrów.


Hyundai



Hyundai przedstawi następcę Tucsona, model oznaczony jako ix35. Auto powstało w europejskim centrum projektowym Hyundaia w niemieckim Russelheim pod kierownictwem Thomasa Buerkle. Nowy SUV kontynuuje koncepcję "płynnej stylizacji" pokazanej już przez koreańczyków w tym roku w Genewie na przykładzie modelu ix-onic.

Obok ix35 zadebiutuje "odświeżona" Santa Fe. Oba auta trafią do sprzedaży w przeciągu najbliższych 6 miesięcy.

Kia



Kia przygotowała aż 5 swoich nowości. Najważniejszą z nich będzie światowa premiera nowego hachbacka w segmencie B o nazwie Venga. Auto może pochwalić się rozstawem osi wynoszącym 2615 mm i 1600 mm wysokości. Do jego napędu przeznaczono - znane z innych modeli Kii - silniki: benzynowy 1.4 (90 KM) i 1.6 (126 KM) oraz diesla 1.6 (128 KM). Gamę uzupełnia silnik wysokoprężny 1.4 o mocy 75 i 90 KM.

Swoje europejskie premiery zaliczą także Sorento i Forte LPI Sedan. Dla pierwszego będzie to odsłona kolejnej generacji. W porównaniu z poprzednikiem auto zyskało na długości, a przede wszystkim na zmianie konstrukcji z ramy nośnej zastąpionej samonośną karoserią typu "monocoque". Dzięki tym zabiegom obniżono jego wysokość i wagę, a właściwości jezdne zmieniono pod kątem jazdy po szosie.



Forte LPI Sedan to nieznany jeszcze w Europie model Kii. Jest to hybryda o rzadko spotykanej konfiguracji silnika zasilanego LPG i prądem. Podstawę stanowi motor o pojemności 1.6 i mocy 114 KM, który wspomagany jest elektrycznym o mocy 15 kW dysponującym momentem obrotowym 105 Nm. Auto wyposażone jest w bezstopniową skrzynię CVT, system ISG (automatyczne wyłączanie silnika na postojach) oraz układ odzyskujący energię z procesu hamowania. Według danych producenta jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100 km przy emisji dwutlenka węgla na poziomie 99 g/km. W przyszłym roku na europejskich testach pojawi się 36 egzemplarzy tego modelu.

We Frankfurcie nie zabraknie odświeżonego cee'da, w którym zmieniono m.in. kształty reflektorów i lamp przeciwmgłowych, zderzaków oraz wprowadzono lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Więcej o nowych cee'dach pisaliśmy tutaj.

Koreański producent zapowiada również debiut nowej sub-marki "EcoDynamics", którą oznaczane będą pojazdy ekologiczne w gamie każdego modelu. Będą w nich montowane systemy obniżające spalanie paliwa - m.in. ISG, wskaźnik ekonomicznego przełożenia biegów, a także opony Michelin o niskim oporze toczenia. W niedalekiej przyszłości Kia zapowiada wprowadzenie zmian w kształcie nadwozia oraz silników na paliwa alternatywne. We Frankfurcie przedstawicielami "EcoDynamics" będzie Forte LPI Sedan, cee'd Hybrid i Sorento Hybrid.

Lexus



Po raz pierwszy zostanie przedstawiony concept-car kompaktowego modelu Lexusa plasującego się w klasie C Premium. Wiadomo już, że będzie to 5-drzwiowe nadwozie oznaczone symbolem LF-Ch napędzane elektrycznym silnikiem.

We Frankfurcie pojawią się też dwa "odświeżone" modele: LS i GS. W obu zmieniono sylwetkę nadwozia, zaprojektowano nowe wnętrza oraz rozszerzono listę wyposażenia.

Pozostałe atrakcje stoiska Lexusa stanowić będą m.in. model IS F z pakietem sportowym i mechanizmem różnicowym o podwyższonym tarciu, RX 450h i IS 250C w wersji coupe/cabrio.

