TESTY
Plusy i minusy | Opel Combo Life E standard 2018
Rodzinny i praktyczny kombivan
30-05-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Od samego początku testu chwalimy Opla Combo Life za rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci. W podsumowaniu pozostawiamy tylko jedno z nich, pozostałe docenią wszyscy użytkownicy.
Plusy
Miejsce na trzy foteliki dziecięce typu Isofix,
to rzadkość. Jeśli już znajdujemy taki model samochodu, to z reguły ten trzeci jest na prawym fotelu pasażera. A na kanapie, gdy zamontujemy kolejne dwa nie ma już miejsca dla dorosłej osoby. Praktyczną alternatywą dla osób z trójką małych dzieci są więc minivany, albo właśnie kombivany. W nowym Oplu Combo Life II rząd siedzeń mogą tworzyć trzy niezależne, pełnowymiarowe fotele. Każdy z nich standardowo wyposażony jest w parę mocowań Isofix i odpowiadający im dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether).
Zamykane schowki,
są nie tylko praktycznym, ale też bezpiecznym rozwiązaniem dla osób podróżujących samochodem. Dzięki nim unikamy przewożenia luzem przedmiotów, które nawet podczas niewielkiej kolizji mogą stanowić poważne zagrożenie. W testowanym Oplu Combo Life znaleźliśmy ich mnóstwo - w kokpicie trzy, pod nogami osób na skrajnych miejscach w II rzędzie foteli dwa, nad przestrzenią bagażową jeden obszerny i przede wszystkim ten tworzący środkowy tunel. Jego pojemność jest zaskakująca - bez problemu schowaliśmy nawet dwie butelki po 1,5 litra. Do tego półeczka na drobiazgi. Pod fotelem kierowcy znajduje się jeszcze średniej wielkości szuflada.
Dostęp do bagażnika,
zapewniają jednoczęściowe drzwi unoszone do góry. Są ciężkie, do tego potrzebują około 1,5 metra wolnej przestrzeni za samochodem. W topowej wersji wyposażenia Elite zastosowano praktyczne rozwiązanie. Niezależnie od drzwi można otworzyć tylko okno (służy do tego jeden z trzech przycisków schowanych w listwie nad tablicą rejestracyjną. Następnie możemy złożyć jedną część półki zasłaniającej wnętrze i mamy łatwy dostęp bagażnika. Otwór otwartej szyby ma około 110 cm szerokości i 43 cm wysokości.
Minusy
Mocowania Isofix,
umieszczono w nacięciach oparcia foteli w II rzędzie siedzeń. Z niezrozumiałych dla nas względów nie zostały, jak w większości współczesnych samochodach, żeby pozostać w grupie PSA np. Peugeota 308, obudowane plastikowymi nakładkami. Ich obecność zdecydowanie ułatwia poprawny i szybki montaż szyn fotelika dziecięcego. Tu trzeba zrobić to delikatnie (aby nie porwać tapicerki), celując niemal na oślep. O ile udaje się to przy wąskich szynach, np. bazy Maxi-Cosi 2WayPearl czy fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix, to przy grubszych jak w Britax-Romer TriFix jest to bardzo utrudnione. Sprawdzonym rozwiązaniem jest nałożenie plastikowych nakładek, które większość producentów dołącza do swoich fotelików. Tak też zrobiliśmy, ale jednocześnie nie mogliśmy sobie przypomnieć kiedy ostatnio mieliśmy taką sytuację w testowanym samochodzie.
Brak regulacji wysokości,
przedniego fotela pasażera i pasów bezpieczeństwa utrudnia zajęcie optymalnej pozycji. Ponadto decydując się na postawienie na tym miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy warto maksymalnie opuścić całość. I to tyle, albo aż tyle.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
czyli stały element w podsumowaniu naszych testów. W nowym Oplu Combo umieszczono go w prawym boku kokpitu, do zmiany statusu potrzeby jest kluczyk, ten sam którego używa się do stacyjki silnika. W testowanej wersji wyposażenia Elite otrzymaliśmy system bezkluczykowego dostępu (dopłata 1500 złotych). W jego module znajduje się wyjmowany kluczyk przeznaczony właśnie do tej czynności.
OK - ale do gniazdka wyłącznika włożyliśmy zwyczajny płaski kluczyk i dowolnie mogliśmy zmieniać status poduszki powietrznej. W praktyce może więc dokonać tego każda osoba - w naszym przykładzie było to dziecko - bez wiedzy kierowcy. Dlatego wciąż podkreślamy, aby po uruchomieniu silnika zawsze zwracać uwagę na diodę poduszki powietrznej pasażera. Odłączona niechcący nie będzie chroniła osoby podróżującej z przodu. Włączona w sytuacji, gdy na przednim miejscu postawimy fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy będzie stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo.
Dane z komputera pokładowego Opla Combo Life E Standard (1.5 EcoBlue 131 KM):
dystans przejechany podczas testu: 506 km, średnia prędkość: 33 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km.