TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki Vitara V AllGrip facelifting
Dziecko w Suzuki Vitara V - foteliki i wózki
24-01-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Bez przeszkód zamontowaliśmy w Suzuki Vitarze wszystkie nasze foteliki dziecięce. Podwójna podłoga bagażnika daje dużą swobodę wykorzystania podczas transportu wózków, ale zabrakło uchwytów do linek do ich zabezpieczenia na czas transportu.
Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki Vitara V:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W przypadku Suzuki Vitara fotelik ten można zamocowań jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość). Oba fotele mają duże wyprofilowania boczne. Podczas prób z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów.
W wersji wyposażenia Premium i Elegance/Elegance Sun otrzymamy funkcję podgrzewania obu foteli. Pod tym dla pasażera producent umieścił jednokilogramową gaśnicę samochodową.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu oraz maksymalnego obniżenia siedziska (funkcja dostępna w każdej wersji zmodernizowanej Vitary) i postawienia oparcia w pionie. Osoba dorosła siedząca z tyłu może narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Skrajne miejsca kanapy wyposażono w pary mocowań Isofix. Zamontowaliśmy w nich bazę Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilzującą. Uwaga, w podłodze pod fotelem jest przetłoczenie, które może przeszkodzić w prawidłowym rozstawieniu nogi. Przed zakupem takiej bazy - rozwiązanie to posiadają też niektóre foteliki z grupy 1 - warto sprawdzić czy noga będzie miała odpowiednie oparcie.
Na wykorzystywanej przez nas bazie można zamontować fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus. Wkładanie i wyjmowanie fotelika (z siedzącym w środku dzieckiem) ułatwiają szeroko otwierane drzwi oraz wysokie nadwozie auta.
Ustawienie na kanapie bazy z nogą stabilizującą i fotelikiem wymaga przysunięcia poprzedzającego miejsca pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła będzie miała wystarczająco dużo miejsca na wysokości swoich kolan.
Na wspomnianej bazie Isofix można również ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl tyłem do kierunku jazdy (zalecamy maksymalnie najdłuższe korzystanie z takiej pozycji). Bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie.
Gdy dziecko podrośnie fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można odwrócić przodem do kierunku jazdy. W tym ustawieniu zdemontowaliśmy zagłówek kanapy, co pozwoliło na pełną regulację kąta pochylenia skorupy fotelika.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapę Suzuki Vitara piątej generacji opracowano zgodnie ze standardem i-Size (R129).
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix (top-tether) umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Najłatwiejszy do nich dostęp uzyskamy od strony kabiny pasażerskiej. Oparcia dzielone są (standard w każdej wersji wyposażenia) w proporcji 60:40. Na czas założenia klamry pasa fotelika wyjęliśmy zagłówek z kanapy.
Fotelik Britax-Romer TriFix optymalnie przylega do siedziska (według naszych pomiarów ma 50 cm długości) i oparcia kanapy (60 cm wysokości). Wcześniej ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek (ma on jednostopniową regulację na wysokość 67 lub 83 cm). Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt nachylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.
Także i w tym przypadku szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie auta ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z zapinaniem dziecka w foteliku.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywa zamka do wpinania pasa bezpieczeństwa (z którego tu korzysta także dziecko). Zagłówek fotelika bez przeszkód ustawiliśmy na maksymalną wysokość. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 92 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Suzuki Vitara nie jest tu wyjątkiem i stanowczo odradzamy ten sposób przewożenia dziecka. Ponadto środkowy pas bezpieczeństwa zamocowany jest w podsufitce, co uniemożliwia jego poprawne poprowadzenie nawet u starszego niż 3 lata dziecka.
Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 130 cm, po zamontowaniu dwóch naszych fotelików po środku pozostało zaledwie 25 cm wolnego miejsca. Wciśnięcie tu dziecka jest karkołomnym pomysłem, jednak podstawowe zagrożenie stanowi wysokość umieszczonego pasa bezpieczeństwa. Po zapięciu nie zapewni on sylwetce dziecka prawidłowego ułożenia na odcinku barkowym.
Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki Vitara V:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Od wersji premium bagażnik Suzuki Vitara dzielony jest na dwie części. Podłoga w górnym położeniu ma wymiar 76 cm długości (na osi) i 102 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Wysokość do ruchomej półki wynosi 40 cm. Na tej przestrzeni bez przeszkód schowaliśmy dwuczęściowy wózek X-lander.
Obniżenie podłogi (położenie ruchomego elementu na dolnym poziomie) zwiększa do 53 cm wysokość do ruchomej półki. Dodatkowo długość bagażnika wzrasta do 80 cm.
Bagażnik Vitary wykończony jest plastikowymi panelami, które łatwo zarysować podczas wkładania czy przewożenia w nim różnych przedmiotów. Zabrakło w nim uchwytów do mocowania siatki lub linek, którymi można by je zabezpieczyć. Spacerówka Quinny zmieściła się bez problemów zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.
Po obniżeniu podłogi, bez problemu zmieściliśmy oba kompletne (bez zdejmowania kół) wózki dziecięce. Dodatkową przestrzeń można uzyskać poprzez wyjęcie dwóch przegród znajdujących się pomiędzy nadkolami, a progiem. Wówczas na tym odcinku otrzymamy szerokość równą 140 cm.
Oba wózki dziecięce udało się zmieścić jeszcze w jednym, chyba praktyczniejszym, ustawieniu. Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, do progu (górne położenie podłogi bagażnika tworzy z nim płaską przestrzeń) 71 cm. Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 195 cm.
TESTY | Suzuki Vitara V AllGrip facelifting
Pierwsze wrażenia
Odświętny wystrój Suzuki Vitary
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Plusy i minusy
Vitara z większym poczuciem bezpieczeństwa