TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Fiat 500 II Hybrid
Dziecko w Fiacie 500 - foteliki i wózki
08-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Niewielka przestrzeń kabiny pasażerskiej ma znaczenie przy dostosowaniu kanapy do standardu i-Size. Z góry było wiadomo, że w bagażniku Fiata 500 nie zmieścimy obu wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Fiata 500:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Fiacie 500 zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas naszej próby z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych uwag.
Ustawienie na przednim fotelu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tym układzie praktycznie nie ma już miejsca dla osoby dorosłej na kanapie.
Na kanapie Fiata 500 mamy dwa rozwiązania do mocowania fotelików dziecięcych. Za kierowcą to Isofix, za pasażerem Isofix/i-Size. To ważne, bo drugi standard gwarantuje kompatybilność wyposażenia samochodu z określonymi typami fotelików. Stąd też na rozstawienie nogi stabilizującej naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix za fotelem kierowcy Fiata 500 fizycznie nie ma miejsca.
Prowadnice na miejscach Isofix/i-Size ułatwiają wsunięcie szyn bazy/fotelika. Szeroko otwierane drzwi i składane oparcie fotela kierowcy pomagają we wstawieniu fotelika dziecięcego na kanapę.
Tu dużym plusem jest możliwość zapięcia go na bazie. W przypadku mocowania na pas bezpieczeństwa będzie to wymagało większej gimnastyki.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła zajmująca to miejsce nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Isofix można też ustawić fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku nie jest to nosidełko i pozostaje on w samochodzie. I tu zaczynają się trudności, bowiem trzeba wejść z małym dzieckiem do samochodu i włożyć go do fotelika. To samo przy wychodzeniu. Ale nie jest to wada Fiata 500, a specyfika trzydrzwiowego auta.
Gdy dziecko podrośnie ten sam fotelik można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji włożenie małego dziecka do fotelika jest o wiele łatwiejsze.
Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono na dole pleców oparć kanapy. Najłatwiejszy do nich dostęp jest od strony bagażnika.
Prowadnice na uchwytach Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja dobrze przylegała do kanapy zarówno po lewej i prawej strony.
W tym przypadku bez znaczenia jest standard i-Size, dziecko ma dostatecznie dużo miejsca na swoje nogi. Jeśli jednak wybierzemy fotelik z tej grupy z nogą stabilizującą wówczas zamontujemy go tylko za pasażerem.
Po zamontowaniu Britax-Romer TriFix bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji. Nie było przy tym potrzeby wyjmowania zagłówka kanapy.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem to 95 stopni.
Podstawa największego z naszych fotelików - Recaro Monza Nova 2 Seatfix - idealnie pasowała w wyprofilowania dwuosobowej kanapy Fiata 500. Wcześniej wyjęliśmy z niej zagłówek.
Fotelik z tej grupy bez problemu można zamontować po lewej lub po prawej stronie kanapy. Na nogi - tu większego już dziecka - pozostaje wystarczająco dużo przestrzeni.
Problemem był jednak brak miejsca na maksymalne ustawienie zagłówka fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki to 85 cm.
Kanapa ma 122 cm szerokości, siedzisko 42 cm długości, zaś oparcie w zależności od ustawienia zagłówka od 66 do 80 cm wysokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Fiata 500:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Fiata 500 (napęd hybrydowy nie ma tu znaczenia) wynosi 185 litrów. Jego wymiary to 101 cm szerokości i 55 długości oraz 18 cm głębokości. Z kolei od podłogi do ruchomej półki są 54 cm.
Na tej przestrzeni trochę się natrudziliśmy z ustawieniem wszystkich elementów testowego wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-pram. Przy wkładaniu elementów trzeba uważać, aby nie porysować metalowych pleców oparć kanapy.
Schowanie naszej spacerówki Quinny Zapp Xtra 2 nie stanowiło wyzwania. Nie ma mowy o jednoczesnym zapakowaniu obu wózków dziecięcych.
Szkoda, że Fiat zapomniał o zamontowaniu oczek do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Zmierzona przez nas wysokość do górnej krawędzi zderzaka to 63 cm, do progu ładunkowego 70 cm. Klapa unosi się na 200 cm. Rączka do jej zamykania jest na wysokości 183 cm.
TESTY | Fiat 500 II Hybrid
Pierwsze wrażenia
Kultowy maluch ze elektrodoładowaniem
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Fiacie 500
Plusy i minusy
Bezpieczeństwo i ekologia