TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Opel Combo Life E standard 2018
Dziecko w Oplu Combo Life E - foteliki i wózki
28-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Drugi rząd siedzeń Opla Combo Life z łatwością pomieści stojące obok siebie trzy foteliki dziecięce. Kolejnym jego atutem jest przestronna - także na wysokość - przestrzeń bagażowa.
Foteliki dziecięce użyte w teście Opla Combo Life E:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
ęcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Oplu Combo Life jego montaż możliwy jest tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa. Nie ma on regulowanej wysokości, przednie fotele posiadają wyprofilowania. Podczas prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie było żadnych problemów.Według naszych pomiarów siedzisko fotela ma 50 cm szerokości i 47 długości.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu i ustawienia oparcia w pionie (na wyposażeniu Opla Combo zabrakło regulacji wysokości fotela). Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich nóg.
W podłodze przed skrajnymi fotelami w drugim rzędzie znajdują się schowki. Są to elementy Pakietu Wnętrza Enjoy (2700 zł) lub Pakietu Wnętrze Elite (1100 zł). Ich wybór ma znaczenie jeśli decydujemy się na model fotelika dziecięcego z nogą stabilizującą. Jej oparcie o podłogę powinno być solidne, czego nie zapewnia pusta przestrzeń pod pokrywą schowka.
W przypadku używanej przez nas bazy Maxi-Cosi 2WayFix stopa opiera się o krawędź schowka. Z tego względu nie powinniśmy już montować na niej fotelików, jednak nasze próby przeprowadzimy do końca.
Wybierając więc model bazy czy fotelika z nogą stabilizującą powinniśmy wcześniej przymierzyć ją do samochodu i ocenić położenie i miejsce oparcia stopy.
Każdy z trzech foteli w II rzędzie posiada mocowania Isofix. Schowano je w nacięciach tapicerki co utrudnia wsuwanie szyn fotelika. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix jedyne zastrzeżenie mamy do wspomnianego powyżej oparcia nogi stabilizującej na schowku podłogi.
Wkładanie i wyjmowanie fotelika z siedzącym w środku dzieckiem zdecydowanie ułatwiają przesuwane drzwi, szeroki otwór drzwiowy oraz wysokie nadwozie kombivana.
W oparciu fotela samochodowego zostaliśmy, ustawiony na maksymalną wysokość, zagłówek. Ma on tylko jedną regulację, albo 63 albo 83 cm.
Ustawienie w II rzędzie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia miejsca pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
W podłodze przed środkowym fotelem w II rzędzie nie ma schowka, jednak podłoga w tym miejscu nie jest płaska. Nie zapewnia to idealnego oparcia nogi stabilizującej bazy lub fotelika dziecięcego.
Montując bazę na środkowym fotelu trzeba się liczyć z większym wysiłkiem podczas wkładania i wyjmowania nosidełka z samochodu. Ponadto trzeba uważać, aby nie opierało się o plecy przednich foteli.
Na skrajnych miejscach bez trudu usiądą dwie dorosłe osoby.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można także ustawić fotelik 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy (której stosowanie zalecamy maksymalnie najdłużej) dużym ułatwieniem przy wszystkich wykonywanych przy dziecku czynnościach są szeroko otwierane drzwi.
Po zmianie pozycji fotelika na przodem do kierunku jazdy bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie ustawień. Wcześniej należy zdemontować zagłówek z fotela samochodowego. Wysokość oparcia fotela samochodowego mierzy 57 cm.
Ustawienie fotelika 2WayPearl na środkowym miejscu wymaga jeszcze większego wysiłku. Z założenia jest on zamontowany na stałe w samochodzie, dlatego trzeba najpierw wsiąść z małym dzieckiem do samochodu, a następnie posadzić go w foteliku. Podczas pochylania skorupy należy pamiętać, aby nie jej krawędź nie opierała się na plecach przednich foteli.
Po zmianie ustawień fotelika na przodem do kierunku jazdy bez przeszkód regulowaliśmy kąt pochylenia skorupy w pełnym zekresie ustawień.
