TESTY
Plusy i minusy | Volvo XC40 AWD
Cechy dziedziczne Volvo
29-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W podsumowaniach naszych testów modeli Volvo, wśród plusów i minusów, powtarzają się te same elementy. Nie inaczej jest z nowym crossoverem XC40.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych przez nas samochodów. W Volvo XC40 przeznaczony do tego mechanizm znajduje się w prawym boku kokpitu. Do zmiany statusu wystarczy pociągnąć do siebie i obrócić w żądanym kierunku pokrętło.
W wielu przypadkach ten sposób zaliczamy do minusów, bowiem w łatwy sposób może tego dokonać postronna osoba bez wiedzy i zgody kierowcy. W XC40 jest dodatkowe zabezpieczenie przed tym. Każdą zmianę pozycji należy jeszcze potwierdzić przyciskiem OK w menu komputera pokładowego.
Elektryczny hamulec postojowy,
zostaje automatycznie zwolniony podczas ruszania samochodem. Z reguły system uwzględnia przy tym zamknięcie drzwi, a jeśli są otwarte każe kierowcy potwierdzić swoją decyzję wciśnięciem pedału hamulca. W Volvo XC40 wykrywa jeszcze zajętość miejsc i fakt zapięcia pasów bezpieczeństwa.
Składana podłoga bagażnika,
dzielona jest na trzy, połączone ze sobą części. Z dwóch z nich można uformować dodatkową przegrodę, przy postawieniu w pionie blokowana jest w wycięciach prowadnic, na których się opiera.
Uzyskana przegroda może pomóc w zabezpieczeniu przewożonych w bagażniku przedmiotów, w naszych testach ustawiliśmy w niej wózek dziecięcy.
MINUSY
Stałe zagłówki kanapy,
zastosowano z uwagi na funkcję ich automatycznego składania (pochylania do przodu). Tym samym nie będziemy mogli go wyjąć przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3. W tym układzie konstrukcja fotelika nie będzie przylegać do oparcia kanapy. Pomiędzy nimi powstanie pusty klin.
Dodatkową próbę powtórzyliśmy z firmowym fotelikiem Volvo (15-36 kg), którego producentem jest Britax-Romer (KidFix SL z miękki zatrzaskami Isofit).
Kąt pochylenia oparcia kanapy,
nie zapewnił optymalnego oparcia dla naszego fotelika Britax-Romer TriFix. Pomiędzy nimi powstał pusty klin, a próba ściągania pasa top-tether unosiła skraj siedziska fotelika do góry.
To pokazuje, jak ważny jest dobór fotelika do konkretnego egzemplarza samochodu. Dlaczego więc minus? Volvo XC40 to jeden z nielicznych modeli, w którym na n-testów mieliśmy z tym problem.
Dostęp do systemów pokładowych,
umożliwia dotykowy ekran umieszczony na środku kokpitu. Wśród licznych funkcji jest także układ autonomicznego parkowania. Przed "zleceniem" wykonania tego manewru musimy więc przebrnąć przez kilka pozycji menu, co w praktyce jest bardzo niewygodne i absorbuje naszą uwagę.
Dane z komputera pokładowego Volvo XC40 AWD, 8-stopniowa przekładnia Geartronic:
przejechany dystans podczas testu: 406 km, średnia prędkość: 38 km/h, średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km.
TESTY | Volvo XC40 AWD
Pierwsze wrażenia
Nowa definicja segmentu C według Volvo
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka
Foteliki i wózki