TESTY
Plusy i minusy | Dacia Duster II 2WD
Nie do końca przemyślane rozwiązania
30-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Dacia Duster to obecnie najtańszy na polskim rynku SUV, który można doposażyć w kilka nowoczesnych elementów poprawiających komfort użytkowania. Jednak po stronie minusów punktujemy trzy rozwiązania mające wpływ na bezpieczeństwo.
Plusy
Multiview Camera,
czyli zestaw czterech kamer (przód, tył i dwie w obudowie lusterek bocznych) to jedna z nowych pozycji w drugiej generacji Dacii Duster. System ten wydatnie pomaga podczas parkowania, jak też jazdy w terenie. Wybór obrazu kamery odbywa się poprzez ekran dotykowy umieszczony na środku kokpitu. Multiview Camera to opcja, za którą dopłacić trzeba tysiąc złotych. To nie wielka suma za takie udogodnienie, co samo w sobie zasługuje na wyróżnienie.
Media Nav Evolution,
to kolejna nowość, tym razem dodana podczas ostatniej (jesień 2018) modernizacji Dustera. System umożliwia między innymi sparowanie z danymi i aplikacjami smartfona (Android Auto i Apple CarPlay). To rozwiązanie można dziś uznać za standard wyposażenia w wyższych klasach samochodów. W tym przypadku "budżetowa" Dacia im nie ustępuje. W niektórych wersjach system ten wymaga dopłaty (od 1500 do 2100 złotych). Cena uzależniona jest też od wyboru nawigacji - mapa Europy (tylko) Wschodniej - podstawowa lub rozszerzona.
Wysoki prześwit,
to jedna z tych cech crossoverów i SUV-ów, które przysporzyły im popularności (tu według danych producenta 21 cm). Kolejną zaletą jest napęd na cztery koła, jednak testowany egzemplarz Dacii Duster posiadał go tylko na przednią oś. Pomimo to auto charakteryzowało się dobrymi właściwościami jezdnymi. Duża w tym zasługa skoku zawieszenia. Zmierzona przez nas (na poziomym, twardym gruncie) wysokość od środka koła do nadkola wyniosła 46 cm, a od krawędzi opony 12 cm. Zastosowano tu 17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 215/60.
Minusy
Top-tether,
jest jednocześnie uchwytem do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Jeśli będzie wykorzystywany w obu przypadkach to w skrajnych sytuacjach będzie poddany wysokim obciążeniom. Dodatkowo taki sposób umieszczenia dodatkowego punktu kotwiczenia fotelika dziecięcego zabiera trochę miejsca w efektywnym sposobie wykorzystania przestrzeni bagażowej (chociaż i tak jest zdecydowanie lepiej niż w pierwszej generacji Dacii Duster).
Fotel pasażera,
umieszczono na stałe, bez możliwości regulacji wysokości (odległość od siedziska do podsufitki mierzy 97 cm). Na sztywno ustawione jest też mocowanie pasa bezpieczeństwa. Oba rozwiązania mogą utrudnić optymalne dopasowanie do sylwetki pasażera.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
jest typowym rozwiązaniem stosowanym od lat przez Renault. Do zmiany jej statusu wystarczy odciągnąć pokrętło i obrócić je do żądanej (zgodnie z widniejącym schematem) pozycji. Z jednej strony to duże ułatwienie (nie trzeba używać kluczyka), z drugiej istnieje ryzyko wykonania tego bez wiedzy kierowcy. W naszej próbie bez problemu zrobiło to dziecko.
Dane z komputera pokładowego Dacia Duster II 2WD 1.3 TCe 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna:
dystans przejechany podczas testu: 411,6 km, średnia prędkość: 35,8 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km.
TESTY | Dacia Duster II 2WD
Pierwsze wrażenia
Kolejny sprawdzian rynkowego hitu Dacii
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka
Foteliki i wózki