TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Octavia IV kombi
Dziecko w Skodzie Octavii - foteliki i wózki
29-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Z uwagi na niewyjmowalny zagłówek fotela pasażera zrezygnowaliśmy z próby montażu fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Bagażnik Skody Octavii kombi to klasa sama w sobie, w testowanym egzemplarzu bez opcji z wielofunkcyjną podłogą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Octavia IV kombi:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
W każdej wersji wyposażenia IV generacji Skody Octavia znajdziemy na jego siedzeniu parę mocowań Isofix (i-Size). Stąd wszystkie nasze próby z montażem fotelików wykonaliśmy z ich użyciem.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy.
Podczas wpinania bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej podstawa dobrze przylega do głęboko profilowanych foteli Octavii. Według naszych pomiarów siedzisko ma 51 cm długości. Dzięki pakietowi Seat Premium (13 950 zł) można je przedłużyć do 55 cm.
Bez uwag także przy ustawianiu nogi stabilizującej oraz wkładania i wyjmowania fotelika Pebble Plus.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik dla nieco większego dziecka Maxi-Cosi 2WayPearl. Także w tym przypadku nasze próby przebiegły bez zastrzeżeń.
Takie ustawienie fotelika na miejscu pasażera wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć (regulacja wysokości fotela pasażera dostępna jest od drugiej w kolejności wersji Ambition, w przypadku testowanego elektryczna z pamięcią dwóch pozycji) i ustawić oparcie w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje około 11 cm wolnej przestrzeni.
Ten sam fotelik Maxi-Cosi na tej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe korzystanie z pozycji tyłem).
Pomimo głębokich profilowań oparcia siedzenia testowanej Octavii bez problemu mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika.
Parze Isofix na prawym fotelu pasażera towarzyszy dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. Umieszczono go na samym dole pleców oparcia. Najwygodniejszy dostęp jest od strony kanapy.
Pomimo, że na miejscu pasażera uchwyty Isofix schowano bezpośrednio pomiędzy siedzisko i oparcie bez trudu wsunęliśmy także grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix.
Jego konstrukcja optymalnie przylegała - pomimo głębokich wyprofilowań - do fotela Skody Octavia. Bez przeszkód też mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy.
Na kanapie Skody Octavii mocowania Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które powinny ułatwić wsunięcie szyn fotelika dziecięcego.
Okazało się jednak, że są niedostatecznie zamontowane i sprężynują na obiciu siedziska kanapy. I druga uwaga - unoszone do góry maskownice przeszkadzają w dosunięcia całości do oparcia. Należy więc je zdemontować, ale to akurat jest łatwe do wykonania.
I jeszcze jedna - po zamontowaniu bazy Maxi-Cosi 2WayFix pomiędzy jej podstawą, a siedziskiem powstał pusty klin.
Bez uwag przy rozstawianiu nogi stabilizującej (wcześniej wyjęliśmy dywanik samochodowy, wysokość od podłogi do siedziska kanapy to 36 cm) oraz w próbach z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika.
Montaż na tej samej bazie Isofix fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl także przebiegł bez problemów. W tym przypadku pozostaje on w samochodzie. Szeroko otwierana druga para drzwi ułatwia wkładanie i wyjmowanie dziecka z fotelika.
W tej konfiguracji należy maksymalnie przesunąć do kokpitu fotel pasażera. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie Isofix obróciliśmy fotelik 2WayPearl (zalecamy jednak możliwie najdłuższe korzystanie z pozycji tyłem).
Również i na kanapie bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia jego skorupy w pełnym zakresie.
Wszystkie miejsca w Skodzie Octavia IV z mocowaniami Isofix oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi noszą oznaczenie standardu i-Size.
Parze Isofix na prawym fotelu pasażera towarzyszy dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether. Umieszczono go na samym dole pleców oparcia. Najwygodniejszy dostęp jest od strony kabiny pasażerskiej.
Przed montażem fotelika Britax-Romex TriFix wysunęliśmy zagłówek kanapy (maksymalna wysokość to 80 cm). Plastikowe nakładki pomagają w włożenie grubszych szyn Isofix.
Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do siedziska i oparcia kanapy. Mogliśmy też zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Według naszych pomiarów długość siedziska kanapy IV generacji Skody Octavia kombi w nadwoziu kombi mierzy 47 cm. Kąt pochylenia oparcia kanapy wynosi 105 stopni.
W przypadku fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix (dla najstarszego dziecka) usunęliśmy z kanapy zagłówek. Zapewnia to jego plecom optymalne oparcie.
Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu ustawiliśmy maksymalnie do góry zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 92 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki.
Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Skoda Octavia nie jest tu wyjątkiem. Według naszych pomiarów jej kanapa ma 125 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Skody Octavia IV kombi:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Według naszych pomiarów bagażnik nowej Skody Octavia w nadwoziu kombi ma 105 cm długości i 102 cm szerokości między nadkolami. Wysokość od podłogi (pojedynczej) do rolety wynosi 56 cm.
Na tej przestrzeni bez przeszkód schowaliśmy obie części naszego wózka dziecięcego X-lander z gondolą X-pram.
Jeszcze łatwiejsza była próba ze złożoną spacerówką Quinny Zapp Xtra 2.
Do mocowania wózków dziecięcych można wykorzystać sześć uchwytów. Firmowa siatka (zestaw trzech różnych to standard od wersji Ambition) jest do tego za mała.
Opcjonalnie możemy zamówić dużą siatkę oddzielającą przestrzeń bagażnika od kabiny pasażerskiej. Dostępna jest tylko w pakiecie Simply Clever - dla kombi w cenie 1700 złotych. Jednak tu do jej dolnego mocowania należy wykorzystać uchwyt top-tether (nie da się jednocześnie podpiąć obu elementów) lub wspomnianych uchwytów (co zabierze nam trochę miejsca z bagażnika).
Bazowa pojemność bagażnika IV generacji Skody Octavia kombi to 640 litrów. Bez problemu zmieściły się w nim wszystkie elementy naszych wózków dziecięcych. Obicie nadkoli i klapy wykładziną chroni je przed porysowaniem.
Od ziemi do górnej krawędzi zderzaka jest 62 cm, do progu ładunkowego 66 cm (głębokość do podłogi 13 cm).
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 206 cm, przycisk do jej zamykania umieszczono na 197 cm. Funkcja bezdotykowego otwierania i zamykania w wersji Active kombi wymaga dopłaty 4 tys. złotych.