TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Citroen C4 Cactus facelifting

Dziecko w Citroenie C4 Cactus - foteliki i wózki

19-12-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Umieszczona nietypowo w dachu Citroena C4 Cactus przednia poduszka powietrzna pasażera nie zmienia obowiązku jej dezaktywacji przed montażem fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. Głęboki bagażnik zmieścił jednocześnie dwa wózki, których używamy do testów.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Citroena C4 Cactus facelifting:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, miejsce pasażera, tyłem do kierunku jazdy, pas bezpieczeństwa

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jego mocowanie możliwe jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa, który nie ma regulacji wysokości. Dla odmiany ma ją - ale tylko w wersji wyposażenia Shine - fotel pasażera. Podczas montażu na tym miejscu fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy uwag.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego obniżenia siedzenia pasażera, ustawienia oparcia w pionie i odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby dorosłej zajmującej miejsce z tyłu może zabraknąć miejsca na wysokości kolan.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, nosidełka, baza Isofix, noga stabilizująca, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na skrajnych miejscach kanapy Citroena C4 Cactus zamontowano pary mocowań dla fotelików typu Isofix. Zostały one schowane w naciętych kieszeniach tapicerki - pomimo to wsunięcie szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą było bardzo łatwe. Druga para drzwi otwiera się wystarczająco szeroko, aby swobodnie włożyć fotelik do środka.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - miejsce na nogi, pasażer, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia całości do kokpitu. W tej sytuacji, dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu dolnej części z otwartym schowkiem, osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, i-Size, baza Isofix, noga stabilizująca, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na wykorzystywanej przez nas bazie 2WayFix można również ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Zalecamy maksymalnie najdłuższe korzystanie z przewożenia dziecka w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy regulować w pełnym zakresie pochylenie skorupy fotelika. Dostęp do fotelika i wszystkie czynności związane z wsadzaniem i zapinaniem dziecka ułatwiają szeroko otwierane drzwi oraz wysokie nadwozie Citroena C4 Cactus.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, i-Size, baza Isofix, noga stabilizująca, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl można zamontować także przodem do kierunku jazdy - wcześniej z kanapy wyjęliśmy zagłówek. Przy tym ustawieniu również bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy.

Wszystkie wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi, jak i kanapa Citroena C4 Cactus, zostały przystosowane do standardu i-Size.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba zapięcia klamry, top-tether, fotelik dziecięcy, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) fotelika typu Isofix umieszczono w plecach oparć kanapy. Najłatwiejszy do nich dostęp jest od strony kabiny pasażerskiej. Umożliwiają to składane - w proporcji 2/3-1/3 - oparcia (teraz to standard w każdej wersji wyposażenia).

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, grupa 1, Isofix, top-tether, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Fotelik Britax-Romer TriFix posiada grubsze szyny Isofix. Pomimo to bez przeszkód wsunęliśmy je w nacięcia tapicerki kanapy, w których schowano uchwyty do jego mocowania. W tym przypadku można wyjąć zagłówek z kanapy lub go maksymalnie podnieść (dwustopniowa regulacja wysokości, mierzonej od siedziska do górnej krawędzi, w zakresie 67-82 cm). Długość siedziska kanapy to 46 cm, wysokość oparcia (bez zagłówków) to 58 cm.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próba montażu fotelika, grupa 2-3, Isofix, kanapa, zagłówek, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Jego podstawa nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko. W maksymalnym wysunięciu zagłówka fotelika przeszkadzała linia dachu nad słupkiem C. Według naszych pomiarów wysokość od siedziska kanapy do podsufitki ma 88 cm.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, prawie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

W zmodernizowanym Citroenie C4 Cactus, tak jak w większości testowanych przez nas modeli, stanowczo odradzamy ten sposób przewożenia dziecka. Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 124 cm, po zamontowaniu dwóch naszych fotelików po środku pozostało 33 cm wolnego miejsca. Wciśnięcie tu dziecka jest karkołomnym pomysłem, jednak podstawowe zagrożenie stanowi wysokość umieszczonego pasa bezpieczeństwa. Po zapięciu nie zapewni on sylwetce dziecka prawidłowego ułożenia na odcinku barkowym.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próby z wózkami dziecięcymi

Wózki dziecięce użyte w teście Citroena C4 Cactus facelifting:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próby z schowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, podwozie, gondola

Bagażnik Citroena C4 Cactus ma regularny kształt i 358 litrów pojemności. Zmierzona przez nas długość na osi podłogi ma 80 cm, przy nadkolach 73 cm, zaś szerokość 103 cm. Na tej przestrzeni bez problemów zmieściliśmy nasz testowy wózek X-lander z kompletnym w koła podwoziem.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próby z schowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, zabezpieczenie bagażu, linki

W podłodze każdej wersji Cactusa znajdują się cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Bagażnik jest głęboki, zmierzona przez nas wysokość od podłogi do progu ładunkowego wynosi 27 cm. Znajdują się przy nim nieosłonnięte fragmenty karoserii (w kolorze nadwozia), które można łatwo porysować. Na osi długości podłogi bagażnika zmieściła się kompletna spacerówka Quinny Zapp Xtra2.

Testy - Citroen C4 Cactus facelifting - próby z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Wysokość od podłogi do ruchomej półki wynosi 54 cm, w bagażniku C4 Cactus bez problemu schowaliśmy jednocześnie nasze wózki dziecięce. Klapa otwiera się na wysokość 199 cm.