TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Skoda Octavia IV kombi
Dziecko w Skodzie Octavii - wyposażenie samochodu
25-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Tak jak poprzednia, tak i nowa generacja Skody Octavia wyróżnia się trzema parami mocowań Isofix. Siatka oddzielająca bagażnik kombi od kabiny pasażerskiej będzie nieprzydatna, jeśli korzystamy z fotelika dziecięcego z top-tether.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia nowej Skody Octavia. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W przypadku IV-generacji Octavii schowano go w module Kessy - wariant Go to standard w wersji Active i Ambition, zaś Full w Style (testowany egzemplarz) i Scout.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w panelu lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się na 60 sekund o uruchomienia silnika dioda "ON" przy napisie Passenger Air Bag.
Po dezaktywacji podświetla się na stałe dioda "OFF".
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Ostrzeżenie to umieszczono po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Dodatkowy piktogram z ostrzeżeniem umieszczono na słupku B po stronie pasażera. Jest on widoczny w chwili otwierania drzwi.
W każdej wersji nowej Octavii - tak jak w poprzedniej generacji - na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) dla wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix.
Odpowiada mu para mocowań Isofix (i-Size) schowane głębiej pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera.
Kolejne mocowania top-tether znajdują się w plecach oparć zewnętrznych miejsc kanapy.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size) na zewnętrznych miejscach kanapy. W tym przypadku nałożono na nie plastikowe prowadnice z klapką ochronną.
Na wyposażeniu fabrycznym każdej wersji nowej Octavii montowane są elektrycznie regulowane szyby w obu parach drzwi. Wszystkie podnoszą się automatycznie stąd dodatkowa funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Testowany egzemplarz został wyposażony w elektryczną blokadę zarówno regulacji bocznych szyb, jak i otwarcia tylnych drzwi od środka.
To opcja dostępna w kilku konfiguracjach. W naszym przypadku wybrano ją w pakiecie Selection (3100 zł). Zawiera także aktywny tempomat, sterowanie klapą bagażnika z pilota Kessy Full i zestaw oświetlenia wnętrza.
Do naszej Octavii wybrano pakiet Seat Premium (13 950 zł) z tapicerką skórzaną. Pokryto nią także plecy foteli, co ułatwia usunięcie zabrudzeń z butów dzieci podróżujących w fotelikach.
W kieszeni (oba fotele) znalazła się dodatkowa kieszonka na smartfona.
Składany podłokietnik kanapy to standard poza bazową wersją wyposażenia Active. Według naszych pomiarów ma 40 cm długości, 25 cm szerokości i 9 cm wysokości. W środku znajdują się dwa uchwyty na napoje (średnica standardowej puszki).
W bazowej wersji Active montowana jest klimatyzacja manualna. W pozostałych jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic.
W opcji Comfort Plus można ją zastąpić trzystrefową - wysokość odpłaty uzależniona jest od wersji wyposażenia, w naszej Style to 4000 złotych (przy jednoczesnym wyborze pakietu Selection cena spada do 2550 zł).
Dzieci podróżujące z tyłu mogą podłączyć swoją elektronikę do portu USB-C (tylko zasilanie) lub gniazdka 230V. To opcja (niedostępna w Active) za 1100 złotych.
Standardem są dwa porty USB-C na konsoli centralnej (jeden SmartLink do Android Auto lub Apple Car Play) i łączność bluetooth.
Panoramiczne okno dachowe to opcja (4700 zł) jedynie dla nadwozia kombi. Można je zasłonić elektrycznie sterowaną roletą.
Za to w Octavii Style i Scout przyciemniane szyby z tyłu to standard. W Ambition są opcja w pakiecie Selection (2150 zł), w Active niedostępne.
W bagażniku kombi znajdują się trzy pary metalowych oczek (najdłuższa przekątna to 126 cm) do zaczepienia siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Jest też kilka plastikowych uchwytów do zestawu elastycznych siatek cargo, które są standardem wyposażenia (poza Active).
W testowanym egzemplarzu Octavii była jeszcze siatka oddzielająca przestrzeń bagażową od kabiny pasażerskiej. W Style w nadwoziu kombi kosztuje 1700 złotych. Mocuje się ją do dwóch uchwytów na szczycie słupków C, a dół do uchwytów top-tether, co też wyklucza przypięcia klamry pasa fotelika dziecięcego.