TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Focus IV kombi Active
Dziecko w Fordzie Focus kombi - foteliki i wózki
11-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wyższe zawieszenie Focusa Active poprawia komfort wykonywania czynności związanych z dziećmi podróżującymi w fotelikach. Pojemność bagażnika kombi nie może być zaskoczeniem, ale jest w nim praktyczne rozwiązanie zwiększające wysokość.
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Focus IV kombi Active:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Fordzie Focusie można go zamontować tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Ma on regulowaną wysokość mocowania.
Podczas naszych prób z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy żadnych problemów. Siedzisko miejsca pasażera ma wymiary 52x52cm, długość samochodowego pasa bezpieczeństwa wystarczającą długość, a zamke do jego wpięcia ustawiony na odpowiedniej wysokości.
Opcją w Focusie Active są podgrzewane fotele - dopłata 900 złotych lub Pakiet Winter za 1750 złotych.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu, obniżenia (według naszych pomiarów wysokość od podłogi do górnej krawędzi siedziska mierzy 22 cm) i ustawienia oparcia w pionie.
Pomimo to osoba dorosła siedząca na kanapie nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan. Zmierzona przez nas odległość od kanapy do pleców oparcia fotela wynosi 18,5 cm.
Używany przez nas fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować również na bazie Isofix 2WayFix. Wpięcie jej szyn do mocowań na kanapie jest bardzo łatwe. W wykonaniu tej czynności pomagają plastikowe nakładki umieszczone na siedzisku.
Baza wyposażona jest w regulowaną na długość nogę stabilizującą. Wysokość od podłogi do górnej krawędzi kanapy mierzy 33 cm.
Wkładanie i wyjmowanie fotelika ułatwia szeroko otwierana druga para drzwi, dodatkowym atutem jest wyższe o 3 cm nadwozie Active. Podczas prób z jego montażem nie odnotowaliśmy żadnych problemów. Wcześniej wysunęliśmy zagłówek kanapy na maksymalną wysokość (84 cm).
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na bazie 2WayFix można ustawić również fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku nie jest to wyjmowane za każdym razem nosidełko. Przy pozycji tyłem do kierunku jazdy (zalecamy korzystanie z niej maksymalnie najdłużej) także szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.
Bez problemu regulowaliśmy kąt pochylenia fotelika w pełnym zakresie.
Fotelik 2WayPearl na bazie Isofix można obrócić do pozycji przodem do kierunku jazdy. Również i przy tym ustawieniu bez przeszkód regulowaliśmy jego kąt pochylenia w pełnym zakresie.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa nowego Forda Focusa spełniają standard i-Size.
Top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono w plecach kanapy. Z uwagi na długość bagażnika najłatwiej wpiąć klamrę od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja składania oparć kanapy (standard, dzielona w proporcji 60:40).
Nakładki na mocowania Isofix ułatwiają także wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja dobrze przylega do siedziska i oparcia kanapy. Bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.
Na początku wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Dzięki temu plecy fotelika przylegają całą powierzchnią do jej oparcia.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika.
Zmierzona przez nas odległość od siedziska do podsufitki to 100 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Nowy Ford Focus (także hatchback) jest tu wyjątkiem, ale ze względu na bezpieczeństwo dziecka odradzamy to rozwiązanie. Szerokość kanapy to 128 cm, po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych fotelików Isofix, pozostały 37 cm.
Środkowy pas bezpieczeństwa mocowany jest do oparcia kanapy. Zagłówek na tym miejscu ma dwie regulacje wysokości - 67 lub 72 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Forda Focus IV kombi Active:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Forda Focusa kombi Active ma podwójną podłogę, górny poziom składa się z dwóch segmentów. Jednak konstrukcja nie pozwala na obniżenie całości. Jedynym rozwiązaniem jest wyjęcie górnej półki i pozostawienie w garażu.
Ale jest i praktyczne rozwiązanie, dzięki dzieleniu na dwa podłogę można złożyć uzyskując wgłębienie o szerokości 99 cm i długości 56 cm. Wysokość od niższego poziomu do zwijanej rolety wyniesie 50 cm. Przy górnym ustawieniu to 42 cm.
W testach z wózkami pozostawiliśmy przy górnym położeniu podłogi. Bez problemu zmieściliśmy pod roletą nałożone na siebie części wózka X-lander.
Pojemność bagażnika Focusa kombi - z kołem dojadowym - wynosi 575 litrów. Zmierzona długość podłogi bagażnika Focusa kombi na osi to 100 cm. Szerokość jest nieregularna - przy progu ma 114 cm, przy kanapie 105 cm. Po bokach znajdują się dwie wnęki o głębokości 12 cm.
Bez problemu zmieścił się w nim - zarówno wzdłuż, jaki wszerz - wózek spacerowy Quinny. Fabrycznie montowane w bagażniku zaczepy pozwalają na zabezpieczenie przewożonych przedmiotów siatką lub linkami.
W bagażniku Focusa kombi bez problemu zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce. Ich ułożenie ułatwiają regularne kształty nadkoli. Całość przed porysowaniem zabezpiecza materiałowa wykładzina.
Górna krawędź tylnego zderzaka Focusa kombi Active znajduje się na wysokości 60 cm. Próg otworu bagażnika z płaską podłogą jest o 7 cm wyżej.
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 205 cm. W naszym przypadku dodano system elektrycznego i bezdotykowego sterowania (dopłata 2800 zł w pakiecie Business lub osobno 3300 zł). Do manualnego zamykania klapy służą dwa uchwyty umieszczone na wysokości 192 cm.
W testowanym egzemplarzu samochodu mieliśmy dodatkową wykładzinę w bagażniku z logo Focus. To bardzo praktyczna rzecz - z jednej strony jest materiał, z drugiej guma. Całość pokrywa podłogę nawet przy złożonych siedzeniach (długość 200 cm). Ma też dodatkowy fartuch, którym można ochronić zderzak. Wykładzina ta kosztuje 250 złotych.
TESTY | Ford Focus IV kombi Active
Pierwsze wrażenia
Active - mała dopłata za więcej korzyści z Focusa kombi
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Fordzie Focus IV kombi Active
Plusy i minusy
Praktyczny w użytkowaniu, kosztowny w eksploatacji