W plecach wszystkich trzech foteli w II rzędzie znajdują się dodatkowe punkty top-tether. Najwygodniejszy dostęp do nich jest od strony kapiny pasażerskiej.
Przed montażem fotelika Britax-Romer Trifix, który wyposażony jest w grubsze szyny Isofix, musieliśmy nałożyć na miejsca mocowań plastikowe prowadnice. Dzięki nim bez problemu zamontowaliśmy fotelik. Przy tym modelu nie wyjmowaliśmy zagłówka z fotela samochodowego. Bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie ustawień.
Każde oparcie foteli w II rzędzie można niezależnie złożyć. Ułatwia to zaczepienie klamry top-tether także na środkowym miejscu.
Również na środkowym fotelu musieliśmy użyć plastikowych prowadnic na miejscach mocowań Isofix. Nasze pozostałe oceny są identyczne jak podczas montażu tego fotelika na skrajnych miejscach.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakryła zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Plecy fotelika idealnie pasują do profilowanych oparć foteli samochodowych. Wcześniej wyjęliśmy z niego zagłówek.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska do podsufitki wynosi 100 cm.
Również na środkowym fotelu nie mieliśmy żadnych problemów z montażem fotelika Recaro. Niemniej w tym miejscu pas bezpieczeństwa umieszczony jest w podsufitce. Trzeba go najpierw przeprowadzić przez prowadnicę fotelika i wpiąć do zamka drugi punkt mocowania.
Finalnie - na trzech niezależnych fotelach w II rzędzie zmieściliśmy jednocześnie trzy foteliki dziecięce.
Skąd ten układ na zdjęciu? Na środku zamontowaliśmy fotelik dla najstarszego dziecka, które bez problemu powinno już samodzielnie zapiąć pas bezpieczeństwa. Praktyczniej więc będzie, jeśli pierwsze wsiądzie do samochodu. Za kierowcą fotelik dla dziecka w wieku pomiędzy 9 miesiącem a 4 rokiem życia (w przybliżeniu). Tutaj osoba dorosła musi zapiąć je szelkami. Poza tym odsuwając przedni fotel do przyjęcia optymalnej dla siebie pozycji za kierownicą, nie potrzeba zbyt dużo miejsca na nogi młodego pasażera. Inaczej jest z nosidełkiem (i innym fotelikiem montowanym tyłem do kierunku jazdy). Jego krawędź nie powinna opierać się o przedni fotel, który optymalnie powinien być dosunięty do kokpitu.
Wózki dziecięce użyte w teście Opla Combo Life E:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Nowy Opel Combo w nadwoziu o standardowej długości (4403 mm) dysponuje bagażnikiem o pojemności 597 litrów. Według naszych pomiarów na on 92 cm długości i 119 cm szerokości). Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy obie części wózkach dziecięcego X-lander.
Wysokie nadwozie kombivana można również wykorzystać do postawienia w bagażniku kompletnego wózka. Wysokość od podłogi do schowka (standard w wersji wyposażenia Elite) umieszczonego w podsufitce wynosi 102 cm.
Za pierwszym i drugim rzędem siedzeń znajdują się dodatkowe uchwyty do zamontowana siatki oddzielającej przestrzeń bagażnika od kabiny pasażerskiej.
W wersjach Enjoy i Elite montowana jest ruchoma półka zasłaniająca wnętrze bagażnika. Wysokość od podłogi do jej górnego położenia wynosi 60 cm. Zmieściliśmy pod nią składaną spacerówkę Quinny. Wysokość do niższego położenia wynosi 28 cm.
Boki i wewnętrzną stronę klapy bagażnika wyłożono plastikowymi panelami, które można łatwo porysować.
W bagażniku Opla Combo Life bez problemów zmieszczą się nawet trzy wózki dziecięce. Do ich zabezpieczenia można użyć linek, w standardzie montowane są cztery oczka do ich przypięcia. W gamie akcesoriów oferowana jest siatka w cenie 171 złotych.
Wysokość progu załadunkowego wynosi 52 cm, a do krawędzi otwartej klapy bagażnika 197 cm. Do jej uniesienia potrzebne jest około 130 cm wolnej przestrzeni za samochodem.