TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Scala
Dziecko w Skodzie Scala - foteliki i wózki
10-07-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Skoda Scala oferuje parę mocowań Isofix także na przednim miejscu pasażera. Jednak z uwagi na brak możliwości wyjęcia z niego zagłówka zrezygnowaliśmy z montażu jednego fotelika dziecięcego.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Scala:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W każdym egzemplarzu Skody Scala dostępna jest trzecia para mocowań Isofix (i-Size), dlatego we wszystkich naszych próbach wykorzystujemy to rozwiązanie.
Mocowania znajdują się pomiędzy siedziskiem i oparciem fotela. Z łatwością wsunęliśmy w nie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Także bez problemów ustawiliśmy nogę stabilizującą (należy pamiętać o wyjęciu spod niej dywanika).
Podczas prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy uwag.
Na tej samej bazie można także ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku także nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Siedzisko fotela pasażera ma wymiar 53 x 50 cm.
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak używanie możliwie najdłużej pozycji tyłem). W tej sytuacji należy aktywować poduszkę powietrzną pasażera.
Po zamontowaniu fotelika bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia jego skorupy.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. Osobie dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 12 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Całość należy także maksymalnie obniżyć (regulacja wysokości to standard w wersji Style).
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się top-tether. Klamrę z pasem fotelika dziecięcego bez problemu zamocujemy od strony kanapy.
Bez problemu na miejscu pasażera z przodu zamontowaliśmy fotelik Britax-Romer TriFix. Mogliśmy też w pełnym zakresie regulować kąt pochylenia jego skorupy.
Podgrzewane fotele to standard wyposażenia testowanej wersji Style.
W Skodzie Scala nie można wyjąć zagłówka z fotela pasażera. Dlatego zrezygnowaliśmy z próby montażu na tym miejscu fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Wychodzimy z założenia, że jego plecy powinny maksymalnie przylegać do oparcia fotela. W tym przypadku pomiędzy nimi powstała pusta przestrzeń.
Kolejne pary Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawianiu nogi stabilizującej (należy pamiętać o wyjęciu spod niej dywanika) nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika-nosidełka z siedzącym w nim dzieckiem.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia fotela kierowcy do przodu. Pomimo to osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Podczas prób z ustawieniem na bazie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy także nie odnotowaliśmy żadnych problemów.
Szeroko otwierane drzwi Skody Scala ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z posadzeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
W wersji Style za dopłatą 700 złotych (w Ambition i Monte Carlo 1700 zł) można zamówić podgrzewanie kanapy.
Po obróceniu na bazie fotelika przodem do kierunku jazdy bez przeszkód mogliśmy w nim regulować kąt pochylenia skorupy.
Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i miejsca w Skodzie Scala przeznaczone do mocowania fotelików dziecięcych spełniają standard i-Size.
W plecach oparć kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix. Klamrę z pasem mocującym najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Oparcia kanapy w każdej wersji wyposażenia Skody Scala składane są w proporcji 60:40.
Plastikowe nakładki na uchwytach Isofix ułatwiają wsunięcie grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Po jego montażu bez problemu mogliśmy regulować w pełnym zakresie kąt pochylenia skorupy.
Siedzisko kanapy ma 49 cm długości.
Przed montażem, największego z używanych w naszych testach, fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Jego podstawa nie zasłoniła klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 95 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 28 cm przestrzeni. Nie było więc miejsca dla trzeciego dziecka.
Przy innych modelach fotelików problemem będzie brak możliwości prawidłowego przebiegu pasa bezpieczeństwa (mocowany w kanapie).
Kanapa nowego hatchbacka Skody w segmencie kompaktów ma 129 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Skody Scala:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik testowanego egzemplarza Skody Scala wyposażono w pojedynczą podłogę (podwójna to opcja za 650 złotych). Według danych producenta do dyspozycji mamy 467 litrów pojemności. Bez problemu zmieściliśmy kompletne podwozie wózka X-lander z gondolą X-Pram.
Plecy kanapy i nadkola pokryto tkaniną, co zapobiega porysowaniu powierzchni.
Według naszych pomiarów podłoga bagażnika ma 87 cm długości i 100 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Głębokość przy progu ładunkowym to 17 cm.
Nasza spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 bez trudu zmieściła się na długość bagażnika.
Uchwyty do linek zabezpieczających przewożone przedmioty wymagają dopłaty. Za 450 złotych otrzymujemy także zestaw siatek i elastyczną przegrodę.
Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 57 cm. Na tej przestrzeni zmieściły się w komplecie oba wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 63 cm, do progu ładunkowego 67 cm, zaś do otwartej klapy 201 cm.
TESTY | Skoda Scala
Pierwsze wrażenia
Przeskalowana Skoda
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Skodzie Scala
Plusy i minusy
Praktyczne versus niepraktyczne rozwiązania