Mazda



Japoński producent samochodów zaprezentuje m.in. nową wersją roadstera MX-5 w wersji Superlight. Jego lekką konstrukcję opracowano pod kątem ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin, przy jednoczesnym zachowaniu sportowych osiągów. Auto pochwalić się może również odważną stylistyką bryły nadwozia, w którym zabrakło... przedniej szyby.



Drugą nowością Mazdy będzie auto wyposażone w silnik wysokoprężny, w którym katalizator połączony został z systemem redukcji selektywnej SCR. W technologii tej wykorzystywany jest roztwór wodnego mocznika AdBlue, który wprowadzony do układu wydechowego zamienia około 40 proc. tlenków azotu w nieszkodliwy azot. Już w październiku tego roku do sprzedaży trafi Mazda CX-7 z turbodoładowanym silnikiem diesla MZR-CD o pojemności 2.2 i układem SCR.

Mercedes



Stoisko Mercedesa zdominuje prezentacja "Drogi do przyszłości", na którą złożą się m.in. nowe warianty ekologicznych modeli tej marki. Jednym z reprezentantów w tym temacie będzie produkowany już smart fortwo ed z napędem elektrycznym.

Swoją premierę będzie miała E-Klasa w nadwoziu kombi oraz nowy SLS spod znaku AMG.

Peugeot



Dwie światowe premiery będą miały miejsce na stoisku Peugeota. Pierwszą z nich będzie, określany przez Peugeota jako kompaktowy monospace, model oznaczony symbolem 5008. Auto oferowane będzie jako 5 i 7-osobowe. Uwagę zwraca pojemność bagażnika licząca od 758 do 2 506 litrów oraz duże powierzchnie przeszkleń mierzących 5,77 m2. Auto wyposażone będzie w kilka nowych rozwiązań, jak Gear Shift Indicator (GSI) - sygnalizację optymalnego momentu zmiany biegów i system przednich i tylnych czujników parkowania z automatycznym pomiarem wolnego miejsca. Do jego napędu przeznaczono silnik benzynowy 1.6 VTi o mocy 120 KM lub 1.6 THP o mocy 156 KM, zaś z jednostek wysokoprężnych będą to 1.6 HDi 110 KM i 2.0 HDi 150 i 163 KM.

Druga nowość to seryjna wersja pokazanego dwa lata temu koncepcyjnego modelu 308 RCZ. Ostatecznie auto otrzymało nazwę RCZ coupe 2+2, a jego sprzedaż rozpocznie się na początku przyszłego roku. Właściciele nowego coupe będą mieli do wyboru trzy silniki: zupełnie nowy, benzynowy 1.6 THP (200 KM), turbodoładowany 1.6 THP 156 KM lub - także nowy w ofercie, 2.0 HDi 163 KM.

Zawieszenie RCZ bazuje na platformie 2 (przód pseudo McPherson, tył belka skrętna), jednak w porównaniu np. z modelem 308 hatchback, coupe ma obniżony prześwit i środek ciężkości, jest także od niego szerszy o 30 mm i porusza się na 18 lub 19 calowych kołach.



Ukoronowaniem prac Peugeota nad ekologią będą dwa premierowe concept-cars o dodatkowym oznaczeniu HYbrid4. Pod tą nazwą kryje się hybryda jednostki wysokoprężnej HDi z napędem elektrycznym. Co ciekawe, auta z tej gamy będą wyposażone w napęd na cztery koła. Jako pierwszy w sprzedaży (w 2011 roku) pojawi się model 3008 HYbrid4, zaś kolejnym będzie RCZ HYbrid4.

SEAT



Hiszpański producent zapowiada premierę modelu Leon w wersji CUPRA R. Auto wyposażone zostało w najmocniejszy w historii SEAT-a silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 265 koni mechanicznych. Dzięki temu osiąga "setkę" w 6,1 sekundy, prędkość maksymalną 250 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 8,1 l/100 km.

