TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volvo XC40 AWD
Dziecko w Volvo XC40 - foteliki i wózki
24-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Opcja elektrycznie składanych zagłówków kanapy Volvo XC40 uniemożliwia ich demontaż, a przez to optymalnego przylegania do oparcia konstrukcji fotelika dziecięcego. Dzielona podłoga zmniejsza przestrzeń bagażnika, pomimo to pozostawia wystarczająco dużo miejsca do transportu dwóch wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC40:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Volvo XC40 zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (w standardzie ma regulowaną wysokość).
Wśród opcji jest wydłużane siedzisko (dopłata 530 zł). Jeśli posiadamy to rozwiązanie, warto w tym przypadku z niego skorzystać.
Podczas prób z montażem fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus w Volvo XC40 nie odnotowaliśmy żadnych nieprawidłowości.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu i ustawienia oparcia w pionie. Jeśli jest taka możliwość, należy również obniżyć siedzisko fotela (jedynie w bazowej wersji wyposażenia XC40 wymaga to dopłaty 790 złotych).
W tej konfiguracji osoba siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Mocowania Isofix (i-Size) dostępne są na skrajnych miejscach kanapy. Każdy z punktów posiada plastikową nakładkę ułatwiającą prawidłowe wsunięcie szyn fotela. Podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą nie odnotowaliśmy żadnych nieprawidłowości.
Wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi z tyłu znaczenie ułatwiają wkładanie i wyjmowanie oraz montaż i demontaż fotelika (nosidełka) dziecięcego.
W tej konfiguracji fotel pasażera powinien być maksymalnie przysunięty do kokpitu. Pomimo to zajmujące to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix można też zamontować fotelik 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same zasady ustawienia miejsca pasażera.
W tym przypadku również wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z posadzeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
Przy starszym dziecku fotelik 2WayFix można na tej samej bazie obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej).
Przy tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie.
Wszystkie wykorzystywane przez nas w testach elementy Maxi-Cosi, jak i miejsca mocowań Isofix w Volvo XC40 spełniają standard i-Size.
Dodatkowe punkty kotwiczenia (wybranych modeli) fotelików dziecięcych umieszczono w plecach oparć kanapy. Fabrycznie są one składane w proporcji 40:60. Pas fotelika najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
W plastikowe nakładki montowane na uchwytach Isofix bez przeszkód wsunęliśmy szersze szyny fotelika Britax-Romer TriFix.
Jego plecy nie przylegały jednak swoją powierzchnią do oparcia kanapy. Ściąganie pasem top-tether powodowało unoszenie się do góry przodu fotelika.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix powinniśmy wyjąć zagłówek z kanapy. W testowanym modelu Volvo XC40 było to niemożliwe, ponieważ wybrano opcję elektrycznie składanych oparć, które w komplecie obejmują także zagłówki (dopłata 1140 złotych). Z tego powodu konstrukcja fotelika nie miała wystarczającego oparcia, pomiędzy nim a kanapą tworzył się pusty klin.
Siedzisko fotelika nie zasłaniało zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tutaj także korzysta dziecko.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 32 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC40:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Standardowa pojemność bagażnika crossovera Volvo XC40 wynosi 460 litrów. W naszym przypadku jest ona liczona z podwójną podłogą (dopłata 530 złotych). Z górnego położenia skorzystaliśmy przy próbie spakowania wózka X-lander.
Bagażnik ma w miarę regularny kształt. Według naszych pomiarów szerokość między nadkolami wynosi 100 cm, długość 88 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obie części (podwozie z kompletem kół) wózka dziecięcego.
Podłoga bagażnika składa się z trzech części (jednak ich nie wyjmiemy z samochodu). Dwie z nich można złożyć i postawić w pionie. Tworzy się w ten sposób dodatkowa ścianka, która może zabezpieczyć przewożone przedmioty. Tę możliwość wykorzystaliśmy w próbie z wózkiem Quinny Zapp Xtra 2.
Standardem wyposażenia bagażnika XC40 są cztery uchwyty do mocowania linek. Przy tym ustawieniu podłogi skorzystamy tylko z dwóch, znajdujących się przy progu ładunkowym. Zmierzona przez nas wysokość od dolnej podłogi do półki wynosi 56 cm.
Przy złożeniu i ustawieniu do pionu podłogi bagażnika, podzielimy jego przestrzeń na dwie części. Nie wykorzystamy jednak tej możliwości przy pakowaniu naszych wózków dziecięcych.
Niemniej do ich transportu w zupełności wystarczy górne położenie podłogi. Musimy tylko zdjąć niektóre kółka z wózków - można je schować na niższym poziomie. Według naszych pomiarów wysokość od podłogi do półki wynosi 43 cm.
Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 205 cm. Na liście opcji jest funkcja bezdotykowej regulacji poprzez przesunięcie stopą pod zderzakiem (2230 złotych).
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do krawędzi zderzaka wynosi 74 cm.
TESTY | Volvo XC40 AWD
Pierwsze wrażenia
Nowa definicja segmentu C według Volvo
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Plusy i minusy
Cechy dziedziczne Volvo