TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Fiat 500 II Hybrid
Dziecko w Fiacie 500 - wyposażenie samochodu
07-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fiat 500 wyróżnia się sposobem dezaktywacji airbagu czy dwóch rozwiązań Isofix. Z naszej stałej listy elementów wyposażenia - oczywiście po uwzględnieniu konstrukcji drzwiowego nadwozia - zabrakło uchwytów do mocowania siatki lub linek w bagażniku.
W modelu 500 mechaniczny przełącznik statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera zastąpiono cyfrowym. Dostęp do tej funkcji jest tylko poprzez menu komputera pokładowego. To typowe dla ostatnich modeli Fiata rozwiązanie.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na środku kokpitu. Tu mamy tylko jedną diodę - przy aktywnej kierowca nie otrzymuje żadnej sygnalizacji.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się (na cały czas pracy silnik) stosowny piktogram.
Ostrzeżenie przed montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej składa się z uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix - umieszczono w plecach oparć kanapy.
Na kanapie (Fiat 500 homologowany jest dla 4 osób) znajdują się dwa typy uchwytów do mocowania fotelików dziecięcych. Za kierowcą mamy standard Isofix, za pasażerem nowy Isofix/i-Size.
W praktyce są identyczne, ale różnią się typami fotelików, jakie na nich zamontujemy.
Standard i-Size zapewnia pełną kompatybilność fotelika i kanapy. Ale z uwagi na małą przestrzeń samochodu, za kierowcą zabraknie miejsca na rozstawienie nogi stabilizującej np. bazy Maxi-Cosi 2WayFix i-Size.
Tapicerka hybrydowego Fiata 500 w wersji Launch Edition to połączenie tkaniny ze sztuczną skórą. Pokryto nią także plecy foteli, co ułatwia usuwanie śladów pozostawionych przez buty dzieci podróżujących w fotelikach na kanapie.
Kieszeń znajdziemy tylko za fotelem pasażera.
Przyciemniane z tyłu szyby niedostępne są w bazowej wersji Pop, zaś w topowej Rockstar to standard. W pozostałych, a więc i naszej Launch Ediotion, wymagają dopłaty 550 złotych.
Elektrycznie otwierany szyberdach z roletą przeciwsłoneczną to także opcja (niedostępna w Pop) za 3200 złotych. I tak został wybrany do testowanego auta. Co ciekawe, w standardzie (Star, Rockstar i Launch Ediotion) fabrycznie montowany jest panoramiczny dach.
Na środkowym tunelu, tuż przy dźwigni zmiany biegów, znajduje gniazdko 12V. Obok umieszczono dwa porty USB. Do podłączenia zasilania urządzeń elektronicznych, z których mogą korzystać dzieci podróżujące na kanapie, potrzebny jest dłuższy przewód.
Port USB służy też do podłączenia smartfona do Android Auto lub Apple CarPlay. Oba systemy zadziałają jednak tylko w modelach Fiata 500 wyposażonych w 7-calowy wyświetlacz dotykowy. Ten jeszcze do niedawna był opcją (1500 zł). Od lipca to standard, dopłata pozostaje jedynie w bazowym Pop.
TESTY | Fiat 500 II Hybrid
Pierwsze wrażenia
Kultowy maluch ze elektrodoładowaniem
Foteliki i wózki
Dziecko w Fiacie 500
Plusy i minusy
Bezpieczeństwo i ekologia