TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volvo XC40 AWD
Dziecko w Volvo XC40 - wyposażenie samochodu
23-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Lista i ceny elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci nie zmieniły się od czasu naszego testu Volvo XC40 w 2018 roku. Uwagę zwraca wymóg dodatkowego potwierdzenia faktu zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera.
Wyłącznik poduszki powietrznej jest standardem w każdej wersji wyposażenia crossovera XC40.
Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi. To typowe dla Volvo rozwiązanie. Do zmiany statusu poduszki - według załączonego schematu - wystarczy pociągnąć do siebie pokrętło i obrócić w żądaną pozycję.
Zmianę statusu poduszki należy potwierdzić - przyciskiem OK - w menu komputera pokładowego. Inaczej nawet po przestawieniu przełącznika pozostanie ona w poprzedniej pozycji!
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się, na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika, napis Passenger Airbag ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji podświetla się, przez cały czas pracy silnika, napis Passenger Airbag OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznej pasażera.
Po otwarciu przednich drzwi od strony pasażera, na środkowym słupku widoczny jest dodatkowy piktogram odnoszący się do zakazu ustawiania fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej pasażera.
Dla niektórych osób jego obecność może być myląca, bowiem to samo oznaczenie stosowano przed laty w modelach samochodów, w których nie było możliwości dezaktywacji tego airbagu.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych (top-tether) umieszczono w plecach oparć zewnętrznych miejsc kanapy.
Na zewnętrznych miejscach kanapy Volvo XC40 rozmieszczono pary mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size). Każdy punkt ma plastikową nakładkę ułatwiającą prawidłowy montaż szyn. Nieużywane uchwyty Isofix należy zasłonić ruchomą klapką.
Wszystkie boczne szyby mają automatyczną funkcję otwierania i zamykania. Dlatego wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przecięciu palców.
Kierowca, przyciskiem w panelu umieszczonym swoich drzwiach, może zablokować pozostałym pasażerom korzystanie z funkcji sterowania szybami. W testowanym modelu XC40 rozszerzono działanie tego przycisku o blokadę możliwości otwarcia tylnej pary drzwi od środka. To opcja za dopłatą 400 złotych, standardem jest mechanicznie ustawiana blokada.
Plecy obu foteli pokryto tworzywem, co powinno ułatwić usuwanie zabrudzeń pozostawionych np. przez buty dzieci podróżujących w fotelikach. Ale, obie kieszenie wykonano z siatki, co w niektórych przypadkach może utrudnić wykonanie tych porządków.
Przyciemniane szyby z tyłu to opcja w każdej wersji wyposażenia Volvo XC40. Jako pojedynczy element dostępne są za dopłatą 1840 złotych.
Panoramiczny dach to także opcja za 6110 złotych.
W cenie każdej wersji Volvo XC40 otrzymamy jedynie klimatyzację jednostrefową. Dopłacając 1140 złotych do dwustrefowej z dodatkowych jej nawiewów będą mogły skorzystać osoby podróżujące na kanapie.
Zdecydowanie warto zamiast powyższych opcji wybrać Pakiet Xenium, zawierający przyciemniane szyby, panoramiczny dach i dwustrefową klimatyzację z dodatkowymi nawiewami. Cena tego kompletu to 6850 złotych (niedostępny tylko w bazowej wersji XC40).
Zasilanie urządzeń elektronicznych, które mogą zająć uwagę dzieci podczas podróży, można podłączyć do portu usb umieszczonego na końcu środkowego tunelu. Dwa kolejne porty usb znajdują się na dole kokpitu.
Obecnie w wersji wyposażenia Momentum Pro, Inscription i R-Design można za ich pośrednictwem sparować zawartość telefonu poprzez Apple CarPlay lub Android Auto. W XC40 i Momentum wymaga to dopłaty 1010 złotych.
Zasilanie urządzeń elektrycznych można podłączyć także do gniazda 12V znajdującego się na dole kokpitu. Drugie, od wersji Momentum, znajduje się w bagażniku.
Oparcie środkowego miejsca na kanapie można przekształcić w podłokietnik. Znajdują się w nim dwa uchwyty o średnicy typowej puszki czy butelki z napojem.
Z tyłu mamy zamykaną przegrodę umożliwiającą przewożeniu dłuższych przedmiotów, np. nart.
Na liście opcji Volvo XC40 znajduje się miękka siatka służąca do odgrodzenia bagażnika od kabiny pasażerskiej. Dopłata do niej wynosi 270 złotych. Można ją także wybrać w kilku pakietach.
Standardem wyposażenia bagażnika są cztery uchwyty do mocowania siatki (firmowa za 470 złotych) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
TESTY | Volvo XC40 AWD
Pierwsze wrażenia
Nowa definicja segmentu C według Volvo
Bezpieczeństwo dziecka
Foteliki i wózki
Plusy i minusy
Cechy dziedziczne Volvo