Zewnętrznie CUPRA R wyróżnia emblemat "R" umieszczony na centralnym grillu oraz pokrywie bagażnika, 19 calowe obręcze kół z oponami 235/35 oraz widoczne hamulce tarczowe - 17 calowe z przodu i 16 calowe z tyłu.

Wewnątrz zamontowano fotele kubełkowe z tapicerką z alcantary, białe podświetlenie zegarów na desce rozdzielczej, skórzaną kierownicę i aluminiowe nakładki na pedały.

Na seryjne wyposażenie tego modelu składają się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednia pasażera z możliwością dezaktywacji), mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy, czujnik parkowania z tyłu, tempomat, lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna oraz automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, ABS z TCS i ESP z EBA.

Subaru

Legacy i Outback to dwie tegoroczne premiery Subaru jakie zobaczymy we Frankfurcie.



Premiera nowego Legacy zbiega się z 20 rocznicą jego debiutu na rynku. Obecnie V generacja pojawi się w wersji sedan i kombi. W obu przypadkach nowe auta zyskały zarówno na wymiarach zewnętrznych, jak i wnętrza przestrzeni pasażerskiej. Auta otrzymały mocne, jak na sportowe aspiracje, silniki: 2.0i Boxer (150 KM), 2.5i Boxer (167 KM), 2.0D Boxer (150 KM) oraz 2.5GT (265 KM).



W przypadku Outbacka na frankfurckim salonie zadebiutuje jego IV generacja. Także i w tym przypadku konstruktorzy powiększyli zewnętrzne i wewnętrzne wymiary samochodu. W Europie Outback oferowany będzie z trzema silnikami: 2.5i (167 KM), 3.6R (260 KM) oraz 2.0D Boxer (150 KM).

Konstruktorzy nowego Outbacka opracowali nową koncepcję bezpieczeństwa dla jadących nim osób. Rama nadwozia otrzymała kształt pierścieni, z których złożone zostały słupki przednich i tylnych drzwi. Rozwiązanie to zapewnia optymalną ochronę zarówno podczas zderzenia czołowego, bocznego, czy uderzenia w tył auta. Z kolei zaprojektowany na nowo system mocowania silnika powiększa strefę zgniotu przy uderzeniu w przód.

Volvo



Premierowy model C70 to połączenie coupe z cabrioletem. Jego stalowy dach podzielony jest na 3 części, a czas potrzebny do całkowitego złożenia/rozłożenia wynosi 30 sekund. Nowe Volvo napędzane jest trzema silnikami benzynowymi: T5 (230 KM), 2.4i (170 KM) i 2.4 (140 KM) i dwoma diesla: D5 (180 KM) i 2.0D (136 KM). Jak zwykle Szwedzi poświęcili dużo pracy nad zapewnieniem optymalnego bezpieczeństwa.

C70 wyposażono w pałąki antykapotażowe zakończone... szpikulcami z metalu. W momencie dachowania, z uwagi na tylne okno wykonane ze szkła, muszą one je szybko i bezpiecznie dla podróżnych rozbić. Zamontowano także dwuczęściowe kurtyny powietrzne, które w przypadku tego cabrio umieszczono w drzwiach. Z tego względu zastosowano w nich usztywnienia, dzięki czemu wytrzymują dachowanie i utrzymują nadmuchane poduszki przez dłuższy czas niż w autach ze stałym dachem.

www.jedz-bezpiecznie.pl


Czytaj także:
63. Salon Samochodowy Frankfurt 2009
· Nowy Golf Variant 07-10-2009
· Odświeżona Mazda CX-706-10-2009
· Suzuki SX4 po faceliftingu 30-09-2009
· Nowa rodzina Forda C-Max 16-09-2009
· Powrót Trabanta 15-09-2009
· Kia Venga 15-09-2009
· Motoryzacyjna jesień we Frankfurcie aktualizacja 03-09-2009

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry