AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW
UOKiK | 2020 | Citroen Jumpy IV i Spacetourer, Ford EcoSport, Focus, Puma i Transit Connect, Honda Accord, Civic, CR-V, Integra, Legend, Logo i Shuttle, Lexus IS, GS, LC, LS, NX, RC i RX, Opel Vivaro C i Zafira Life, Peugeot 208, Expert 4 i Traveller, Renault Captur, Clio, Trafic, ZOE, Subaru XV/Crosstrek, Forester i Impreza, Toyota Land Cruiser i Proace, Volvo S60, V60, V60 CC, S90, S90 L, V90, V90 CC, XC40, XC60 i XC90
Usterki w 45 modelach samochodów sprzedanych w Polsce
31-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Citroen, archiwum, Honda, Opel, Peugeot, Toyota
W drugiej połowie marca producenci samochodów wysłali do polskich kierowców blisko 20 tysięcy wezwań do ASO. W tej puli największą akcję serwisową prowadzi Volvo.
Citroen ogłosił kolejną akcję serwisową dla modeli Jumpy IV i Spacetourer. Tym razem z powodu błędnego ułożenia elastycznych przewodów układu hamulcowego tylnej osi. Na polskim rynku może to dotyczyć 440 egzemplarzy samochodów. Naprawa polegać będzie na kontroli i założeniu nowej spinki mocującej.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 458 46 85.
Ford miał dwa powody do wystawienia wezwań do ASO. Pierwszy dotyczy modeli EcoSport, Focus i Transit Connect wyprodukowanych w fabrykach w Krajowie (Craiova), Saarlouis i Valencii w okresie 14-28 stycznia 2020 roku. Istnieje ryzyko montażu w nich wadliwego serwo hamulcowego, co może skutkować słabszych działaniem całego układu. Akcja dotyczy 297 samochodów sprzedanych w Polsce.
Drugie wezwania otrzymują właściciele 459 egzemplarzy nowej Pumy, które opuściły taśmy fabryki w Krajowie w okresie 6 listopada 2019 - 29 stycznia 2020 roku. Przyczyną jest wadliwy sposób mocowania poduszki powietrznej w kole kierownicy. Podczas odpalenia może dojść do jej rozdzielenia i wpadnięcia do kabiny pasażerskiej.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 608 67 80.
Honda wykryła wadę w swoich starych modelach, wyprodukowanych pod koniec XX wieku Japonii, USA i Wielkiej Brytanii. Są to: Accord (1998-2000), Civic (1996-2000), CR-V (1997-2000), Integra (2000), Legend (1998-2000), Logo (1999) i Shuttle (1998-2000). Wykryto w nich nieszczelność obudowy napełniacza poduszki powietrznej kierowcy, co wraz z nagromadzoną wilgocią, może przyczynić się do nieprawidłowego ciśnienia w trakcie odpalenia. Przy niskim zostanie niedostatecznie napełniona, a tym samym nie zapewni dostatecznej ochrony. Z kolei przy wysokim może dojść do rozerwania materiału i przedostania się do wnętrza metalowych elementów mocowania.
Honda oszacowała, że problem ten może dotyczyć 603 egzemplarzy sprzedanych w Polsce.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 801 811 711.
Opel wysłał wezwanie do ASO właścicielom Vivaro C i Zafiry Life (rocznik 2020). W 48 egzemplarzach tych modeli istnieje ryzyko niedostatecznego dokręcenia śrub i/lub nakrętek mocujących tylną oś. Ma to przełożenie na utratę stabilności prowadzenia.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 583 00 92.
Dwa powody do akcji serwisowej ma Peugeot. W modelu 208 (Car of the Year 2020) istnieje ryzyko niedostatecznego dokręcenia dolnego mocowania amortyzatorów na tylnej osi. W efekcie może dojść do rozłączenia elementów i wypadku. Naprawa, 395 samochodów, polegać będzie na prawidłowym dokręceniu tego mocowania.
Natomiast w modelach Expert 4 i Traveller wykryto ten sam problem z mocowaniem elastycznych przewodów hamulców tylnej osi, co w bliźniaczych modelach Citroena. W tym przypadku akcją serwisową objęto 580 samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 458 46 73.
Również dwa wezwania do ASO rozsyła Renault. Pierwsze dotyczy nowych wersji Captura, Clio i ZOE, wyprodukowanych pomiędzy kwietniem i październikiem 2019 roku. Wykryto w nich ryzyko uszkodzenia sterowania wspomaganiem układu kierowniczego. Problem ten może dotyczyć 32 sztuk samochodów sprzedanych na polskim rynku.
Drugie otrzymują właściciele III generacji Trafika wyprodukowanego w okresie 28 marca - 6 czerwca 2019 roku we francuskiej fabryce w Sandouville. W 44 egzemplarzach sprzedanych w Polsce może wystąpić usterka mechanizmu hamulca postojowego. W ramach naprawy zostanie przeprowadzona kontrola działania i ewentualna wymiana zacisków hamulcowych na tylnej osi.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 800 900 803.
W trzech modelach Subaru - Impreza (2017-2019), XV/Crosstrek (2018-2019) i Forester 2.0 (2019-2020) - z powodu błędnego oprogramowania modułu sterującego jednostką napędową istnieje ryzyko dalszego zasilania cewki zapłonowej po wyłączeniu silnika. Konsekwencją może być przegrzanie, zwarcie, porażenie prądem i pożar. Łączenie polski oddział Subaru wystawił 1092 wezwań do ASO. Naprawa obejmie przeprogramowanie sterownika.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 12 687 43 00.
Także dwa wezwania wystawiła Toyota. Wada wykryta w modelu Land Cruiser dotyczy także Lexusa: IS, GS, LC, LS, NX, RC i RX, wyprodukowanych w Japonii w okresie 3 września 2013 - 6 maja 2019 roku. Wykryto w nich problemy z działaniem pompy paliwa niskiego ciśnienia. Może to przyczynić się do trudności z uruchomieniem silnika, jego nierównej pracy lub zgaśnięcie podczas jazdy. Akcją serwisową objęto 2512 samochodów sprzedanych w Polsce. Naprawa polegać będzie na wymianie wadliwej pompy.
Natomiast w modelu Proace istnieje podejrzenie wadliwego dokręcenia elementów tylnej osi. Stwarza to ryzyko wycieku płynu hamulcowego, a tym samym obniżenia sprawności działania całego układu. Ten sam problem stwierdzono w odpowiednikach tego modelu w gamie Citroena i Peugeota.
Toyota wysłała wezwania do ASO właścicielom 14 egzemplarzy Proace wyprodukowanych pomiędzy 23 sierpnia i 19 września 2019 roku. Naprawa obejmie kontrolę dokręcenia i ewentualną wymianę nakrętek.Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 449 05 00.
W modelach Volvo z roku modelowego 2019-20: S60, V60, V60 CC, S90, S90 L, V90, V90 CC, XC40, XC60 oraz XC90 stwierdzono błędy w oprogramowaniu autonomicznego systemu hamowania awaryjnego (AEB). W efekcie układ może nie zareagować na przeszkodę, co doprowadzi do wypadku. Akcją serwisową objęto 13 400 egzemplarzy tych modeli sprzedanych w polskich salonach. Naprawa polegać będzie na aktualizacji oprogramowania.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 566 28 00.